Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Problemen met tanken nieuwe punto

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een nieuwe punto  op CNG gekocht en er is vanaf het begin al een probleem met het tanken. Mijn ouders hebben meerdere malen geprobeerd om te tanken maar dit lukte niet altijd. Toen is een mechanieker van de garage er mee gaan tanken, bij hem lukte het wel. Dus wij dachten misschien ligt het aan ons. Maar daarna is het bij zowel mij als mijn beide ouders niet meer gelukt om te tanken. We zijn ook in 3 verschillende DATS tankstations geweest (Geel, Diest en Hasselt). Nu ben ik net met dezelfde mechanieker terug gaan proberen te tanken en nu lukte het weer niet. Ik denk dus dat er een probleem is met de auto. De garage zei dat ze Fiat gingen contacteren en bekijken waar het probleem zich bevind. Heeft iemand dit probleem al gehad, of enig idee waar dit aan kan liggen?

Om wat meer duidelijkheid te scheppen over het tanken zelf: Alles bij het tanken verloopt goed, maar het lichtje om het tanken te starten word niet groen. Dus we zetten het pistool erop, en wanneer we de hendel intrekken klikt het pistool vast met een plop. 

Stefaan

Geplaatst:

Stefaan,welkom op het forum, helaas is je eerste bericht een negatief bericht over je Punto :( Het zou zalig moeten zijn om te kunnen rijden op CNG.
Moeilijk te zeggen waar het aan kan liggen, ik heb dit verhaal nog een keer gelezen bij een Fiat Panda, maar de exacte oorzaak heb ik niet kunnen achterhalen.

• Kan een klep zijn op de CNG-tanks die defect is en hierdoor je niet kan tanken. (veiligheidssysteem)
  • Rijdt je wagen wel op CNG? Kan zijn dat je tanks nog vol zitten en de regelunit niet kan switchen tussen de brandstoffen(ook al meerdere keren gelezen bij Fiat)
  • Geen foutmeldingen op dashboard of in het geheugen van je Punto?

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Beste Aardgasrijder,

De wagen heeft wel degelijk op CNG gereden. Er is ongeveer 240 km mee op CNG gereden en toen was de tank leeg. 

Foutmeldingen op het dashboard zijn er ook niet, enkel een melding dat er CNG getankt moet worden omdat de tank leeg is.

Geplaatst:

@Stefaan heb je al nieuws over het defect?

• 3 weken later...
  • 3 weken later...
Geplaatst:

mijn Doblo , 3 maand oud en gisteren ook al problemen , bij dats kon ik nog max 3kg tanken . daar ik dacht dat het aan de pomp lag deze morgen in ieper getankt , maar niks . kan de pistool opspannen en pomp bouwt druk op maar krijgt geen gram meer in tanks .

pfffffff

• 2 weken later...
Geplaatst:

blijkbaar heb ik hetzelfde probleem

sinds enkele dagen kan ik niet meer tanken op CNG ..

FIAT dealer gebeld en zeiden direkt dat men een gelijkaardig probleem hadden met een fiat doblo enkele maanden geleden ..

bleek toen een probleem met een dichting van een ventiel te zijn ..

mijn auto zal waarschijnlijk ergens naar Tienen moeten voor dit te repareren

Fiat 500L => 755818_5.png

Geplaatst:

@greg probleem al opgelost?

Ik vermoed dat het Drive Systems in Tienen is, zij zijn erkend hersteller en installateur voor CNG-wagens.

@Danny268 hou ons op de hoogte aub, dit is belangrijk voor andere Fiat-ridjers

Geplaatst:

Ik hou jullie hierom zeker op de hoogte :)

ik heb ongeveer 3000 km kunnen rijden zonder probleem met tanken ..

toen ik dit probleem aan te telefoon vermeldde aan mijn garage in Turnhout , zei die direkt dat dit op een gelijkaardig probleem leek als de fiat doblo die ze enkele maanden geleden hadden van een andere klant

maandag gaan ze terug bellen voor verder af te spreken

Omdat dit aan het CNG gedeelte is , word dit niet door FIAT zelf gedaan , maar bij een van hun partners in TIENEN dus

Auto zou een goei week weg zijn hierom

Geplaatst:

Ik melde het al in eerdere berichten(voorstel topic o.a.).

Onze doblo is net één jaar oud(32.000km), en ik heb het nu voor de derde maal voor!:S

Een eerdere reparatie (juni vorig jaar in Tienen) heeft het net twee tank beurten uit kunnen houden!>:(

Is daarna naar Luik gemoeten, daar zijn ze iets beter, want ik heb bijna één jaar zonder problemen kunnen rijden.....:ph34r:

Op weg naar Italie kon ik net voor Lyon géén CNG meer tanken, ik rij niet verder en kom terug naar huis met mijn 20 l naftbakje. Ik ken ondertussen alle benzine stations van Frankrijk naar huis!

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Geplaatst:

vandaag dus na 2 weken wachten mijn doblo in ieper kunnen binnenbrengen. (vroeger geen vervangwagen beschikbaar).

in de namiddag tel. gekregen dat ik hem terug mocht ophalen dat ze hem niet kunnen herstellen. hij moet dus ook naar Tienen !!!

maandag moet hij binnen , zou hem wel dinsdag terug hebben ?

Geplaatst:

Dat verhaal van "géén vervangwagen" zou niet mogen! Ze zijn verplicht U één te geven en als ze zelf géén ter beschikking hebben, is er een centrale data bank waar ze er wel een kunnen vinden, maar die moeten ze natuurlijk gaan halen.

Komt nog eens bij dat ze U minstens een even grote wagen moeten geven als de uwe.

Ik heb mijn trekhaak bijna dagelijks nodig, maar dat is dan weer iets moeilijker om een vervangwagen met trekhaak te bekomen....

Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!

Geplaatst:

Over vervangwagens kennen ze er bij Volkswagen ook alles van (in geval van laattijdige levering): de garage wijst naar de importeur, de importeur (aldus de garage) wijst naar de garagehouder. Gevolg: de klant mag zijn plan trekken. Dan mag je "de wet" nog aan je zijde hebben, je moet maar willen de wet gebruiken...op die zwakte rekenen ze natuurlijk ook op. 

Geplaatst:

Ik weet niet of dit wettelijk ook zo geregeld is, ik spreek van de interne keuken van Fiat zelf.

Mijn informatie bekwam ik bij de algemene Fiat klantendienst.

• 2 maanden later...
Geplaatst:

Ik heb vorige week een fiat qubo 2dehands gekocht.

De wagen is van 2015 en had 14000 km, ik vond het raar dat iemand zijn wagen zo snel verkocht.

Maar ik stelde me hier verder maar geen vragen bij, het ging per slot van rekening om een (bijna) nieuwe wagen, wat zou hier wel mis mee kunnen zijn.

Ik vertrok met mijn wagen in antwerpen daar ben ik onmiddellijk gaan tanken zonder problemen.

Nu een week verder probeer ik te tanken bij dats hier in hasselt, en heb ik exact het zelfde voor als stefaan.

Alles leek normaal enkel het lichtje op de pomp werd niet groen.

@Stefaan heb jij nog stappen ondernomen?

Ben je ook van hasselt of omstreken?

• 1 maand later...
Geplaatst:

Beste,

@AardgasrijderSorry voor het late antwoord ik was de naam van het forum kwijt en vond het niet meer terug ¬¬

Ondertussen is het probleem opgelost. De fout bleek niet bij de auto te liggen, maar bij de tankkaart van DATS. 

Bij alle tankkaarten van DATS die aangemaakt zijn voor 2011 (niet helemaal zeker kan ook 2012 zijn) is er een probleem met het tanken met CNG. We hebben van DATS een nieuwe tankkaart gekregen en nu is alles in orde. De reden was dat alle DATS kaarten van voor 2011 eeb probleem in het algoritme of dergelijke gaven voor CNG. Dus tanken met benzine was geen probleem. En af en toe kon ik ook CNG tanken, maar meestal niet wat dus heel raar was. 

Ondertussen rijd ik dus op aardgas zonder problemen. Het enige nadeel van mij punto is het lage bereik van ongeveer 200 km. 

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Intussen rijd ik een 10-tal maanden met mijn 500L en heb een 20000 km. In die tijd 2 keer een probleem gehad dat ik niet  kon tanken. Gewoon ettelijke keren geprobeerd en daarna lukte het weer. In de garage kan ik amper terecht, ik ben de enige CNG rijder en ze kennen er dan ook heel weinig van :$

Met de Dats kaart ook al een 4 tal keren niet kunnen tanken. (1,5 jaar oud)Ben dan maar elders geweest, ook al omdat in Geel er dikwijls een probleem is met de CNGPomp.... achteraf ging het dan weer wel ?

• 3 weken later...
Geplaatst:

Marco,

In Turnhout , garage Kegels zijn ze gekend met dit probleem

Wat ik weet is dat ze al een doblo hadden en mijn 500L met het tankprobleem

ze hebben trouwens ook een 500L op CNG als demowagen staan , dus toch wel een beetje CNG minded

• Vind ik leuk 1

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hallo iedereen,

Ik ben bij julie op het forum terecht gekomen, en ben blij niet alleen problemen te hebben,

Mijn tweede cng wagen een Fiat 500 L heb ik nu 5 maanden en +10.000km met gereden. In het begin waren er geen problemen maar nu beginnen de tank problemen wel een iets andere versie dan ik op julie forum ben tegen gekomen, ik kan tanken maar moet dit steeds in 2x doen (aan iedere willekeurige pomp) laat zeggen dat ik ongeveer 10kg verbruikt zou hebben dan kan ik 7.5 tot 8 kg tanken en de pomp slaat af. Dan sluit ik een trweede maal aan en kan de rest tanken (dit kan gaan van 1.5 kg to ongeveer 3kg). Dit is mij niet direct op gevallen daar ik steeds tank als ik het station passeer. Maar bij de eerste keer leeg gereden te zijn viel mij dus op dat ik slechts 11 kg kon tanken en geen +14KG. Ik kom veel dezelfde gebruikers tegen aan mijn vaste pomp en deze hebben geen enkel probleem. Er is dus zeker geen fout bij het pompstation.

Met mijn vorige wagen een VW Up eco (cng) heb ik gedurende 80.000 km geen enkel probleem gehad.

Moet morgen bij de garage passeren en ben beniewd wat ze te vertellen hebben.

Beste groeten, 

Harry

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...