Dieselwagens worden alsmaar minder populair. Vooral in Vlaanderen kopen particulieren opvallend minder dieselwagens dan vorig jaar. Van januari tot juli vorig jaar was 37 procent van de verkochte niet-professionele voertuigen een diesel. Dit jaar zakt dat al naar 22,9 procent, zo blijkt uit cijfers van automobielfederatie Febiac.
Begin dit jaar is de belasting op inverkeerstelling voor dieselwagens in Vlaanderen flink verhoogd. Ook de verkeersbelasting ging de hoogte in. Benzinewagens en auto’s op alternatieve brandstoffen krijgen een gunstiger regime.
Maarten Matienko, woordvoerder bij VAB, kan de consument geen ongelijk geven. “Het voordeel van diesel wordt steeds kleiner. Ook het verschil in accijnzen op diesel en benzine wordt nu weggewerkt. Eind 2018 zal er aan de pomp geen verschil meer zijn met de prijs van benzine. En daar kijkt de consument naar.”
Hoge onderhoudskosten
Bovendien groeit bij veel mensen het besef dat diesel niet altijd de beste keuze is, zegt hij. “Heel wat mensen hebben een diesel gekocht, ook voor korte afstanden. Maar zo werden ze geconfronteerd met hoge onderhoudskosten, bijvoorbeeld aan de roetfilter.”
Tot enkele jaren gelden werd dieselrijden nog aangemoedigd in ons land, omdat diesels minder CO2 uitstoten. Maar de laatste jaren bleek duidelijker wat de schadelijke gevolgen van fijn stof en stikstofoxiden zijn, die bij diesel hoger liggen. “Een correctie was nodig”, zegt Matienko. “Met de overdaad aan diesels is de waarde op de tweedehandsmarkt trouwens gedaald. Vandaag is het interessanter om daar een benzinewagen te verkopen.”
In Brussel en Wallonië, waar de belasting op inverkeerstelling niet steeg, loopt de ontdieseling trager. In Wallonië kiest nog 45 procent van de particulieren voor een diesel.
Bedrijfswagens
Ook het bedrijfswagenpark rijdt steeds minder op diesel, maar hinkt sterk achterop. Bij wagens voor professioneel gebruik, zoals leasewagens maar ook bedrijfsvoertuigen en auto’s van zelfstandigen, is nog 72,5 procent van de nieuw ingeschreven wagens een diesel. Vorig jaar was dat zelfs 78 procent. Bij leasewagens is diesel nog steeds fiscaal interessant, en bovendien zijn het vaak luxueuzere wagens, die sowieso vaker op diesel rijden.
Het bedrijfswagenpark wordt wel voorzichtig groener. Bijna vijf procent van de nieuw ingeschreven wagens is een hybride, gas en elektriciteit zijn goed voor 1 procent.
De stille opmars van aardgaswagens is bezig in België. Enkele recente berichten op de aardgasrijderblog tonen ook aan dat steden en gemeenten inzetten op aardgas, dit zal het aantal tankstations alleen maar ten goede komen.
Door Goele De Cort
Bron: Nieuwsblad
Denkt U dat er ook cabrio’s op de markt zullen komen op cng
Zie reactiesMeer bepaald binnen de VW – Audi groep?
Beste Gaetan
Op dit moment heb ik geen weet van cabrio’s op CNG binnen de VW-groep.
Uiteraard is dit niet uitgesloten, VW zet momenteel erg in op een groene(re) manier van rijden.
Elektrish, hybride en CNG horen hier uiteraard allemaal bij.
Uiteraard kan je altijd een cabrio laten ombouw naar CNG. De Audi TT lijkt me een leuke sportbak om op CNG te zetten, echter hou je dan helemaal geen koffer meer over 🙁
Bezoek zeker ook het aardgasrijder forum ( http://www.aardgasrijder.be/forum )
Zie reactiesBeste,
Zie reactiesals verstokte citroen rijder kijk ik toch met interese naar het CNG gebeuren.
Op internet zie ik dat citroen voor 2010 modellen had die daarmee uitgerust waren.
Waarom zijn ze daarmee gestopt en plannen ze nieuwe modellen met CNG?
Groeten,Filip
Hoi Filip
In 2010 zijn deze modellen op de markt gekomen in het buitenland, deze hadden toen niet het verwachte verkoopsresultaat en werden (volgens mij) daarom niet verder ontwikkeld. Wat je bv. ook ziet is Citroens op LPG affabriek, bv. in Nederland. In België kan je dat niet kant en klaar kopen, daar moet je altijd voor naar een ombouwer gaan.
Citroën zet momenteel in op elektrisch, net als vele andere merken. Citroën is Frans, helaas is CNG in Frankrijk (nog) niet populair. Er worden meer pompen gebouwd tegen 2020 in heel Frankrijk, maar mij lijkt het meer om de Europese milieudoelstellingen te kunnen bereiken dan een strategie die door de overheid wordt uitgetekend.
Wat de toekomst voor CNG bij Citroën betreft kan ik je niet wijzer maken. Ik weet dat ik contact heb gehad met Citroën naar aanleiding van het autosalon en daar konden ze me zeggen dat ze dat op dit moment niet zouden aanbieden.
De toekomst lijkt me in het voordeel van elektrisch MAAR dan is er nog VEEL VEEL WERK aan een laadpaleninfrastructuur. Uiteraard is er ook nog waterstof… maar dat is peperduur op het moment.
Nieuws over de plannen van CNG in frankrijk kan je op het forum terugvinden: https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/303-nieuwe-cng-kaart-frankrijk-toekomst/#comment-2391
Zie reactiesBeste,
Hebben CNG en LPG dezelfde calorische energiewaarde ?
Zie reactiesHoi Dirk
Neen, de calorische waarde is verschillend.
Het verbruik van een CNG-wagen ligt hierdoor lager dan een LPG-wagen.
LPG is goedkoper aan de pomp per liter.
Mvg Jurgen
Zie reacties