Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Cng bedrijfswagen en fiscaliteit


Brembos

Aanbevolen berichten

In ons bedrijf wordt overwogen om aan het personeel een bedrijfswagen + onbeperkte tankkaart  aan te bieden in ruil voor een kleine inlevering op het brutoloon. Men zou dan kunnen beschikken over een hybride wagen van +/- 22.000 euro  + btw in ruil voor een inlevering op het nettoloon van 150 euro per maand. Dit is gerekend bij een modaal brutoloon van 3.000 euro. Over aardgas werd niet gesproken. Is een milieuvriendelijke aardgaswagen voor een bedrijf fiscaal even interessant als een hybridewagen (die  overigens enkel op papier milieuvriendelijk is ) ? Indien ja , dan zou ik dit zeker als een alternatief durven voorstellen.  Voor 22.000 euro + btw heb je al een mooie Golf ,Octavia  of Leon op CNG . Een even ruime hybride vind ik alleen bij Toyota terug voor die prijs. Aangezien het bedrijf  dicht bij het  toekomstige nieuwe alternatieve energieplatform gelegen is kan cng tanken ook geen probleem zijn :

 

http://www.portofantwerp.com/nl/news/eerste-alternatieve-energiehub-met-lng-voor-binnenscheepvaart-en-wegtransport-belgië

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brembos ik ga hier toch nog eens verder informatie over vragen bij de leasesector, ik zit zelf in HR, maar kan niet direct terugvinden waarom een onderneming zou kiezen voor CNG ipv de huidige dieselwagens.
Het VAA wordt berekend op basis van de cataloguswaarde en de CO2-uitstoot, die is kunstmatig laag bij alle diesels. De kostprijs aan de pomp is ook niet dermate laag/lager in het voordeel van CNG, waardoor enkel in mijn ogen de vrijstelling van wegentaks zou kunnen opwegen als voordeel... Volgens mij niet voldoende wat betreft bedrijven in een bepaalde richting te doen bewegen. 

 

Daarnaast heb je de aftrek van de kosten van deze voertuigen. Afhankelijk van de CO2-uitstoot (http://www.westlease.be/nl/fleetmanager/fiscale-informatie/fiscale-aftrekbaarheid-van-bedrijfswagens.aspx)

Elektrisch is bv. 120% aftrek van de kosten.
61 gr CO2 - 105 gr CO2= 90%
Als ik me niet vergis, maar dit is op basis van een bericht op autoforum.be, wordt de CO2 uitstoot voor leasewagens op CNG berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van de benzine, en niet op die van CNG.
Ik heb dit nog niet kunnen verifiëren, maar het is me wel bijgebleven. Dit bericht heb ik een jaartje gelezen gelezen. Als particulier zou de CO2-uitstoot dus voor CNG-versie worden gehanteerd, als firmawagen zou die van benzine worden gehanteerd, echter kan ik daar niets over terugvinden... kan dus een broodje aap zijn :ph34r:

 

Ik zal nog eens contact opnemen met de leasesector, zij weten dit normaal gezien zeer goed B|
Niet iedere leasemaatschappij heeft CNG in hun gamma zitten, dit weet ik zeker. Bij het bedrijf waar ik werk is alles diesel wat de klok slaat, benzine, of cng is er niet.
Elektrisch dacht ik ook niet. Hybride kan ik niet met zekerheid zeggen.

 

Wat me ook stoort in dit verhaal is bv. NGVA.be, daar staat niks, maar dan ook niks over bedrijfswagens en hun fiscale gunsten (als die er al zouden zijn), waardoor ik dus denk dat het als bedrijf niet erg gunstig is om een CNG-wagen te hebben...


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

De nieuwe verkeersbelasting voor groene bestelwagens zal ingaan op 1 juli 2017. Vandaag werd het ontwerpdecreet daarover goedgekeurd. Wie kiest voor vergroening zal beloond worden.

Tijdens de Septemberverklaring van het Vlaams Parlement werd al aangekondigd de verkeersbelasting voor milieuvriendelijke bestelwagens te 'versoepelen'. De hervormingen, ook voor wat betreft de verkeersbelasting van personenwagens, moet de Vlaming ertoe aanzetten om bij de aankoop van een voertuig te kiezen voor een groener model.

Voor elektrische bestelwagens zal helemaal geen verkeersbelasting meer moeten betaald worden. Voor CNG-bestelwagens (die rijden op aardgas) geldt de vrijstelling tot en met 2020. Die vrijstelling zal niet alleen van toepassing zijn op nieuwe inschrijvingen, maar op alle reeds ingeschreven voertuigen. Zo worden ook eigenaars die in het verleden al een elektrische of CNG-bestelwagen gekocht hadden, beloond voor hun groene keuze.

Ontdieseling
"In de toekomst belonen we wie een - nieuwe of tweedehandse - milieuvriendelijke bestelwagen koopt. Zo moedigen we elektrische, CNG-, en benzinemodellen aan en stimuleren we de ontdieseling. Voor de huidige voertuigen verandert er niets, alleen de vrijstelling voor elektrische en CNG-bestelwagens geldt meteen voor huidige inschrijvingen", zegt minister Bart Tommelein.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3004072/2016/11/25/Binnenkort-geen-verkeersbelasting-meer-voor-elektrische-bestelwagens.dhtml

aangepast door stefanmiler
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...