Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

We kunnen het collectief betreuren, maar het lijkt me duidelijk dat CNG nu toch ongeveer over z'n hoogtepunt is (zeg maar in de plateaufase aanbeland) en helaas ook niet de echt hoge vlucht gekend heeft die het verdiend had. Productie en verkoop van nieuwe wagens begint duidelijk terug te lopen en de opening van een nieuwe CNG-pomp ergens is intussen al een evenement.

Niettemin blijven er vele duizenden CNG-wagens rondrijden - uiteindelijk wellicht meer dan 20.000 en dat is al duidelijk meer dan LPG-wagens, waarvoor je heel wat (historische) voorzieningen hebt. Rekening houdend met de gemiddelde levensduur van de auto's (of toch zeker de gastanks) en de aangekondigde verstrengde milieuzones zal het merendeel daarvan toch wel tot pakweg 2035 rondrijden, links en rechts 2040. 

Hoe zien we de toekomst van de voorzieningen en in het bijzonder de tankstations in? Grote aanbieders als DATS hebben eerder al laten weten dat ze hun netwerk in stand houden en (beperkt) blijven investeren, maar wat zal dat over 5, 10, 15 jaar nog waard zijn? Iemand een zicht op de gemiddelde levensduur van een CNG-tankinstallatie en of er grote kosten zijn om zo'n installatie te onderhouden? De afzetmarkt lijkt me groot genoeg om altijd wel een minimumaantal aanbieders te hebben, maar een gebrek aan concurrentie zal de prijzen natuurlijk ook geen goed doen.

Bij uitbreiding kun je dezelfde vraag stellen voor de vierjaarlijkse keuring van de gasinstallatie, al maak ik me daar iets minder zorgen aangezien die bedrijven dat meestal combineren met keuring van zwaar vervoer en daar is CNG/LNG nog een stuk belangrijker. Wegvallende concurrentie kan ook hier de prijzen natuurlijk opdrijven.

Benieuwd naar jullie inzichten!

aangepast door Bremel
Geplaatst:

Colruyt heeft een tijd ingezet op bedrijfswagens op CNG. Tot die uit het wagenpark zijn, nog pakweg 5 jaar, denk ik dat ze hun CNG pompen wel zullen blijven onderhouden. Maar daarna zullen pompen die niet genoeg winst maken wel snel afgesloten worden. Zeker omdat Colruyt nu volop inzet op elektrisch rijden (laadpalen aan de winkels, ...). Als ik me niet vergis hebben heel wat CNG wagens, buiten de nieuwe modellen, wel nog een min of meer volwaardige benzinetank, dus gelukkig kan je wel nog blijven rijden.

Is de vraag trouwens niet eerder wat de toekomst voor een tankstation met fossiele brandstoffen nog zal zijn? CNG pompen zullen door het beperkt aantal wagens misschien wel sneller verdwijnen, maar diesel en benzine zullen toch relatief snel volgen lijkt me.

Geplaatst:

Het zou me sterk lijken dat Colruyt z'n netwerk plots  zou gaan verwaarlozen als de eigen CNG-bedrijfswagens verdwenen zijn, het staat ook haaks staan op hun recente engagementen in die zin. De vraag is natuurlijk hoe lang ze dan wel figuurlijke stekker erin zullen laten. 

Fundamenteler ben ik benieuwd hoe duurzaam een CNG-tankinstallatie is. Het lijkt me allemaal vrij robuust (geen materiaal dat na een paar jaar al vervangen moet worden) en er is in de meeste gevallen geen externe bevoorrading nodig (vaste aansluiting op het gasnetwerk). Het lijkt dan logisch dat je je investering wat laat renderen, ook al loopt het aantal transacties terug. Maar sommige meldingen op dit forum doen vermoeden dat het misschien toch wat fragieler is dan je zou denken (en herstelling lang niet altijd een prioriteit?) en misschien zijn de uitbaters toch het nodige geld kwijt aan onderhoud en keuringen. 

Geplaatst:
Op 18/9/2021 om 10:42, Trostomaat zei:

Is de vraag trouwens niet eerder wat de toekomst voor een tankstation met fossiele brandstoffen nog zal zijn? CNG pompen zullen door het beperkt aantal wagens misschien wel sneller verdwijnen, maar diesel en benzine zullen toch relatief snel volgen lijkt me.

Daarvoor moet eerst de capaciteit van het equivalent aan energie dat nu door benzine/diesel geleverd wordt beschikbaar zijn aan electriciteit. En liefst nog meer aangezien je lang aan de draad hangt alvorens je die energie in uw batterij het zitten tov van de max 5 min die het duurt om tank te vullen met benzine/diesel.

• 2 weken later...
Geplaatst:
Op 19/9/2021 om 22:12, Bremel zei:

Fundamenteler ben ik benieuwd hoe duurzaam een CNG-tankinstallatie is. Het lijkt me allemaal vrij robuust (geen materiaal dat na een paar jaar al vervangen moet worden) en er is in de meeste gevallen geen externe bevoorrading nodig (vaste aansluiting op het gasnetwerk). Het lijkt dan logisch dat je je investering wat laat renderen, ook al loopt het aantal transacties terug. Maar sommige meldingen op dit forum doen vermoeden dat het misschien toch wat fragieler is dan je zou denken (en herstelling lang niet altijd een prioriteit?) en misschien zijn de uitbaters toch het nodige geld kwijt aan onderhoud en keuringen. 

Ik ken er allemaal niet zoveel van. Maar in mijn lange periode als benzine rijder nooit aan een pomp gestaan die niet werkte. Nu met CNG valt het toch wel af en toe eens voor dat ik aan een pomp sta die niet werkt om wat voor reden dat dan ook mag zijn.

Maar op zich nog steeds tevreden met mijn CNG nu anderhalf jaar na mijn aankoop.

Ik snap ook niet goed dat het niet sterker gegroeid is in de periode tot 2020. Zelf liep ik al langer met het idee naar CNG over te schakelen en ik mag nog van geluk bij een ongeluk spreken dat mijn vorige wagen de geest gaf in 2020, zodat ik nog net het fiscaal voordeel heb kun meepikken. Verder denk ik dat de beperktere radius aan tankstations toch nog altijd veel mensen tegenhield. De mens is een gewoontedier en men is gewoon van een tankstation om de hoek te hebben. Hoewel we in Vlaanderen toch voldoende mogelijkheden hebben op dit moment, moet je toch altijd een beetje plannen en opletten. Wij hebben zelf ook geen CNG-station in de directe omgeving. Maar de 2 die het dichtste bij zijn tussen 10 en 15 kilometer gebruiken we nooit omdat die niet in de juiste richting liggen. :D

Afwachten wat de prijzen doen deze winter. :s

• Bedankt 1
  • 1 maand later...
Geplaatst:

Waarom zet men niet in op BioCNG, dat kan toch nog toekomst hebben? Om zo ook de verbandingsmotor nog in leven te houden.

----

884152_5.png- Volvo V60 Bi fuel 2.0 213pk BJ2014 - meestal L-gas

Geplaatst:

In Nederland heeft CNG nooit zo'n vlucht genomen, maar ik zie gelukkig nog steeds voldoende tankstations in de buurt. Voor hoelang is maar de vraag, omdat men hier helemaal van aardgas af wil, ook voor de woningen. Alles moet gasloos worden in Nederland, dus CNG gaat een keer ophouden. En dat terwijl de CNG stations die ik hier zie allemaal biogas leveren. 

Geplaatst:

Daar zou ik me niet meteen heel grote zorgen over maken, het zal nog wel een hele tijd duren voor alle bestaande woningen op gas omgezet zijn naar iets anders, ongetwijfeld langer dan de levensduur van een gemiddelde auto. Ook LNG (toch nog altijd vrij breed gebruikt) kan altijd een bron van CNG blijven. De vraag is vooral hoeveel stations er zo zullen openblijven en welke invloed dat zal hebben op de prijs, die sowieso al amper (officieel of de facto) geregulariseerd is in vergelijking met benzine en diesel. 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...