Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste aardgasrijders.

Ik ben onze volgende trip aant plannen richting verenigd koninkrijk. Mijn plan was om via de eurotunnel te gaan. Weet iemand van jullie of dit toegelaten is met een CNG wagen? 

grtz

Geplaatst:

Tom... volgens  de officiële website van eurotunnel mag het niet... :(
Die vraag is nooit eerder in mij opgekomen.

Echter als je geen sticker plakt en er niets van zegt... zouden ze het dan weten? (niet dat ik je wil aanzetten tot omzeilen van de regelgeving)
Wederom wordt LPG en CNG gelijkgetrokken...

Je kan wel een losse gasfles in je wagen leggen, dat is dan wel weer toegestaan, daar kan blijkaar niets mee gebeuren tijdens transport 9_9

Linkje: https://www.eurotunnel.com/uk/site-information/lpg/

eurotunnel-CNG-niet-toegelaten.png

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Oei, dat is wel een tegenvaller. Los van het feit dat LPG niet hetzelfde is als CNG of LNG, ze zeggen wel "and all other flammable gas". Eigenlijk zijn ze dus wel consequent...

We moeten natuurlijk ook niet flauw doen dat CNG, LNG, LPG of een ander gas in dergelijke tunnel veel sneller een hevige impact kan hebben dan benzine of diesel...Ik raad iedereen CNG aan, maar het is daarom niet al rozengeur en maneschijn B|

Geplaatst:

Overigens ben ik gaan grasduinen (ik veronderstel dat deze regels gelden voor de hele EU?):

In hoeverre wordt rekening gehouden met voertuigen rijdend op LNG en CNG door tunnels?

De huidige regelgeving voor het gebruik van motorvoertuigen gaat er vanuit dat als een motorvoertuig een kenteken heeft gekregen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) deze toegang heeft tot het volledige wegennet (Nederlands, Europees etc.). Dit betekent ook tot de daarin aanwezige tunnels. Het maakt dus niet uit of een voertuig wordt aangedreven door een traditionele brandstof zoals diesel, benzine of LPG of door een ‘nieuwe’ brandstof zoals LNG, CNG of waterstof. Voor het vervoer van deze stoffen geldt andere wetgeving (ADR) en zijn er wel beperkingen voor het transport door tunnels mogelijk

http://kennisplatformtunnelveiligheid.nl/alle-vragen/94-1-in-hoeverre-wordt-rekening-gehouden-met-voertuigen-rijdend-op-lng-en-cng-door-tunnels

Geplaatst: (aangepast)

En om toe te voegen aan het Eurotunnel verhaal:

-Het mag ook niet als je "gastank" leeg is...

Maar het is inderdaad absurd dat je wel gasflessen mag meenemen: maximum 50kg (over meer dan 1 fles verdeeld). Eurotunnel...seriously?

aangepast door CNGarni
Geplaatst:

tjah, die Fransözen en Britten zijn idd niet zo CNG minded.

@CNGarni, valt de eurotunnel wel onder het wegennet? is dit niet gewoon een (private) infrastructuur met een spoorlijntje in?

ik vraag me trouwens nog steeds af hoe wettelijk het verbodsbord is met daarin de CNG letters?

ook compleet oneerlijk is dat de waterstofpioniers zonder morren worden toegelaten. dit terwijl H2, volgens mij minstens even gevaarlijk is als CNG

Geplaatst: (aangepast)

Ik bedoelde ook niet dat de Eurotunnel onder het wegennet viel, ik vroeg mij af hoe het eigenlijk zat met andere (soms zeer lange) tunnels 9_9

Ze zeggen "and all other flammable gas", dus volgens mij valt waterstofgas daar zeker ook onder B|

aangepast door CNGarni
  • 2 jaren later...
Geplaatst:

Het is missschien wat laat, maar ik ben in vorige zomer (2018) naar Londen gereden met m'n nieuwe CNG wagen (onbewust dat ook CNG effectief niet mocht) en ze hebben mij hier nergens tegen gehouden/iets op gezegd.
Ik ben gewoon de trein kunnen oprijden. Ik trek nu binnenkort terug het kanaal over, maar ga toch zien dat ik een minder opvallende sticker kan aanbrengen, je weet maar nooit of ze moeilijk doen deze keer...

Geplaatst:

@Jannes ik zou geen sticker hangen. ?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

• 3 jaren later...
Geplaatst:

Gewoon zeggen dat het "portable gas containers" zijn? want dat mag wel....
Of zelfs als "Fixed gas containers" zolang je kan laten zien hoe vol ze zitten....

image.thumb.png.ea79315fe3bdb149ce0bd7b3ef0409d4.png

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png spacer.png
spacer.pngspacer.png

Geplaatst:
18 minuten geleden, JEGO zei:

"Fixed gas containers" zolang je kan laten zien hoe vol ze zitten....

Bij af-fabriek installaties kan je dat toch altijd op de 1 of andere manier aflezen ?

Zelfs bij na-installatie installeren ze een eenvoudig systeem met een aantal led lampjes.

Enkel vermijden om de CNG vol te tanken voordat je aankomt aan de terminal ?

Wel vervelend dat GB helemaal een woestijn is voor CNG.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...