Wagens op aardgas zijn financieel het interessantst dankzij de gunstige fiscale regeling
Ter gelegenheid van de VAB-Gezinswagenverkiezing op Circuit Zolder, die dit jaar al aan haar 30e editie toe is, laat mobiliteitsclub VAB maar liefst 34 nieuwe gezinswagens testen. Daarbij staan de nieuwe milieuvriendelijke energiebronnen centraal. Dit jaar nemen er, naast 7 elektrische en plug-in hybrides, 2 hybrides en 2 auto’s op CNG deel.
Energiekost per 100 kilometer
CNG is het goedkoopst in gebruik, gevolgd door elektriciteit !
VAB berekende voor alle categorieën de energiekost van de voertuigen: wat kost 100 km rijden op benzine, diesel, elektriciteit of CNG. Deze berekening gaat uit van het werkelijke gebruik en de huidige prijs van deze energiebronnen, en houdt dus geen rekening met de aankoopprijs van de auto.
De 5 goedkoopste deelnemende voertuigen qua energiekost zijn de 2 CNG-voertuigen, gevolgd door 3 zuiver elektrische auto’s:
Energiekost (€ / 100km) | |
1. Suzuki Vitara (CNG) | €3,6 |
2. Skoda Octavia Combi (CNG) | €4,16 |
3. Hyundai Ioniq EV (elektrisch) | €4,55 |
4. Nissan Leaf 250 (elektrisch) | €5,95 |
5. BMW i3 (elektrisch) | €6,16 |
De gemiddelde energiekost van diesel (€7,71) en benzine (€8,56) ligt veel hoger. Het is duidelijk dat rijden op aardgas momenteel het goedkoopst is. Elektriciteit is ook nog zeer voordelig. Dat deze twee energiebronnen goedkoop zijn in gebruik is volledig te verklaren door het feit dat er momenteel geen accijnzen geheven worden op deze energiebronnen. Inclusief accijnzen zouden ze duurder uitkomen dan klassieke brandstoffen.
Kilometerkostprijs bij 20.000 kilometer per jaar
Wat zegt de kilometerkostprijs van de voertuigen ons?
VAB berekende ook de kilometerkostprijs[1] van alle voertuigen in de drie categorieën (Categorie 1 tot €19.000, Categorie 2 tot €29.500 en Categorie 3 Elektrisch). Hieruit kunnen we vier belangrijke conclusies trekken:
- De goedkoopste wagen vind je in de kleinere categorie
De goedkoopste auto qua totale gebruikskost vind je in de categorie van compacte wagens tot €19.000, met ook kleinere benzinemotoren. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Volkswagen Polo met een 1.0 benzinemotor en de Renault Clio met een 0.9 benzinemotor met beiden een km kostprijs van €0,28 (logisch omwille van laag verbruik en goedkopere aankoopprijs).
- Dieselwagens winnen het niet meer qua kilometerkostprijs
Hoewel de meeste dieselwagens nog een lager verbruik hebben (bv. Seat Ateca met een gemeten verbruik van 5,8l per 100km terwijl het gemiddelde verbruik van de benzinewagens in deze categorie 6,9l is), hebben zij geen lagere km kostprijs dan de gemiddelde benzinewagen in de categorie met auto’s tot €29.500 bij 20.000km per jaar. Dit omwille van de hogere kostprijs van de dieselwagens, maar ook omdat zij fiscaal zwaarder belast worden. Bovendien komen de prijzen van benzine en diesel stilaan bij elkaar in de buurt. De regering wil tegen eind 2018 de accijns op diesel en benzine gelijktrekken. Dan valt het prijsverschil aan de pomp zo goed als weg, waardoor dieselwagens in km kostprijs nog minder interessant zullen worden.
- De klassieke SUV’s zijn duurder qua kilometer kostprijs
Doordat ze meer wegen en hoger zijn gebouwd, is het verbruik van SUV’s ook hoger. Daardoor hebben zij ook een hogere kilometerkostprijs. Dit is erg opvallend in de categorie van auto’s tot €29.500: de gemiddelde kilometerkostprijs is hier €0,44, terwijl die van de grotere, klassieke SUV’s beduidend hoger ligt: 11% tot 20% (bv. SsangYong Rodius €0,53 en Subaru XV €0,49). De compactere modellen (Suzuki Vitara) en de jongste generatie crossovers (die lager zijn en een betere aerodynamica hebben) zoals de Renault Scénic, de Peugeot 3008 en ook de Seat Ateca scoren op of onder het gemiddelde.
- CNG is ook interessant qua kilometer kostprijs, elektrische voertuigen worden door de premies een valabel alternatief
Aardgas en elektriciteit zijn ook milieuvriendelijker dan benzine en zeker dan diesel, maar de voertuigen zijn wel duurder in aanschaf. Op CNG en elektriciteit worden geen accijnzen geheven. Bovendien moeten auto’s op CNG en elektriciteit geen verkeersbelasting en BIV betalen. Hierdoor blijven de auto’s op CNG ook qua kilometerkostprijs interessant. Dankzij de extra fiscale premies bij de aankoop van elektrische auto’s, worden zij ook een valabel alternatief wat betreft de kilometerkostprijs en niet enkel qua energiekost.
Gemiddelde km kostprijs | |
benzinevoertuigen tot €19.500 | €0,30 |
benzinevoertuigen tot €29.000 | €0,44 |
dieselvoertuigen | €0,44 |
elektrische voertuigen* | €0,46 |
CNG voertuigen | €0,36 |
plug-in hybrides | €0,66 |
* premie van de Vlaamse Overheid zit hierin meegerekend, zonder deze premie zouden elektrische voertuigen niet kunnen concurreren met de benzine- of dieselvoertuigen
Plug-in hybrides daarentegen, zijn wel fiscaal interessant, maar worden door het hoge gemeten verbruik (vaak meer dan dubbel zoveel dan het normverbruik) en hun duurdere aanschafprijs omwille van de tweede motorisatie (elektromotor en batterij). Deze extra motor verhoogt ook het gewicht en jaagt het gemeten verbruik de hoogte in. Hierdoor zijn ze duur in kilometerkostprijs: €0,66 per km.
[1] Dat vertelt wat 1 km rijden met de betreffende wagen kost (inclusief aankoopprijs, brandstof, verzekering, taksen, onderhoud,…) op basis van 20.000 km/jaar.
Goede morgen,
ik heb eens een korte berekening gemaakt voor 2 wagens suzuki vitara 1600 en sökda octivia
prijs verschil voor CNG installatie is niet zoals veel op het internet vermeld staat 4750 euro maar op dit ogenblik
+/- 7000 à 8000 Euro ! Het werkelijke prijsverschil per km er van uitgaand dat beide wagens ongeveer 5 liter per 100-km verbruiken is +/- 2,8 euro per 100,-km (ik hou hier nog geen rekening met de km die u niet altijd op cng kunt rijden)
Het voordeel fiscaal voor prive gebruiker is 1 x inschrijving +/- 293 Euro, tot 2020 geen verkeersbelasting. Laten wij 3 jaar nemen is : 242 x 3 = 726 euro.
12 000,-km per jaar = wij nemen optimistisch 3 € x 100 = 300 euro
nemen wij 7000 – 726 – 293 = 5981/300 = is 19,94 jaar rijden om gelijk te komen ! Stel dat de vrijstelling van verkeersbelasting verlengd wordt = 7000- 293 = 6707/542 = 12,37 jaar…Conclusie je moet zeker overtuigd zijn dat het beter is voor het milieu, of ik kan niet rekenen. De 2,8 euro per 100,-km heb ik op verschillende forums gevonden van personen die het werkelijk gasverbruik en de afgelegde kilometer hebben genoteerd.
Met vriendelijk groeten
Zie reactiesBeste Frank, bedankt voor je reactie.
De cijfers van VAB zijn richtcijfers en verschilllen in ieders situatie.
Wat betreft de berekening van de Suzuki Vitara kan ik je geen vergelijk geven, enkel in geval van een Skoda Octavia, aangezien dit het model is dat ik zelf bezit. Wat betreft de na-installatie van CNG in een wagen kan ik heel kort zijn… Overweeg je gas? Dan kies je best voor LPG. De installatiekost voor een LPG-tank en toebehoren zit tussen 1500 en 2500 euro (doorsnee), voor CNG reken je 4500-6000 euro, afhankelijk van het model waar je mee rijdt. Dat de installatie 7000-8000 euro zou kosten is overdreven, maar kan wel degelijk. Afhankelijk van de installateur kost het meer of minder. Kijk je naar SsangYoung XLV op CNG, dan kost dit slechts 2000 euro meer voor de gehele installatie ten opzichte van een benzinevariant (lopende actie). De reden dat de Vitara niet goed verkoopt op CNG is de grote meerkost bij na-installatie. Wagens die affabriek zijn uitgerust met een CNG-installatie kosten dan ook niet zo veel meer dan een benzinewagen, de prijs is vaak gelijk of lager dan een dieselwagen.
Skoda, VW en Seat heeft afgelopen autosalon een enorme promotie gevoerd, een CNG-wagen aan de prijs van een benzinewagen met gelijkwaardige motor. Als je toen voor benzine koos of zelfs voor diesel zou je goed gek zijn geweest.
Een Skoda Octavia op CNG is voor mij makkelijk te vergelijken qua aanschafwaarde en de kost per 100km.
Mijn cijfers zijn gebaseerd op mijn werkelijke verbruik gedurende de aanschafdatum in september 2005 tot vandaag, dus bijna 3 jaar en te raadplegen op https://www.spritmonitor.de/en/detail/709858.html .
Mijn werkelijke CNG-verbruik is gemiddeld 4.02 kg / 100 km + 0.38 l benzine/ 100 km.
Huidige prijzen aan de pomp, Dats Bree 21/06/18 om 22:30u:
4.02 kg X 1.07 € = 4.30 € / 100 km
0.38 liter X 1.353 € = 0.51 € / 100 km
Totaal = 4,81 € / 100 km
Dit resultaat houdt dus rekening met alle gereden kilometers en alle tankbeurten van de afgelopen 3 jaar. Hier zitten ook kilometers tussen met beladen dakkoffer +/- 40 kg en dus een grote windvanger, vakanties tussen de bergen, een caravan van 1300 kg en enkele ritten met een aanhangwagen. Kortom een mix van zware en lichte beladingen.
Het gemiddelde verbruik van een Skoda Octavia van een doorsnee gebruik op diesel is 5.5 l / 100 km, voor benzine zie ik tussen 6 en 6.5 liter (bron: spritmonitor.de zoekmachine model 2015-2016 met minimum 15.000 km gereden).
Nu gaan we rekenen met bovenstaande cijfers:
Diesel: 5.5 liter X 1.370€ = 7,54 € / 100 km
Benzine: 6.25 liter X 1.353 € = 8.46 € / 100 km
De meerkost van een diesel en benzine, gelijkwaardig model qua opties was in 2015 toen ik mijn wagen kocht 200 euro duurder voor een CNG Octavia ten opzichte van de dieselversie en 2500 euro duurder ten opzichte van de benzineversie.
Ik neem jouw rekeningvoorbeeld erbij met 12.000 km. Hoe meer kilometers je maakt, des te sneller je uit de meerkost geraakt. 12.000 km is vrij weinig, maar ik doe een poging 🙂
BIV + 3 X wegentakes = iets meer dan 1.000 euro voordeel op 3 jaar.
Verbruik CNG+benzine: 120 X 4,81 € = 577,20 €
Verbruik diesel : 120 X 7,54 € = 904.80 € (+ 327.6 € / jaar meerkost aan brandstof)
verbruik benzine: 120 X 8,46€ = 1015,20 € ( + 438 € / jaar meerkost aan brandstof)
Rekeninghoudend met de meerkost van 200 euro ten opzichte van diesel, dan maak je al ‘winst’ zodra je je wagen dient te registreren bij DIV (als je vergelijk dus diesel is).
Rekeninghoudend met de meerkost van 2500 euro ten opzichte van een benzinewagen, dan maak je ‘winst’ na +/- 3.5 jaar op je brandstofkosten.
Wat ik wel nog dien te vertellen en zeker niet onbelangrijk is, is dat een CNG-wagen een 4-jaarlijkse keuring heeft van de gastanks, afhankelijk van het model en het aantal tanks betaal je hiervoor 200-250 euro. Door deze kost zal je dus een half jaar later winst maken ten opzichte van een benzine.
Doen we het vergelijk met 15.000 , 25.000 of 40.000 km per jaar, dan worden de verschillen uiteraard veel groter en heb je sneller ‘winst’ ten opzichte van diesel en benzine.
Ik hoop dat deze berekening je een correcter beeld geeft van de brandstofkosten van een Skoda Octavia.
Ter info, als ik niet overtuigd was van zowel het milieu-effect én de goedkopere prijs van de brandstof, dan hadden wij nooit een tweede CNG-wagen aangeschaft. We rijden sinds enkele maanden met een VW Touran uit 2010 rond. Gemiddeld verbruik hier te raadplegen: https://www.spritmonitor.de/en/detail/901811.html
Momenteel 5 kg, maar er worden momenteel korte verplaatsingen gedaan, dus het verbruik gaat richting 5.5 kg gaan. Ook deze cijfes mag je eens uitrekenen met benzine en diesel, je zal zien dat het resultaat vergelijkbaar is.
Mvg Jurgen
Zie reactiesBeheerder aardgasrijder.be