Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Witloofboer

Aankoop tweedehands CNG wagen

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Ik overweeg de aankoop van een Caddy Ecofuel uit 2010. Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten bij de aankoop van een CNG-wagen? Misschien niet onbelangrijk detail is dat ik de auto uit Nederland zou importeren. Heeft iemand al ervaring met het importeren van CNG-auto's uit Nederland?

8 minuten geleden, Witloofboer zei:

Heeft iemand al ervaring met het importeren van CNG-auto's uit Nederland?

Ja, @Aardgasrijder heeft ooit een Touran uit Nederland geimporteerd.

Lees hier eens : https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/891-nieuwe-touran-ecofuelrijder-op-het-forum/?tab=comments#comment-12131

Edited by Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

@Witloofboer Ik zou bij de aanschaf van een 2dehands CNG-wagen in het algemeen uitkijken voor volgende zaken:

• R110-markering op de wagen, is belangrijk voor de CNG-keuring in België. Wagens vanaf 2010 hebben dit doorgaans wel, maar niet steeds wanneer ze uit het buitenland worden ingevoerd.
  • Keuring van de tanks of in geval van een Caddy uit 2010, eventuele vervanging van de tanks. De VW Caddy en Touran hebben hier last van gehad, er zijn terugroepacties voor gedaan in het verleden.
    In mijn geval waren enkel de achterste tanks vervangen, de voorste 2 niet. Deze waren verroest, maar werden vervangen in België, omdat er een terugroepactie niet werd uitgevoerd.
    Drive Systems heeft dit uitgevoerd op verzoek van VW.
  • Je hebt interesse in een Caddy uit 2010. Dit is de 2.0 TSI en is de eerste versie van CNG bij de Caddy. De techniek is goed, je kan best de onderhoudshistoriek opvragen van de wagen (dit doe je best voor iedere wagen die je tweedehands koopt). Dit kan je door naar een lokale VW-garage te bellen en het chassisnummer door te geven. Zij kunnen in hun computer de herstellingen opzoeken. Zo ben ik er achter gekomen dat de GDR (gasdrukregelaar) reeds werd vernieuwd bij mijn wagen, net als de vervanging van de CNG-tanks. De GDR van een 2.0 TSI was vroeger storingsgevoelig, nu zitten er nieuwe exemplaren in die dit probleem niet meer hebben. De oude exemplaren kunnen ook ooit lekken, bij de 1.4 TSI stelt dit probleem zich veel minder dan bij de 2.0.

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)