Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Misschien toch interessant om te weten, las hier al ergens op het forum dat het L gas toch een hogere kwaliteit lijkt te hebben recent.  Hopelijk is het relevant. :$

Hier een artikel uit HLN

Nederland voert steeds meer Noors en Russisch gas in, om het terugschroeven van de gaswinning in Groningen te compenseren. De import uit Rusland is in vijf jaar tijd ongeveer verdubbeld. Die uit Noorwegen is met ruim de helft toegenomen, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vorig jaar werd in totaal ongeveer 36 miljard kuub aardgas geïmporteerd, tegen ruim 27 miljard in 2014 en dik 24 miljard in 2010. Van de totale import kwam meer dan 18 miljard kuub uit Noorwegen en bijna 8 miljard uit Rusland. De winning van aardgas uit de Nederlandse bodem is het afgelopen jaar met ruim een kwart verminderd tot iets meer dan 51 miljard kuub, waaronder een kleine 29 miljard uit het Groningse veld.

Dat Nederland aan zijn eigen gas niet voldoende heeft, komt doordat het land ook veel gas naar buurlanden exporteert. Die gashandel is vastgelegd in langetermijncontracten. Verder wordt ondergronds ook veel gas opgeslagen. Het daadwerkelijke verbruik van aardgas in Nederland is in 2015, na jaren van daling, nagenoeg gelijk gebleven en kwam voor 2015 uit op 38 miljard kuub.

Noorwegen en Rusland gelden momenteel als de belangrijkste gasleveranciers. Een paar jaar terug importeerde Nederland ook veel gas uit Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Die landen zijn nu minder belangrijk, omdat ze volgens het CBS zelf wat minder gas zijn gaan produceren. Ook de invoer van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) nam vorig jaar flink toe. Dit heeft er mee te maken dat de vraag naar deze schoonste fossiele brandstof sterk is gestegen. In 2014 werd nog minder dan een miljard kuub lng met tankers naar Nederland verscheept, vorig jaar was dit al meer dan verdubbeld tot 2,3 miljard kuub.

aangepast door stefanmiler
  • Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Bedankt om dit te delen, ik was op zoek naar gedetailleerdere info naar aanleiding van een reactie in een vorig onderwerp, dit artikel sluit inderdaad aan bij de bevindingen van enkele andere aardgasrijders. Dus het L-gas is flink opgewaardeerd en de prijs per kg is nog steeds dezelfde. H-gas is dus in feite duur in vergelijking met L-gas B|

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

De gasvelden onder Groningen beginnen idd. uitgeput te raken, vandaar de hele polemiek rond de frequente aardbevingen in die regio.

Ik had ff gedacht dit artikel door te sturen naar de klantendienst van Dats 24, maar ik wil het nu ook weer niet op m'n geweten hebben dat ze daardoor de kg-prijs voor L-CNG zouden optrekken.  Hoewel we niet naïef moeten zijn; aangezien Dats 24 zelf actief statistiekjes van de calorische waarde van elke CNG-pomp op z'n website te kijk zet, zal het niet zó vreselijk lang duren voor er een prijsaanpassing komt ...

Geplaatst:
32 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

H-gas is dus in feite duur in vergelijking met L-gas B|

Als je even onze verbruikscijfers vergelijkt klopt dat ook.

H-gas bij uw wagen: Minder gas maar duurder;

iMctD1S.png

L-gas bij de mijne: Meer gas maar goedkoper.

rSYY1Nr.png

Om echt te vergelijken zouden we eigenlijk ook hetzelfde traject moeten afleggen en dan nog het liefst met dezelfde wagen.

Mede daarom zou het ook interresant zijn om een officiële gas prijs te hebben zoals bij benzine en diesel.

Geplaatst:

Ik zou slapende honden niet wakker maken.  Aardgas, en dus CNG, is nu nog accijnsvrij (in tegenstelling tot benzine en diesel), vandaar de gunstige verbruikskost als voertuigbrandstof.

Zodra de overheid zich met de prijszetting begint te bemoeien, is het meestal niet om de kostprijs zo laag mogelijk te houden :(

Geplaatst:

Klopt, sowieso ook niet het L-gas en H-gas aan de grote klok hangen.... echter het staat nu wel online op dit forum dat dagelijks door 200 mensen wordt geraadpleegd... :D

Geplaatst:

wanneer je het bekijkt per eenheid van energie bekom je het volgende

• dats Wevelgem (H-gas): 11.4775kWh/m³n à 0.94€/kg --> 8.19 €cent /kWh
  • dats Halle (L-gas): 10.3065kWh/m³n à 0.79€/kg --> 7.67€cent/kWh.

je zou zomaar kunnen zeggen dat je goedkoper rijdt met L-gas. ik maak hierbij enkele fouten / veronderstellingen:

• ik veronderstel de soortelijke masse van H-gas en L-gas gelijk aan elkaar, wat fysisch niet het geval zal zijn (ander methaangehalte). ik heb de neiging te denken dat L-gas zwaarder is dan H-gas, (minder mehtaan, meer inerte gassen, o.a. stikstofgas, en ja CH4 (±16g/mol) is lichter dan N2(±28g/mol))
  • Wat met het energetisch rendement van uw motor als de brandstofsamenstelling wijzigt?

ik laat het besluit open...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Om nog te zwijgen van de frequentere pitstops bij het tankstation, omdat je nu eenmaal minder km perst uit L- dan H-gas.  Ook dat geeft voor elke tankbeurt een overhead van enkele hecto- tot kilometers.  Plus het feit dat het motormanagement je de eerste paar km na je CNG-tankbeurt op benzine laat stoken ...

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

k tank meestal in Turnhout , is dus L gas , kostprijs 0.92 E

vorige week in Melle getankt  met 0.94 E ... maar ik merk toch duidelijk dat dit beter is en een lager verbruik tot gevolg !

dit terwijl de prijs tov in Turnhout niet veel scheelt..

Fiat 500L => 755818_5.png

Geplaatst: (aangepast)
10 uren geleden, Danny268 zei:

k tank meestal in Turnhout

heb mijn wagen daar ook al 2 keer volgegooid. het lijkt idd belachelijk duur tov het gas van DATS, maar als ik daar niet tankte, kwam ik de volgende week niet toe met mijn tank zonder te moeten gaan omrijden om te tanken... en dit tankstation lag daar perfect op mijn route!

heb ik het goed voor dar er bij de esso enkele honderden meter (nabij Decathlon) verder graafwerken aan de gang zijn. ik ga ervan uit dat het daar is dat het 2e cng station komt?

ter info: desonondaks het L-gas is, heeft mijn wagen wel altijd 100% cng kwaliteit aangeduid (tank was wel niet telkens leeg) (skoda Octavia 3)

edit: pitpoint komt daar ook in dezelfde straat maar meer in het centrum.

het wordt druk daar in Turnhout

aangepast door David
aanvulling
Geplaatst:

Klopt, is Esso en Pitpoint opent daar een CNG-pomp.

Pitpoint Turnhout (Gierlesteenweg 192, Q2 16)

http://www.aardgasrijder.be/geplande-cng-tankstations-belgie/

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...