Aardgasrijder Geplaatst: 28 juni 2017 Geplaatst: 28 juni 2017 Groenere verkeersbelasting voor bestelwagens Vanaf 1 juli 2017 wordt de verkeersbelasting voor bestelwagens groener. De maatregelen gaan in voor alle voertuigen die vanaf 1 juli worden ingeschreven. Elektrische en CNG-bestelwagens worden volledig vrijgesteld, en die maatregel geldt ook voor voertuigen die al zijn ingeschreven. Minister van Financiën Bart Tommelein (Open Vld) en minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) willen bestuurders aanmoedigen om bij de aankoop van een nieuwe bestelwagen te kiezen voor een milieuvriendelijk model. Voor de huidige ingeschreven diesel- en benzinevoertuigen verandert er niets, maar wie vanaf 1 juli nog een milieuonvriendelijke nieuwe of tweedehandsbestelwagen inschrijft, zal wel een hogere verkeersbelasting betalen. Voor elektrische bestelwagens betaal je vanaf 1 juli 2017 helemaal geen verkeersbelasting meer. Voor CNG-modellen geldt die vrijstelling tot en met 2020. Die vrijstellingen gelden bovendien ook op alle voertuigen die al voor 1 juli 2017 werden ingeschreven. “Zo worden eigenaars die in het verleden al een elektrische of CNG-bestelwagen gekocht hadden, ook beloond voor hun duidelijke groene keuze”, meent minister Tommelein. “De vergroening van het Vlaamse wagenpark was al ingezet door de vergroening van de verkeersfiscaliteit voor personenwagens”, zegt minister Schauvliege. “We zetten die strijd tegen vervuilende emissies nu verder.” Na de vergroening voor de particuliere wagens, werd eindelijk ook het voorbeeld gevolgd en werden de maatregelen tot en met 2020 ook uitgebreid naar bestelwagens. 2 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Kris81 Geplaatst: 29 juni 2017 Geplaatst: 29 juni 2017 Ook het bestelwagenpark in Vlaanderen wordt verplicht te vergroenen. Het voordeel van lage taks te genieten door met een lichte vracht te rijden zal dus verdwijnen. Wordt nog moeilijk voor de huidige eigenaars van zware dieselcamionneten of Amerikaanse pickups om hun wagen te verkopen. Men spreekt al meer dan 10 jaar om het lichte-vracht-voordeel af te schaffen ( voor particulieren toen ) en nu komt het er dan toch van hetzij via het milieupoortje. Ook voor bestelwagens wordt gesproken over het taksvoordeel tot 2020. Wat ik me nu afvraag en wat is jullie idee ? Wat na 2020? Gaat de regering dan toch taks heffen op CNG en gaat dit een enorm verschil blijven met een benzine ?
Kris81 Geplaatst: 29 juni 2017 Geplaatst: 29 juni 2017 ik zie nu dat er al iemand een soortgelijk topic gestart was 1
Kris81 Geplaatst: 29 juni 2017 Geplaatst: 29 juni 2017 Maar dan toch , wat verwachten jullie dat de overheid zal doen met cng na 2020 ?
Dr Nick Geplaatst: 29 juni 2017 Geplaatst: 29 juni 2017 cng is een overgangsbrandstof, dus alles hangt ervan af waar we staan in 2019 met elektrische / waterstofvoertuigen. Deze zijn nog volop in ontwikkeling. CNG heeft geen grote ontwikkeling meer nodig behalve dan dat het verdeelnetwerk nog moet uitgebreid worden. Dus mijn vermoeden is dat vanaf 2020 CNG de weg op gaat zoals hybride. autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Ivivke Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 Op 29-6-2017 om 10:14, Dr Nick zei: cng is een overgangsbrandstof, Dus mijn vermoeden is dat vanaf 2020 CNG de weg op gaat zoals hybride. Deze 2 stellingen worden heden binnenskamers behandeld zoals hierboven vermeld . Er zijn nog veel problemen met 100% elektriciteit en daarop rijden . Wheel to wheel zijn ze zelfs meer vervuilend qua fijn stof . gr, Ive 1
Dr Nick Geplaatst: 2 juli 2017 Geplaatst: 2 juli 2017 22 uren geleden, Ivivke zei: Deze 2 stellingen worden heden binnenskamers behandeld zoals hierboven vermeld . Er zijn nog veel problemen met 100% elektriciteit en daarop rijden . Wheel to wheel zijn ze zelfs meer vervuilend qua fijn stof . gr, Ive dat zal ook zo blijven denk ik aangezien zo'n electrische auto toch wel een aanzienlijk gewicht heeft, en de grootste bron van fijn stof blijven de remmen autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen