Vaalman Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Hey, Toen ik de Golf TGI vorige week ophaalde bij de verkoper was deze voor 2/3 volgetankt met H-gas (kanten van Kortrijk). De MFD gaf dan ook mooi aan "CNG-Kwaliteit 100%". Nu inmiddels een week later, ben ik twee maal gaan tanken, de eerste keer met nog 1/3 in de tank, en de andere keer met nog 2/3 in de tank, hetgeen vooral was om mijn vrouw uit te leggen hoe het tanken van CNG in zen werk gaan). Deze twee tankbeurten waren bij Q8 in Houthalen, en bij DATS in Machelen, dus telkens L-gas. Nu viel het mij op dat de boordcomputer nog steeds zegt dat de kwaliteit van het gas 100% is, terwijl het grootste deel van de tank inmiddels toch L-gas zou moeten zijn. Is dat al iemand anders opgevallen, of is deze meting niet erg precies en gaat deze maar in grote stappen omhoog en omlaag? En in elke mate past de ECU zijn timing/inspuiting dan aan op basis van de gemeten kwaliteit van het gas, want dit is toch de reden dat de wagen na het tanken een tweetal kilometer op benzine rijdt? Het zijn maar enkele bedenkingen die ik mij maakte bij deze observatie, en ik vroeg mij af of iemand met meer achtergrond van dit systeem hier meer over weet. Gegroet, V. VW Golf VII 1.4 TGI Meestgebruikte tankstations: Q8 Houthalen & DATS24 Machelen
Aardgasrijder Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Q8 Houthalen = H-gas Machelen = L-gas Als je dus 2/3 H-gas van Houthalen had en je tankt 1/3 L-gas van Machelen erbij, dan gaat je gaskwaliteit nog op 100% staan. Ik heb al ooit L-gas gehad met 80% en L-gas gehad van 90%... De 100% is dus te verklaren doordat Q8 Houthalen H-gas was, anders had je vermoederlijk 80 of 90% zijn staan op je boordcomputer 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Vaalman Geplaatst: 21 januari 2018 Auteur Geplaatst: 21 januari 2018 1 hour ago, Aardgasrijder said: Q8 Houthalen = H-gas Als Q8 Houthalen effectief H-gas is, dan is het inderdaad logisch. Wel vreemd: de app van PitPoint (die ik gebruik omdat deze het meest up-to-date lijkt kwa CNG-stations van alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd) geeft aan dat dit L-gas is, hetgeen ook de prijs aan de pomp (€0,920/Kg) deed vermoeden. Ik moet nu wel toegeven dat ik ter plaatse niet heb gekeken of de energetische waarde van het gas vermeld stond. Het moet wel gezegd dat we op de terugweg van Maaseik naar Brussel de volgende dag (op het gas uit Houthalen dus) met een gemiddelde van 3,6Kg/100Km hebben gereden, en daar was ik behoorlijk van onder de indruk. Ik kan dat natuurlijk wel nog niet in context plaatsen aangezien dit de tweede dag was dat we de auto hadden, maar komende van een verbruik rond de 6l diesel per 100km tekende dit toch wel een glimlach op mijn gezicht. VW Golf VII 1.4 TGI Meestgebruikte tankstations: Q8 Houthalen & DATS24 Machelen
Aardgasrijder Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Klopt, Houthalen is sinds 1-1.5 jaar omgeschakeld naar H-gas. Beringen, iets verderop is dan helaas weer L-gas. Degenen die er ondertussen zijn gaan tanken weten dat het daar goeie kwaliteit is voor een billijk tarief Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Populair bericht Vaalman Geplaatst: 21 januari 2018 Auteur Populair bericht Geplaatst: 21 januari 2018 Whaw, met die prijs voor H-gas weet ik mijn vaste fuel-stop al voor de verplaatsingen Brussel-Maaseik!! 3 1 VW Golf VII 1.4 TGI Meestgebruikte tankstations: Q8 Houthalen & DATS24 Machelen
Dr Nick Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Houthalen is zover ik weet altijd H-gas geweest hoor. De prijs deed idd anders vermoeden, maar ik heb in mijn bijna 2 jaar dat ik daar tank nooit L-gas gehad van dat station. Als ik me goed herinner is het zelfs door mijn argumentatie dat dit forum erachter is gekomen dat het H-gas was een prijs lager als L-gas bij Dats24 zelfs... 1 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
QuboBE Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Denk niet dat ik zo een indicator heb op de Fiat Qubo ...zal eens moeten in het boekje kijken.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen