Jan Robert Geplaatst: 20 augustus 2019 Delen Geplaatst: 20 augustus 2019 ongeveer 2 weken geleden, kreeg ik problemen met koudstarten op benzine na leegrijden van de cng tanks ging de wagen vlot over naar rijden op benzine, de volgende dag, koudstart op benzine: motor starte zonder problemen, maar de eerste 200m zat er geen kracht in en dan schoot de wagen voorruit (moest dus opletten met het gaspedaal), benzinelucht. dat herhaalde zich ook de volgende dagen naar Tavernier, en daar was de eerste prognose: vervuilde benzine injectoren vragen: tank ik wel oct 98 (super plus), JA; zit de benzine niet te lang in de tank, NEE; is de benzinetank niet te lang leeg (condensatie), NEE ik weet niet hoe ik dit beter moet aanpakken om te zorgen dat beide brandstofsystemen optimaal blijven werken. de moderne benzinemotors, mede door samenstelling benzine , kunnen last hebben van vervuiling, nl afzetting van componenten in het brandstofsysteem/injectoren. mijn auto was tweedehands, hoe er voordien mee werd gereden weet ik niet, dat injectoren duur uitvallen weet ik wel nl ongeveer 1500 eur incl werk. aanpak: eerst proberen met een injector reiniger, Tavernier gaf mij TUNAP 794 busje 200ml mee. nu, na 650 km rijden op benzine, is het probleem zo goed als weg, nog een maandje en dan nog eens 200ml TUNAP 794, cross fingers, maar ik zit blijkbaar toch op de goede weg toch even schrikken, ik wil nog lang met deze wagen rijden. Tavernier raadt mij wel aan om dit product jaarlijks te gebruiken, dit moet het benzine brandstofsysteem zuiver houden de goede werking van de injectoren verzekeren. https://www.tunap.be/producten/brandstofsysteem/mf-974-benzine-injectiereiniger dit ter info, heeft iemand hier meer technische kennis/achtergrond over. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Den Dimi Geplaatst: 20 augustus 2019 Populair bericht Delen Geplaatst: 20 augustus 2019 (aangepast) Alle benzine motoren met directe injectie hebben last van roetafzetting in de motor en vooral ter hoogte van de luchtinlaat en dit reeds na 60000 km, maakt niet uit hoe ermee gereden is (98 tanken vertraagt de roetafzetting). Kenners raden aan om na 60000 km een walnut shell blasting uit te voeren aan de motor. Dan is hij intern terug als nieuw. Wat ik niet weet is als de motor op cng draait, of er dan ook roetafzetting is? 20 augustus 2019 aangepast door Den Dimi 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht paulDS Geplaatst: 20 augustus 2019 Populair bericht Delen Geplaatst: 20 augustus 2019 27 minuten geleden, Den Dimi zei: Wat ik niet weet is als de motor op cng draait, of er dan ook roetafzetting is? Nauwelijks of beter gezegd helemaal niet. Daardoor ook heeft een CNG motor geen problemen met LSPI. Dit in tegenstelling tot direct ingespoten turbo benzinemotoren. Tegenwoordig moeten die (nieuw, origineel af fabriek) ook uitgerust worden met een roetfilter (vergelijkbaar met een diesel dus). 1 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jan Robert Geplaatst: 23 augustus 2019 Auteur Delen Geplaatst: 23 augustus 2019 na 800km op benzine te hebben gereden (met additief TUNAP 794) draait de motor weer goed op benzine (stationair, vlot optrekken, geen onregelmatigheden in toerental), nu terug op CNG, deze morgen CNG tanks en benzine tank gevuld. om nog eens vervuiling van de benzine injectoren/systeem te voorkomen, ga ik toch jaarlijks zo'n busje in de benzine tank kappen (of vroeger indien nodig). 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen