15 redenen om over te schakelen op CNG

Waarom rijden op aardgas / CNG?

Lubolux Oil in Eke pakt uit met een flyer om rijden op aardgas (CNG) te promoten, ze geven alvast 14 redenen om zeker over te schakelen op een wagen op aardgas.

  • Geen inschrijvingstaks
  • Geen verkeersbelasting tot 2020 (voor personenwagens)
  • Goedkope brandstof, geen accijns
  • Milieuvriendelijk, 95 % minder fijn stof en minder CO2 en stikstofuitstoot
  • Stiller motorgeluid, een CNG motor gaat langer mee
  • Ultra veilig, ondergronds parkeren wél toegelaten
  • Snel getankt op 2 minuutjes, onbemand tanken toegelaten
  • Geen plaatsverlies van CNG tank, onder koffer of onder vloerplaat
  • BI-FUEL : altijd combinatie van CNG tank en benzinetank
  • Evenwaardige actieradius als klassiek voertuig, op reis gaan is evengoed mogelijk
  • Aan te raden voor korte als lange afstandsverkeer, altijd voordeligst !
  • In een aantal merken verkrijgbaar af fabriek, geen ombouw nodig, behoud fabrieksgarantie. Achteraf inbouwen is op veel benzinemotoren mogelijk.
  • Aankoopprijs meestal niet duurder dan een dieselmotor
  • Steeds meer tankstations met CNG beschikbaar (3000 in Europa)
  • Autoverzekering voor aardgaswagen is niet duurder !

Flyer LUBOLUX-oil   /   Website Lubolux Oil

29 reacties op “15 redenen om over te schakelen op CNG

  1. Sint-Truiden zegt:

    Er zijn toch zaken bij die ingehaald worden door de realiteit van vandaag:
    ° Goedkope brandstof? De Brentprijs daalt onder de 29 $ en daalt hoogstwaarchijnlijk nog verder tot 20 $ per vat nu dat Iran ook weer olie op de internationale markt mag verkopen. Persoonlijk vind ik dat de aardgasprijs niet evenredig daalt met de andere olieproducten, en ik vind ook dat de meeste brandstofmerken teveel korting geven op diesel.
    ° Geen plaatsverlies van CNG tank, onder koffer of onder vloerplaat: Ik weet toch in ieder geval dat de koffer van mijn nieuwe Skoda Octavia Combi G-Tec een beetje kleiner is dan die van een gelijkaardige nieuwe Skoda Octavia Combi op benzine alleen. Uiteraard heb je ook geen reservewiel meer maar een speciale bandenkit om in de banden te spuiten, maar mijn garagist raadde dat af om die te gebruiken tenzij ik te ver ben van een garage.
    ° In bijna elk merk verkrijgbaar af fabriek, geen ombouw nodig, behoud fabrieksgarantie: Dit klopt ook niet! Ford, BMW, Peugeot, Citroën, Renault, Dacia zijn enkele voorbeelden van automerken die momenteel geen CNG-modellen af fabriek verkopen.

    Zie reacties
    • David zegt:

      Beste,

      – betreffende de brandstofprijzen heb je gelijk. ze hebben in dik 10 jaar niet meer zo laag gestaan als vandaag. ook is dit volgens mij tijdelijk daar alles te maken heeft met wereldwijde politiek & economie. (wat zullen de chinezen binnen 2 jaar uitsteken? wat met Russen of De Saoudi’s? De BRICK landen kennen nu wat een terugval maar ooit zal de economie daar ook weer groeien. en als de Indiers ooit evenveel olie gaan nodig hebben als de chinezen…
      wanneer we het energetisch bekijken, heb je 1,33 liter diesel nodig (dacht ik) voor 1kg H-gas. (en 1,43 voor 1l benzine). dus Energetisch betaal je voor uw CNG nog een stuk minder dan voor uw diesel. Nu is het wel zo dat benzine per l minder energie bevat dan diesel en toch duurder is (dank u Roverheid). de taxshift zal hier iets aan verhelpen, maar zal niet alles oplossen (dit is misschien een verklaring: http://www.brandstofprijzen.be/index.php/energievl). het is ook niet slecht dat er naast Dats nog anders spelers op de markt komen (Pitpoint, Enora, Q8) alleen met voldoende concurrentie kan Jef Colruyt pas Echt de laagste prijs garanderen 🙂

      -het plaatsverlies in de koffer wil ik graag nuanceren. inderdaad, de koffer van de octavia is 8cm minder diep en er zit inderdaad geen reservewiel meer in. maar voor die 1 keer in 10 jaar dat ik lek rijd wil ik wel de pechverhelping bellen of iemand thuis een winterband laten ophalen. Met een CNG installatie Af fabriek heb je nog altijd een volwaardige koffer, dat is volgens mij het punt. het is niet zo dat je een sedan hebt (met geen al te grote koffer) die dan nog eens voor de helft verloren gaat aan een grote zichtbare gastank die achteraan erin gebouwd is. dit is vermoedelijk nog het beeld dat velen hebben aan rijden op gas.
      op uw 3e punt kan ik je geen ongelijk geven. zolang een constructeur niet zeker is van de afzetmarkt maken ze liever geen ontwikkelingskosten. in dat opzicht heeft de VAG groep het goed gezien: 1 onderstel ontwikkelen op CNG = 4 CNGwagens (Leon, golf, Octavia & A3)

      Zie reacties
  2. ronny zegt:

    wacht maar tot dat de brent prijs terug gaat stijgen! zeker diesel met de laatste tax verhoging van de regering!
    ik denk nog een jaar of 2 dat de prijs laag zal zijn maar daarna terug richting 1.5 euro…

    Zie reacties
  3. Olivier zegt:

    Mij moet je niet overtuigen om een CNG wagen te kopen.
    Toevallig ook in de segment die ik al een tijdje op het oog heb is hij beschikbaar.
    Voor mij dubbel voordeel.
    Vele mensen waarmee ik praat en een nieuwe auto gaan kopen staan er toch nog sceptisch tegenover.
    We wachten wel hoe het loopt. Nochtans zijn er in Argentinië méér dan 1,7 miljoen wagens op Aardgas.
    Je gaat me toch niet zeggen dat er nu een probleem is met dit soort wagens.
    En als we de cijfers mogen geloven is dit beter voor het milieu.
    Morgen afspraak met mijn dealer hopelijk nog een korting bovenop en dan maar wachten op de levering.
    Het is de éérste maal dat ik een nieuwe wagen koop (ik zou het anders nooit doen want het is een verliespost en zal ongeveer 1 miljoen oude zuur verdiende Belgische Franken moeten neerleggen, ik kan je verzekeren dat ik dit niet met plezier doe) en dit enkel omdat het vele voordelen heeft!

    Zie reacties
  4. Kris zegt:

    Dus concreet koop je je een nieuwe benzine bijvoorbeeld en laat je CNG inbouwen VOOR hem in te schrijven … dan betaal je geen inschrijvingstaks, noch vandaag noch in 2020, en geen verkeersbelasting tot 2020 (tem 2019).
    Correct?
    En bovendien kan je dan nog eens goedkoper rondrijden…en heb je de benzine als backup in geval van.
    Maar wat doet dat aan het aantal PK van de wagen? Verminderen die dan? Blijft alles hetzelfde?
    Andere voor- of nadelen?
    Alvast bedankt voor de feedback.

    Zie reacties
  5. Will zegt:

    Als enthousiaste CNG rijder met nu 30.000 KM op de teller kom ik vaak mensen tegen die denken dat je met een CNG auto niet in een parkeergarage mag parkeren.
    Dit is volgens mij grotendeels te danken aan de verplichte groen stikker die we op de auto moeten plakken net zoals LPG auto’s dit moeten doen.
    Dit is erg verwarrend en wekt het vertrouwen in de veiligheid van aardgasauto’s zeker niet in de hand.
    In het buitenland heeft men deze verplichting ook niet!

    Zie reacties
  6. Koen zegt:

    Allemaal goed en wel geen rijtaks tot 2020. Maar wat is de verwachting daarna? Terug volle pot betalen of kan de overheid dit niet maken tov de consument. Voor de wagen waarover ik het heb betekent dit 0 euro of 2500 euro per jaar, toch een slok op de borrel

    Zie reacties
  7. Paul zegt:

    ik heb ooit een multipoint benzine met lpg gereden en reed zo veel mogelijk op gas uiteraard. starten ging op benzine en bij beetje gas geven over op gas automatisch. na een paar jaar kreeg ik last van verstopte benzine injectoren. ik reed te veel op gas was de uitleg. daar gaat je voordeel dan als je 10 tallen procenten van de tijd op benzine moét rijden om problemen voor te blijven. ik ben dus zeer argwanend naar cng motoren… Kan iemand uitsluitsel geven dat dit geen probleem is ? ooit ook meegemaakt : bij lage temperaturen motor gestart, schakelde over op gas en stopte door de koude. met geen stokken meer in gang te krijgen door beveiliging van de installatie. moeten wachten tot temperatuur voldoende opgelopen was. miserie…

    Zie reacties
    • Aardgasrijder zegt:

      Hey Paul

      Van startproblemen of vastlopende motoren of andere issues is geen sprake. Alleszins zijn mij dergelijke verhalen niet bekend, ook niet op internationale fora. Afgelopen winter ben ik bv. in Duitsland geweest bij een temperatuur van -15 graden. ’s Ochtends startte de wagen ook gewoon op CNG. CNG en LPG zijn verschillende gassen, ook in de verwerking naar de motor toe. De motoren in combinatie met de oude LPG-installaties in wagens dienden inderdaad eerst enkele kilometers te draaien op benzine, alvorens te switchen naar LPG, echter is dit in momenteel ook al niet meer zo. Prins heeft bijvoorbeeld een systeem dat starten op LPG mogelijk maakt. Bij CNG zijn 2 types, ofwel start je rechtstreeks op CNG, zoals bij alle nieuwe modellen van de VAG-groep (VW), ofwel zoals bij Fiat, de eerste km op benzine om vervolgens op CNG over te schakelen.

      Zie reacties
  8. De Smedt Jeroen zegt:

    Beste,
    * Wat mag je rekenen qua verbruik? Ik heb sinds juli 2016 een nieuwe BMW 4 series (benzine, 186pk, 2000cc)?Ik heb nu een reëel verbruik van 6,5 à 7,5 liter.

    * Wat kost op dit moment de plaatsing van een CNG-installatie?

    * Hoe zit het met de garantie op de wagen? Klopt het dat deze vervalt? En zo ja, vervalt die enkel op de motor of op de gehele wagen (sensoren, e.d.)?

    alvast vriendelijk bedankt,
    Jeroen

    Zie reacties
    • Aardgasrijder zegt:

      Beste Jeroen

      Bedankt voor je vraag.
      Het is zeer moeilijk te voorspellen welk verbruik je gaat hebben met een BMW4 serie 186Pk cc. Als ik kijk naar een vergelijkbare wagen qua grootte en gewicht (motor is moeilijk) dan kom ik uit bij een VW Passat 1.4 TSI (150 Pk) of Opel Zafira 1.6 (150 Pk – deze is wel een andere klasse en hogere wagen) of een VW Touran (2.0L ook andere klasse en hogere wagen) dan mag je rekenen op een verbruik tussen 5-5.5 kg op H-gas (0.99 € / kg). Met L-gas zit je dan rond 6 kg (0.85 € / kg). Het betreft hier een gemiddeld verbruik uiteraard en veel is afhankelijk van je rijstijl. Als ik je verbruik zie op benzine, dan ben met je BMW 4 een rustige chauffeur, het verbruik op CNG kan je dan ook wel makkelijk halen denk ik.

      Wat betreft de kostprijs voor de plaatsting van een CNG-installatie kan ik je niet dadelijk een exacte prijs geven, je kan hiervoor best contact opnemen met een erkende installateur. bv. AGS Olen plaatst naast CNG ook LPG, wellicht dat je dit ook kan laten berekenen, in plaats van enkel CNG. Het is al goed dat je denkt om te rijden op gas, wellicht kan een installateur je beter advies geven aan de hand van hun ervaringen betreffende de inbouw van beide types in je wagen. Een gemiddelde CNG-installatie kost tussen 4000-5000 euro, er zijn uiteraard prijsverschillen naar beneden of hoger mogelijk, echter voor prijsoffertes kan ik je best verwijzen naar een installateur.

      De garantie van de wagen, dit is afhankelijk van de constructeur, voor BMW kan ik hier geen exact antwoord op geven. Er zijn automerken waarbij de garantie volledig behouden blijft, bij anderen vervalt deze volledig of deels.

      Mvg Jurgen

      Zie reacties
    • Aardgasrijder zegt:

      Beste Wim

      Het is belangrijk om hier de definitie ‘meer onderhoud’ te definiëren.
      Wagens op aardgas dienen doorgaans van de constructeur uit iedere 15.000 km een onderhoud te krijgen. Ik neem even het voorbeeld van een wagen van de VAG-groep (VW, Audi, Seat, Skoda)
      Waarbij bij dieselwagens doorgaans 30.000 km wordt voorgeschreven, is dit bij CNG-wagens vaak op 15.000 km.
      Het betreft hier dan een kleine onderhoudsservice waarbij de olie vervangen dient te worden. Deze olie is gewone olie bij een onderhoudsinterval van 15.000 km.
      Diesel- of andere benzinewagen hebben meestal longlife olie, deze dient na 30.000 km vervangen te worden, echter is deze olie meer dan dubbel zo duur.
      De onderhoudsinterval is 15.000 km, maar de bedragen voor het onderhoud zijn dan ook stukken lager dan een onderhoud op 30.000 km.
      De kostprijs van 2 X het onderhoud van 15.000 km is nagenoeg hetzelfde voor een onderhoudsservice op 30.000 km 🙂
      Je kan de onderhoudsprijzen van diverse wagens terugvinden op het aardgasrijderforum: https://www.aardgasrijder.be/forum/forum/39-onderhoudskosten/

      Hou er ook rekening mee dat aardgas een zeer schone verbranding heeft, waardoor het motorblok heel zuiver blijft. Verder heeft een CNG-wagen ook geen roetfilter die snel kan verstoppen, zoals bij een dieselwagen.

      Verder is rijden op CNG ook stukken voordeliger dan rijden op benzine en diesel, deze besparing, samen met geen jaarlijkse wegentaks, maken CNG momenteel zeer interessant om uit financieel oogpunt te kiezen voor CNG.
      Een CNG-wagen stoot veel minder fijn stoef en roet uit, dit komt de gezondheid van ons allen ten goede.

      Mvg Jurgen
      Beheerder aardgasrijder.be

      Zie reacties
  9. Peter Franckaert zegt:

    Ik ben een beetje bang voor het gebrek aan lange termijn visie bij de regeringen . Vijf jaar geleden werden de diesels nog volop gepromoot en gesubsideert . Binnen enkele jaren mag je jouw dieselauto weggooien . Wie zegt me dat dit niet met cng gaat gebeuren ?? Ik twijfel nog…..ik doe niet veel km’s en mijn auto’s gaan altijd langer dan 15 jaar mee .
    Tommelijn wil aardgas binnen enkele jaren zwaarder gaan belasten…..is al in de media geweest.

    http://newsmonkey.be/article/83655
    https://www.zonstraal.be/forum/viewtopic.php?f=21&t=20767&start=15

    Zie reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.