Populair bericht dandel198 Geplaatst: 19 januari 2023 Populair bericht Geplaatst: 19 januari 2023 Hey iedereen, Ik wou toch even in gesprek komen van hoe jullie de eerlijke prijs berekenen. Het blijkt dat jullie alleen maar de gasprijs als prijsbeslisser nemen, wat niet per se een realistische projectie is van hoe je deze prijs echt zou moet berekenen. Welke kosten zijn er wanneer men 1kg gas gaat tanken aan de pomp met een gasprijs van 60€/MWh en elektriciteitsprijs van 187€/MWh? Wel, mijn berekeningen gaan alleen voor H-gas zijn, maar omvormen naar L gas is niet per se moeilijk. Prijs van aardgas: 1kg heeft ongeveer 11.5kWh/kg, dat betekent dat het vandaag 0,70€/kg is Compressiekosten: 1kg gas van 1bar naar 200bar omvormen kost 0.85kWh, dit met een compressor met rendement 60% en elektriciteitsprijs van 187€/MWh levert een totaal van 0,27€/kg De distributiekosten, want gas en elektriciteit komt niet zomaar aan de pomp. Hier is het wat moeilijker om de kosten te benaderen, maar als men de distributiekosten neemt van aardgas die bij ons thuis komt, zou dit 0,22€/kg zijn. Nu is deze kost wel overdreven hoog, want ik ben er zeker van dat deze iets lager zal zijn. Dit levert dus een totaal van 1,19€/kg (excl. BTW) Hierop zou een marge van 10% + 0,10€/kg nog een eerlijke benadering zijn, en hierop nog BTW en men komt uit op 1,64€/kg. Mijn conclusie hier is dus dat de meeste stations al een hogere marge nemen dan deze berekening, maar zeker dat DATS toch nog altijd een te hoge marge neemt van 50c/kg. Dit zou wel te begrijpen zijn van wanneer ze hun prijzen hebben gedaald naar 1,83€/kg, wat volgens de berekening een groot verlies geeft die ze terug moeten "inhalen". Nu, ik geloof niet dat mijn berekening alles exact berekent, maar dit zou volgens mij veel realistischer zijn dat gasprijs + 40 cent per kg. Ik blijf toch altijd open voor kritiek op mijn berekeningen! (Voor wat pre-crisis betreft, geeft mijn berekening met gasprijs 25€/MWh en elektriciteitsprijs 14€/MWh, een totaal van 0,64€/kg wat niet exact overeenkomt met hun prijzen, maar dat betekent dat de voorgestelde marge klein is tov wat ze echt als marge nemen) Prettige avond iedereen ! 3
Aardgasrijder Geplaatst: 19 januari 2023 Geplaatst: 19 januari 2023 Sowieso dienen we de installatiekosten niet te vergeten. Dit is een hele investering die men dient zien terug te verdienen binnen aanzienlijke tijd. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Taaner Geplaatst: 20 januari 2023 Geplaatst: 20 januari 2023 Ik dacht hier ooit gelezen te hebben dat een CNG-pomp neerkomt op een investering van 300.000 € (ik vermoed pomp + compressor). Daarnaast zit je nog met andere vaste kosten: - afschrijving terrein - grond- en uitbatingslasten - keuringen - onderhoud, marketing, administratie, personeelskosten Wat we ook niet weten: wat zijn de aankoopcontracten van het gas? Het is niet omdat vandaag de prijs op de beurs een bepaalde prijs heeft, dat de pomphouder aan die prijs vandaag aankoopt. Is hetzelfde als je thuis een contract aan vast tarief hebt, dan betaal jij vandaag misschien ook veel minder of veel meer in vergelijking met de prijs van de dag. Vermoedelijk is men ook wel voorzichtiger geworden in de prijszetting: - stagnerende markt (er komen geen nieuwe CNG-wagens bij, er wordt minder CNG getankt) - uitdovende markt: de investering zullen moeten mogelijks sneller worden afgeschreven want hun economische levensduur zal minder lang zijn dan initieel geschat - marktschommelingen: op moment van zeer hoge aankoopprijzen heeft men mogelijks minder marge gehad (om de hoge prijzen af te vlakken) of zelfs verlies gemaakt (door lagere omzet maar blijvende vaste kosten) - hogere kost voor openstaande schulden: de tijd van "gratis geld" is voorbij, bedrijven met hoge schuldenlast krijgen het moeilijker - onzekerheden over toekomstige fiscale en andere maatregelen: zeker ivm. energie is er in ons land geen zekerheid voor investeerders klein of groot... Ik zou in ieder geval momenteel geen aankoper of prijscalculator willen zijn voor energie én mobiliteit.
Herbie Geplaatst: 20 januari 2023 Geplaatst: 20 januari 2023 2 uren geleden, Taaner zei: Ik dacht hier ooit gelezen te hebben dat een CNG-pomp neerkomt op een investering van 300.000 € (ik vermoed pomp + compressor). Daarnaast zit je nog met andere vaste kosten: - afschrijving terrein - grond- en uitbatingslasten - keuringen - onderhoud, marketing, administratie, personeelskosten Wat we ook niet weten: wat zijn de aankoopcontracten van het gas? Het is niet omdat vandaag de prijs op de beurs een bepaalde prijs heeft, dat de pomphouder aan die prijs vandaag aankoopt. Is hetzelfde als je thuis een contract aan vast tarief hebt, dan betaal jij vandaag misschien ook veel minder of veel meer in vergelijking met de prijs van de dag. Vermoedelijk is men ook wel voorzichtiger geworden in de prijszetting: - stagnerende markt (er komen geen nieuwe CNG-wagens bij, er wordt minder CNG getankt) - uitdovende markt: de investering zullen moeten mogelijks sneller worden afgeschreven want hun economische levensduur zal minder lang zijn dan initieel geschat - marktschommelingen: op moment van zeer hoge aankoopprijzen heeft men mogelijks minder marge gehad (om de hoge prijzen af te vlakken) of zelfs verlies gemaakt (door lagere omzet maar blijvende vaste kosten) - hogere kost voor openstaande schulden: de tijd van "gratis geld" is voorbij, bedrijven met hoge schuldenlast krijgen het moeilijker - onzekerheden over toekomstige fiscale en andere maatregelen: zeker ivm. energie is er in ons land geen zekerheid voor investeerders klein of groot... Ik zou in ieder geval momenteel geen aankoper of prijscalculator willen zijn voor energie én mobiliteit. Is niet omdat Colruyt het wat minder doet, dat wij daar voor moeten boeten. VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen