Bestelwagens op diesel… Er rijden er nogal wat rond op de Vlaamse wegen. Dat is ook de beleidsmakers opgevallen en daarom kondigde de Vlaamse regering aan dat ze de vervuiling wil aanpakken. Ze overweegt om bestelwagens die op diesel rijden vanaf volgend jaar zwaarder te belasten. Een beslissing die op termijn heel wat geld in het laatje brengen voor de regering-Bourgeois. Maar hoe kan u vermijden dat u meer zal moeten betalen als u of uw bedrijf zelf met zo’n bestelwagens rijdt?
Veel alternatieven zijn er voorlopig niet. Links en rechts is er wel een autoconstructeur die een voorzichtige stap zet naar elektrische bestelwagens, maar voorlopig zijn die meestal nog niet performant genoeg. De oplossing moet dan vooral gezocht worden bij aardgas als brandstof…
De meeste grote merken bieden reeds bestelwagens op CNG aan. Ik denk bijvoorbeeld aan de Mercedes Sprinter, de Iveco Daily of de Fiat Ducato en in het segment van de kleinere bestelwagentjes zijn er onder andere de Fiat Cargo, Qubo en Doblo, de VW Caddy en de Opel Combo. Bovendien zijn er ondertussen ook voldoende aardgastankstations in Vlaanderen wat het uiteraard een stuk eenvoudiger maakt om voor deze brandstof te kiezen. Eind september staat de teller op bijna 70.
Ook voor vrachtwagens op diesel zijn er alternatieven op aardgas. CNG heeft tal van voordelen. Het is een stuk properder dan de traditionele brandstoffen. Aardgas stoot bijna geen fijn stof uit, NOx wordt tot een minimum beperkt en ook de CO2-uitstoot is lager. Bovendien is de prijs aan de pomp voordeliger dan die van diesel.
Bestel- of vrachtwagens op aardgas zijn dus een realistisch alternatief voor uw bedrijf.
Artikel op het Nieuwsblad ivm de mogelijk hogere taks voor diesel bestelwagens, kan je hier lezen.