Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sowieso dienen we de installatiekosten niet te vergeten.

Dit is een hele investering die men dient zien terug te verdienen binnen aanzienlijke tijd.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Ik dacht hier ooit gelezen te hebben dat een CNG-pomp neerkomt op een investering van 300.000 € (ik vermoed pomp + compressor).

Daarnaast zit je nog met andere vaste kosten:

- afschrijving terrein

- grond- en uitbatingslasten

- keuringen

- onderhoud, marketing, administratie, personeelskosten

Wat we ook niet weten: wat zijn de aankoopcontracten van het gas? Het is niet omdat vandaag de prijs op de beurs een bepaalde prijs heeft, dat de pomphouder aan die prijs vandaag aankoopt.

Is hetzelfde als je thuis een contract aan vast tarief hebt, dan betaal jij vandaag misschien ook veel minder of veel meer in vergelijking met de prijs van de dag.

Vermoedelijk is men ook wel voorzichtiger geworden in de prijszetting:

- stagnerende markt (er komen geen nieuwe CNG-wagens bij, er wordt minder CNG getankt)

- uitdovende markt: de investering zullen moeten mogelijks sneller worden afgeschreven want hun economische levensduur zal minder lang zijn dan initieel geschat

- marktschommelingen: op moment van zeer hoge aankoopprijzen heeft men mogelijks minder marge gehad (om de hoge prijzen af te vlakken) of zelfs verlies gemaakt (door lagere omzet maar blijvende vaste kosten)

- hogere kost voor openstaande schulden: de tijd van "gratis geld" is voorbij, bedrijven met hoge schuldenlast krijgen het moeilijker

- onzekerheden over toekomstige fiscale en andere maatregelen: zeker ivm. energie is er in ons land geen zekerheid voor investeerders klein of groot...

Ik zou in ieder geval momenteel geen aankoper of prijscalculator willen zijn voor energie én mobiliteit.

Geplaatst:
2 uren geleden, Taaner zei:

Ik dacht hier ooit gelezen te hebben dat een CNG-pomp neerkomt op een investering van 300.000 € (ik vermoed pomp + compressor).

Daarnaast zit je nog met andere vaste kosten:

- afschrijving terrein

- grond- en uitbatingslasten

- keuringen

- onderhoud, marketing, administratie, personeelskosten

Wat we ook niet weten: wat zijn de aankoopcontracten van het gas? Het is niet omdat vandaag de prijs op de beurs een bepaalde prijs heeft, dat de pomphouder aan die prijs vandaag aankoopt.

Is hetzelfde als je thuis een contract aan vast tarief hebt, dan betaal jij vandaag misschien ook veel minder of veel meer in vergelijking met de prijs van de dag.

Vermoedelijk is men ook wel voorzichtiger geworden in de prijszetting:

- stagnerende markt (er komen geen nieuwe CNG-wagens bij, er wordt minder CNG getankt)

- uitdovende markt: de investering zullen moeten mogelijks sneller worden afgeschreven want hun economische levensduur zal minder lang zijn dan initieel geschat

- marktschommelingen: op moment van zeer hoge aankoopprijzen heeft men mogelijks minder marge gehad (om de hoge prijzen af te vlakken) of zelfs verlies gemaakt (door lagere omzet maar blijvende vaste kosten)

- hogere kost voor openstaande schulden: de tijd van "gratis geld" is voorbij, bedrijven met hoge schuldenlast krijgen het moeilijker

- onzekerheden over toekomstige fiscale en andere maatregelen: zeker ivm. energie is er in ons land geen zekerheid voor investeerders klein of groot...

Ik zou in ieder geval momenteel geen aankoper of prijscalculator willen zijn voor energie én mobiliteit.

Is niet omdat Colruyt het wat minder doet, dat wij daar voor moeten boeten. 

VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...