Populair bericht CNGarni Geplaatst: 7 juni 2017 Populair bericht Geplaatst: 7 juni 2017 16 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: Wat is je ervaring met een dsg en hoelang gebruik je deze al? Ik heb nu iets meer dan een jaar een DSG, heb ook veel ervaring met de 5-traps automaat van de Mercedes E-klasse en de CVT van Toyota hybride auto's. Algemeen ben ik zeer tevreden met DSG! Maar nu het genuanceerde verhaal: Het grote voordeel van een DSG is dat het bijzonder snel schakelt, het nadeel is dat het blijkbaar wat fragieler is volgens de vele berichten op het internet (het is een gerobotiseerde handbak, geen echte automaat). De eerste versnelling van mijn DSG is waardeloos, dat blijkt ook volgens "DSG-dokter", die een softwarepakket aanbieden waarbij de eerste versnelling zo kort mogelijk wordt gehouden. En dat heeft VW nu ook zelf toegepast. Mijn DSG in 1e versnelling is zeer kort (en is ook afhankelijk van hoe je optrekt (rustig = schokkeriger)). Nadeel aan de software van DSG is ook dat hij nogal "lui" staat afgesteld in D. Dwz dat als je bv in een tunnel naar beneden rijdt, hij WEL snel reageert en terugschakelt om op de motor af te remmen, maar als je naar boven rijdt, hij in een iets te zware versnelling blijft rijden, je iets meer gas geeft om op snelheid te blijven, de DSG pas redelijk laat reageert en dan overreageert. Andere automaten reageren vlotter op kleine wijzigingen. Vind ik het enige echte puntje van kritiek. Sommigen zullen zeggen, zet de DSG in de S (sport) stand...maar dat vind ik gene optie. Hij reageert inderdaad veel vlotter, prettiger rijden, maar hij blijft ook veel langer in versnelling. Ik zou een D+ stand willen, waarbij de DSG sneller reageert op impulsen van het gaspedaal, maar niet zich als een S hoog in de toeren laat jagen. (de S-stand remt ook op de motor bij het remmen, is ook goed!) De flippers op het stuur zijn half waardeloos: gebruik ik zelden (hoewel ik het als optie heb genomen). De flippers geven je geen echte controle (software kiest alsnog zelf wanneer het schakelt. Bv de eerste versnelling wordt gemeden door de software, maar als je de flippers gebruikt, kan je in eerste versnelling NIET schakelen zoals de DSG het zelf doet, maar moet je hoger in de toeren zitten om te MOGEN schakelen. Hij wilt gewoon niet schakelen op lagere toeren wat hij in de "automatische" stand wel zelf doet.) Minder prettig, misschien los van de DSG...ik heb na 16 000 km een nieuwe koppeling gekregen vanwege een "al eerder voorgekomen probleem met dit soort versnellingsbakken". Piepgeluid bij het overpakken van versnelling. Wel netjes in garantie afgehandeld (moest zelf betalen voor vervangwagen + 2 dagen auto kwijt. Heb dan maar geen vervangwagen genomen, ik kon het niet geloven dat ik zelf moet betalen voor een fout van de wagen? Noemen ze dat service?). En het ene type DSG is de andere niet. (natte en droge koppeling versies zo blijkt...) Algemeen ben ik zeer tevreden met DSG, zou het zo opnieuw nemen. Mijn "droomauto" is een A4 avant CNG met DSG. :-) 2 1
pluxy Geplaatst: 29 juli 2018 Geplaatst: 29 juli 2018 Overlaatst een bus olie gaan kopen bij de vw dealer. gezegd dat deze tgi is. We kregen een bus castrol professionel mee type 505.00 en 505.02 In de handleiding staat 502.00 beschreven. wat is het verschil? Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes Black Nano :
paulDS Geplaatst: 29 juli 2018 Geplaatst: 29 juli 2018 1 uur terug, pluxy zei: We kregen een bus castrol professionel mee type 505.00 en 505.02 In de handleiding staat 502.00 beschreven. wat is het verschil? Olie die voldoet aan 505.01 is nog beter. Het is de oliespec voor diesel pompinjecteurs, de zwaarste belasting. Deze olie mag ook voor 502.00 gebruikt worden. Beiden zijn géén longlife olie, maar dat is ook niet nodig als je om de 15.000 km je olie vervangt (standaard voor aardgaswagens van VAG).
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen