De premie voor een wagen op aardgas die in 2015 met het autosalon werd geïntroduceerd is momenteel nog steeds aan te vragen via NGVA (download aardgaspremie 2015). Voor particuliere wagens aangekocht in 2016 zal KVBG ook een aardgaspremie van 1000 euro per voertuig geven. Voor professionele aankopen bedraagt de premie 500 euro.
(Aardgaspremie 2016 aanvraagformulier en algemene voorwaarden)
Eerder dit jaar besliste de Vlaamse Overheid dat aardgaswagen vanaf 2016 tem 2020 geen verkeersbelasting meer verschuldigd zijn, een voordeel dat jaarlijks makkelijk 200-400 euro kan zijn tov een benzine- of dieselversie van hetzelfde type.
Het autosalon in 2016 zal dus zeker in het teken staan van elektrische wagens, wagens op aardgas en wagens op waterstof, als is deze laatste categorie voor het merendeel van de particulieren net iets te duur 🙂
Dankzij de aardgaspremie die in 2014 en 2015 ingevoerd werd door KVBG, zijn de leden van de KVBG erin geslaagd om aardgas te positioneren als een geloofwaardig alternatief voor de traditionele brandstoffen. De inspanningen geleverd door de deelnemende constructeurs hebben dit positieve effect verder helpen versterken. Intussen rijden meer dan 2.600 CNG- voertuigen op de Belgische wegen waarvan meer dan 2.000 in Vlaanderen, een aantal dat de komende jaren zeer zeker zal stijgen door de gunstige verkeersbelasting en aantrekkelijke prijs aan de pomp.
Momenteel zijn er 42 aardgastankstations in België en er zullen er in 2016 meer dan 40 bij komen. De stijgende verkoop van voertuigen op aardgas zet nu al een toenemend aantal uitbaters van tankstations ertoe aan om in aardgasleverpunten te investeren.
Aardgasrijder.be juicht uiteraard alle inspanningen toe om rijden op aardgas interessanter te maken voor iedereen in België. De uitbouw van tankstations in het hele land en een extra tegemoetkoming zal ervoor zorgen dat de Belg groener zal rijden in de toekomst.
Welke automerken bieden momenteel CNG aan in België? Ontdek de modellen
Gisteren op VRT (video): Aardgasnetbeheerders geven premie vooor mensen die CNG-auto willen
Blijkbaar een premie voor cng in 2016
Zie reactiesDe nieuwe groene autofiscaliteit voor deze wagens die ingaat op 1 januari 2016, voorziet volledige vrijstelling van BIV alsook van verkeersbelasting gedurende de eerste 5 jaren tot 2020. Bovendien is er gelijktijdig een premie van 1000 euro bij aankoop van nieuwe CNG auto’s.
http://www.ngva.be/nl/nieuws?article=28
Wie kan dit bevestigen ?
Bruno, deze namiddag zal er een infosessie zijn op een CNG event waarbij NGVA ook aanwezig is. Aardgasrijder.be zal snel berichten als deze premie er komt of niet. Ons vermoeden is alleszins van wel 🙂
Zie reactiesHet bovenstaande artikel werd aangepast naar aanleiding van het CNG Event. Er zal voor 2016 een aardgaspremie worden toegekend van 1000 euro voor particulieren en 500 euro voor professionelen.
Zie reactiesKomt zeer goed uit die extra premie, ik wil een wagen op aardgas kopen, maar hij was duurder dan de diesel versie !
Zie reactiesGoed nieuws voor de toekomstige rijders op aardgas, een premie is altijd leuk meegenomen. Ik hoop wel dat CNG nu echt van de grond kan komen in Vlaanderen, want het aantal tankstations is nog niet zo veel.
Zie reactiesIk heb interesse in de VW Up! op CNG, die prijs valt goed mee. Het wordt een echte stadsauto voor in Leuven 🙂
Zie reactiesWij gaan volgend jaar kijken naar ofwel een diesel ofwel een CNG wagen, het zal naast de aanschafprijs ook afhangen van de prijs per km en verzekering. Heeft Ford ook modellen op CNG?
Zie reactiesIk zie dat je toch een beetje het verhaal kent van CNG, je zou goed gek moeten zijn als je nu nog diesel koopt ofwel speelt bij jou geld geen rol.
Zie reactiesFord is er nog niet met cng maar al heel veel merken doen het.
Staat hiet trouwens op de site welke merken CNG wagens aanbieden.
Eigenlijk valt dat tegen, een kleine 2000 voertuigen op CNG in Vlaanderen. Dit is het gevolg van het jarenlang diesel promoten. CNG is ook niet heilig, net zoals elektrisch rijden, maar met een extraatje kan het toch een aantal mensen extra overtuigen lijkt me.
Zie reactiesBeste Petra, Ford heeft momenteel geen CNG-voertuigen in Europa rondrijden, in de VS wel. Het echter wel mogelijk om achteraf een ombouw te doen van benzine naar CNG/benzine.
Zie reactiesNieuwe Skoda octavia combi op cng gekocht , en zal er maximaal van genieten en inschrijven vanaf januari met de premie van 1000 euro en geen biv en 5 jaar geen taks, Me happy !!
Zie reactiesProficiat alvast met je nieuwe wagen en je uitstekende keuze.
het lijkt mij een populaire CNG wagen, high value for money en ergens toch de naam/degelijkheid van de VAG groep (al is dat op vandaag nog weinig zeggend). vermoedelijk zal ook de volwaardige benzinetank je over de streep getrokken hebben..
oja, de mijne wordt in de eerste week van januari geleverd, keurig aan de start van het nieuwe jaar 🙂
Zie reactiesTrouwens, welke wagen heb jij aangeschaft ?
Zie reactiesSkoda octavia combi g-tec, zilvergrijs. 🙂
Zie reactiesInitieel was het plan om volgend jaar te starten met uitkijken om onze huidige skoda fabia te vernieuwen. Cng kende ik al, vooral van fiat.
Motorschade aan onze andere wagen (peugeot partner, slechts 10j en 130000km) heeft bovenstaande plannen gedwarsboomd en zo moest er vervroegd een nieuwe wagen komen. Een bezoek aan de skoda dealer leerde mij dat de octavia ook als cng te verkijgen was (ik wist het niet). En dan kon het rekenen beginnen. Volgende argumenten overhaalden ons om voor cng te kiezen
* geen diesel profiel (meer)
* pest de Roverheid door geen accijnzen te betalen op brandstof
* in mei 2016 een 2e pomp in de buurt
* half oktober kwam de minister van de turteltaks met goed nieuws inzake verkeersbelasting
Als ik het goed heb, kwam de octavia vandaag toe bij de importeur en mag ik die in week 1 gaan halen bij de dealer. Keurig getimed dus 🙂
Ik troost mij met de gedachte dat mij peugeot eervol gesneuveld is voor een pionierswagen !
Als je je auto vandaag besteld hebt, zoals mijzelf, een Caddy Maxi?
Heb je dan ook recht op deze premie? Want nu staat er in de voorwaarden besteld tss 1 januari en 29 februari?
Zie reacties@ Dieter, gelieve contact op te nemen met
Zie reactiesDidier Hendrickx 02 383 02 62 didier.hendrickx@argb.be
Het antwoord is JA
Zie reacties@david, neen de benzinetank heeft me niet over de streep getrokken, ik heb deze wagen echt gekocht om op cng te rijden en zo min mogelijk op benzine.
Zie reactiesBen niet aan mn proefstuk toe want we hebben al een Seat Mii op cng en die heeft maar een tank van 10 l benzine en toch hebben we met deze wagen al van west vl tot Limburg gereden zonder enig probleem qua tanken, raakt hij toch leeg dan hebben we nog 10 l benzine.
Met de Seat Mii ligt ons verbruik amper op 3.2kg, vandaar de beslissing om over te gaan naar een EERSTE wagen die wat groter is.
Het is de skoda geworden omdat ik al heel goede commentaren erover gehoord heb, betaalbaar is en heel kompleet en ook omdat het de VW groep is.
Wordt de premie van 1000 euro ook gegeven voor nieuwe cng-voertuigen die in het buitenland worden aangekocht?
Zie reactiesHarry, ja deze geldt ook voor cng-voertuigen die worden gekocht in het buitenland.
Zie reactiesEchter kan je best contact opnemen met Didier Hendrickx, zoals hierboven genoemd.
De premie voor aardgasvoertuigen geldt alleen voor voertuigen verdeeld door Belgische dealers van de merken. De bedoeling is de lokale dealers aan te moedigen. Dit werd zo afgesproken met de constructeurs.
Dit antwoord kreeg ik recentelijk van Dhr. Hendrickx nadat ik een aanvraag heb gedaan voor de premie.
Zie reactiesvoor mijn uit Duitsland ingevoerde CNG Golf
Hallo,
Net iets ontdekt dat me niet echt zint, cng wagens nieuw of niet hoeven vanaf 2016 geen taks mer te betalen maar voor de huidige dus voor 2016 ingeschreven verandert er niks, dwz wel taks betalen ?!!
Hoe eerlijk en motiverend is dat nu weer ?
Heb op 1 oktober mn seat ingeschreven ,amai leuk hoor.
Denk van die weer uit te schrijven en dan opnieuw in te schrijven dan kan ik er wel van genieten.
Gaat me ook iets kosten maar zo ontloop ik toch de 5 jaar taks die anders 127 eu per jaar is en dat x5 =635 euro.
Maar kan iemand dit bevestigen of het al dan niet waar is het hele taksverhaal.
Mvg Bruno,
Zie reactiesBruno, wat een comedy, die CNG
Zie reactiesals voorbeeld:
8/l100km
15.000 km per jaar
met CNG kostprijs: € 1140
met LPG met zelfde verbruik
slechts € 468
dus een voordeel van € 672
zelfs met BIV enz nog steeds goedkoper
Claude, de verhouding liter LPG en kg CNG is wel totaal verschillende 😉
Zie reactiesDus je voorbeeld is niet correct.
Rekeninghoudend met mijn wagen, een Skoda Octavia Combi met een verbruik van 4 kg/ 100 km gemiddeld genomen met een rustige, soms vlotte rijstijl en ik rij al eens met een dakkoffer, zou ik 600 kg aardgas moeten tanken aan (momenteel) 0.99€ / kg bij Dats, er zijn goedkopere alternatieven op de markt (H+gas of H-gas van een andere aanbieder), die kost komt dan op 594 € euro uit, inderdaad duurder als LPG. Dit is een feit dat ik niet kan en zal tegenspreken.
Hou er wel rekening mee dat inderdaad er geen wegentaks wordt aangerekend, wat wel zo is bij een LPG-wagen. Je gaat dan richting breakeven hoor 🙂
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151228_02040039
Het verhaal zal helaas wel kloppen denk ik
Zie reactiesBeste bruno,
Aardgasrijder.be heeft contact opgenomen met minister Turtelboom naar aanleiding van een persbericht ongeveer 1 maand geleden en de berichtgeving in de media. De nieuwe regels voor de jaarlijkse verkeersbelasting zullen ook gelden voor reeds ingeschreven voertuigen. Dit wil concreet dus zeggen dat voor huidige aardgasrijders in Vlaanderen, zij ook geen jaarlijkse verkeersbelastingen zullen betalen voor de periode 2016-2020. In het geval van een Skoda Octavia Combi op CNG bedraagt dit voordeel 230 € per jaar.
Gezien het feit dat dit nu weer in de media verschijnt zal aardgasrijder.be terug de minister contacteren !
Zie reactiesJa want het huidige bericht spreekt dat absoluut tegen he
Zie reactiesIk begrijp er niets meer van, ik heb net gebeld met het kabinet en zij beweren dat huidige wagens ook genieten van de nieuwe regels. De oude regels gelden voor diesel en benzine…
Zie reactiesArm Belgie
Zie reactieshttp://auto55.mobi/nieuws/25919-nieuwe-biv-en-verkeersbelasting-in-2016-dit-moet-je-weten?utm_campaign=shareaholic&utm_medium=facebook&utm_source=socialnetwork
@Bruno:
“Elektrische auto’s, hybrides met een CO2-uitstoot van maximaal 50g/km en auto’s op aardgas rijden gratis. Ze betalen geen BIV en evenmin verkeersbelasting tot 2020. In tegenstelling tot de andere maatregelen geldt de vrijstelling van de verkeersbelasting ook voor auto’s die al ingeschreven zijn. ”
“Elektrische auto’s, auto’s op waterstof en aardgaswagens zijn vrijgesteld van verkeersbelasting tot 2020”
Goed nieuws dus voor de aardgasrijders.
Zie reactiesOk, geen verkeersbelasting voor huidige en toekomstige aardgasrijders tot 2020 🙂
Zie reactiesDUIDELIJK en nu hoop ik nergens nog andere info terug te vinden op het internet.
Bedankt om hier zo snel duidelijkheid over te scheppen, levendig blogje is me dit wel :-p
@aardgasrijder @Frank @Bruno Hoe komt het dan dat op de officiële simulatietool (https://belastingen.fenb.be) en aangegeven wordt dat de CNG wagen ingeschreven werd voor 1 januari 2016 dan de belasting nog steeds berekend wordt volgens de fiscale PK?
Op zich is het niet logisch dat voor een jaarlijkse belasting een wagen de ene keer geen belasting zou betalen en een identieke wagen eerder ingeschreven wel belasting zou moeten betalen. Is het gelijkheidsbeginsel hier wel gerespecteerd?
Hetzelfde zou natuurlijk in de negatieve zin ook gezegd kunnen worden voor diesel en benzine.
Indien de vrijstelling voor CNG toch enkel zou gelden voor nieuw ingeschreven wagens zal ik proberen om de wagen opnieuw in te schrijven als tweedehandse wagen door een interne verkoop te organiseren van man naar vrouw in mijn geval.
Zie reactiesBeste MIVAZE, ik heb opnieuw contact opgenomen met het kabinet, maar nog geen reactie ontvangen.
Zie reactiesZodra die er is, bericht ik hierover op de website.
Indien het gunstig stelsel enkel voor nieuwe wagens is… dan zit jouw optie er inderdaad in om dit te omzeilen 🙂
Ik volg nu echt niet meer hoor…
Zie reactiesIk ben een trotse bezitter van een Zafira tourer 1600cc 150pk sinds 18/10/2012 .
Zie reactiesIk vind het tof dat de nieuwe bezitters voor hun aankoop aangemoedigd worden , de trendzetters zoals ik worden echter op deze wijze gestraft , spijtig .
Eerder dit jaar besliste de Vlaamse Overheid dat aardgaswagen vanaf 2016 tem 2020 geen verkeersbelasting meer verschuldigd zijn, een voordeel dat jaarlijks makkelijk 200-400 euro kan zijn tov een benzine- of dieselversie van hetzelfde type.
Niettegenstaande de bovenstaande tekst heb ik toch mijn verkeersbelasting moeten betalen voor 2016 , ik rij nochthans met NG-wagen in 2016 . Nog eens een wetgeving op zijn belgisch met haken en ogen , voor “the happy few”of is dit een verkeerde berichtgeving?
Zie reactiesEerder in november heb ik een email ontvangen waarbij ook huidige ingeschreven wagens GEEN verkeersbelasting zouden verschuldigd zijn.
Volgende officiële reactie kwam er vandaag van het kabinet:
” “Art. 2.2.6.0.7. Er wordt tot en met 31 december 2020 geen belasting geheven op:
1° voertuigen waarvan de motor, ook al is het maar gedeeltelijk of tijdelijk, aangedreven wordt met aardgas;
2° plug-in hybride voertuigen met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer.
Elke CNG voertuig zal dus vanaf 01/01/2016 genieten van een vrijstelling op de verkeersbelasting.
Ook uw voertuig zal bijgevolg vanaf aanslagjaar 2016 vrijstelling genieten van de jaarlijkse verkeersbelasting (tot 2020). Deze aanpassing gebeurt automatisch en als basis gebruikt de Vlaamse belastingdienst de databank van DIV (Dienst Inverkeerstelling Voertuigen). Indien uw voertuig hier geregistreerd staat als een CNG voertuig zal u van de vrijstelling genieten.”
@Bob, als je je verkeersbelasting al ontvangen hebt op bv. 10 december 2015, dan wil dit zeggen dat je wagen verkeersbelasting dient te betalen voor de periode 10/12/2015 tem 09/12/2016, de periode erna zijn vrijgesteld van verkeersbelasting tot en met 09/12/2020, vanaf 10/12/2020 betaal je terug verkeersbelasting. Zie het als hetzelfde principe als iemand de wagen gekocht heeft in januari, hij heeft zijn verkeersbelasting al moeten betalen in januari 2015, maar zal voor dit jaar 2016 worden vrijgesteld tem 2020 🙂
Zie reactiesklopt ! stond vandaag ook in de zondag 🙂 aardgas oud of nieuw moet geen verkeersbelasting betalen 🙂
Zie reactiesik heb hiervoor vorige maand ook contact opgenomen naar aanleiding van het eerste artikel in de kranten… ik hoorde toen ook dat huidige aardgaswagens in 2016 0 euro verkeersbelasting moesten gaan betalen gedurende 4 jaar !
Zie reactiesBob, ik ben ook trotse bezitter van een opel zafira op cng sinds 2014, maar voel me ook niet goed met alles wat in de kranten staat. ik vermoed zoals MIVAZE dat de wagen op naam van mijn partner zal komen in de loop van de maand, als ik toch belasting moet betalen !
Ik heb vorige maand een wagen op CNG besteld, ik genieten van 1000 euro premie + 4 jaar geen verkeersbelasting 🙂 🙂 🙂 Levering maart 2016
Zie reactiesNaar aanleiding van een reportage in het nieuws op VRT afgelopen week heb ik dit artikel ook ontdekt en de bijhorende formulieren. Ik heb mijn wagen vorige week aangekocht, ik wist niets van de extra premie, waarvoor dank. Kan ik deze ook aanvragen met bovenstaand formulier? Bedankt voor het antwoord.
Zie reactiesik heb vorige maand een vw up cng gekocht.
Zie reactiesIemand enig idee , hoeveel km zo een cng wagen aan kan, Bij de diesels van de VAG Group ,500 a 600 000km sommige meer dan 700 000 km. En niet van horen zeggen.
Zie reactiesBeste E.T.
momenteel zijn er cijfers bekend van wagens die dezelfde afstanden al hebben gehaald.
Op bv. spritmonitor, een website waar gebruikers hun verbruikscijfers bijhouden zijn er ook enkele wagens die meer dan 350.000 km hebben gehaald.
Aangezien CNG een dikke 10 jaar geleden bekend(er) is geworden heb ik alvast volgende modellen voor je teruggevonden via spritmonitor:
Opel Zafira 614.000 km (link), VW Jetta 601.000 km (link), VW Caddy 395.000 km, VW touran 327.000 km (link), Opel Combo 300.000 km (link),…
Een overzicht via spritmonitor hier (link)
Zie reactiesHallo,
Zie reactiesKan er hier iemand een duidelijk en juist antwoord geven of de wagens op CNG die VOOR 2016 ingeschreven zijn nu WEL of NIET taks moeten betalen ??!!
Hey Bruno,
Volgende officiële reactie kwam er vandaag van het kabinet:
” “Art. 2.2.6.0.7. Er wordt tot en met 31 december 2020 geen belasting geheven op:
1° voertuigen waarvan de motor, ook al is het maar gedeeltelijk of tijdelijk, aangedreven wordt met aardgas;
2° plug-in hybride voertuigen met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer.
Elke CNG voertuig zal dus vanaf 01/01/2016 genieten van een vrijstelling op de verkeersbelasting.
Ook uw voertuig zal bijgevolg vanaf aanslagjaar 2016 vrijstelling genieten van de jaarlijkse verkeersbelasting (tot 2020). Deze aanpassing gebeurt automatisch en als basis gebruikt de Vlaamse belastingdienst de databank van DIV (Dienst Inverkeerstelling Voertuigen). Indien uw voertuig hier geregistreerd staat als een CNG voertuig zal u van de vrijstelling genieten.”
Dus, goed nieuws ook voor huidige wagens, in tegenstelling tot de soms ongelukkige berichtgeving in de media van de afgelopen dagen. Ik heb mijn reactie van 1/1/16 aangepast naar aanleiding van het bericht van Bob.
Zie reactiesBedankt voor het goede nieuws 🙂
Zie reactiesJoepie , toch nog een mooi “uitgesteld” nieuwjaarscadeau.Waarvoor dank aan de opzoekers van dit forum.
Zie reactiesMij buurmand plaatst LPG installaties op alle merken , als hobby , ik weet dat hij de kleppen bij sommige “gevoelige” merken wat meer speling geeft zodat die wat meer koeling krijgen , dan nog een smering voor die kleppen en dan haalt hij ook het laatste uit de kan , op dit ogenblik rijd hij met een ford die naar de 400 000km gaat .
Ik heb nog vorige jaar 17 december een nieuwe cng caddy maxi besteld als bedrijfswagen. Kan ik ook nog genieten van een premie
Zie reactiesBeste olislagers
Gelieve contact op te nemen met Didier Hendrickx op 02 383 02 62 of didier.hendrickx@argb.be
Mogelijks kan je de premie van 2015 nog aanvragen, voor 2015 waren er 1000 premies beschikbaar, voor 2016 zijn er 500 gelukkigen die de premie van 1000 euro kunnen aanvragen.
De vrijstelling van verkeersbelasting van 2016 – 2020, hierop heb je zeker recht, dit weet ik 100% zeker.
Succes met je nieuwe wagen en welkom in de CNG-club 🙂
Zie reactiesolislagers januari 6, 2016 at 12:23 pm – Reply
Ik heb nog vorige jaar 17 december een nieuwe cng caddy maxi besteld als bedrijfswagen. Kan ik ook nog genieten van een premie
Je zal dan waarschijnlijk nog VB betalen tot volgend jaar en daarna loopt je vrijstelling tot 2020 om dan dubbel zo hard toe te slaan zoals het in Belgie gewoonlijk gaat.(:<(x)
Zie reactiesweet iemand of die belachelijke groene sticker die met geen andere kleur samen gaat nog verplicht is EN waarom ?Dan nog vooraan en achteraan .Buiten de happy feww is er niemand die de betekenis ervan kent , ook niet de T Controle , laatst zei iemand me dat de lpg controle in de andere file was , toen ik zei dat ik cng rijder was hoorden ze het in keulen donderen . trouwens over keuring gesproken , kan iemand me zeggen wat en om de hoeveel maanden een keuring nodig is met : cng-wagen af fabriek , trekhaak af fabriek , cng tank affabriek .
Zie reactiesik sluit mij aan bij Bob,
wat een belachelijk gedoe is dat met die groene sticker. die zal er bij mij ook niet lang aanhangen (zie kwestie ondergronds parkeren). ik ben zelf ook nog op zoek naar info betreffende de keuring van CNG wagens (of GNV pour les francophones).
ik heb even aan de lieflijk ogende juffrouw van de KM hier in de buurt wat vragen gesteld betreffende keuring op aardgas.
– speciale keuring tov benzine?
– ook snuffeltest zoals lpg?
– moeten de tanks gekeurd worden? zoja, hoe frequent en ev door wie.
…haar antwoord kwam er eigenlijk op neer dat ik mij met de moeilijke vragen bij het hoofdbureau in Oostende mocht melden
En ik moet hiervoor nog altijd even wat moed bijeenrapen. Mijn ervaring met het monopolistische KM is dat ze niet uitblinken in klantvriendelijkheid
Zie reactiesDavid, ik was al bezig met een verzameling van de meestgestelde vragen over de autokeuring voor een CNG wagen.
Zie reactiesDe pagina staat online op Autokeuring CNG wagen op aardgas
De aardgastanks dienen de eerste maal gekeurd te worden bij een erkende installateur of erkend meetbureau vóór je je de eerste maal aanbiedt bij de autokeuring
Zie reactiesMaar !!
Nu vragen wij ons af waar men een erkend meetbureel vindt??
Geen mens weet het denk ik…..
http://www.drivesystems.be/
Zie reactiesU kan in het ganse land terecht: Antwerpen, Gent, Kortrijk, Hasselt, Brussel, …
Of AIB Vincotte Brussel, Apragaz Brussel, OCB Antwerpen,…
En wat kost zo’n keuring van een gastank ? Ook niet vergeten dat er meerdere in een wagen zitten.
Zie reactiesBart, dit staat vermeld op deze pagina: http://www.aardgasrijder.be/autokeuring-wagen-op-cng/
Zie reacties50-60 euro per tank
Als je weet dat een keuring van een duikfles (dat zijn gelijkaardige drukken als een cng tank: 200 bar) maar een 30 euro kost is die keuring van een cng tank wel heel duur. En meer zullen ze ook wel niet doen dan die cng tank onder druk steken.
Zie reactiesIk heb 2 cng wagens en bij aankoop ervan werd me dat niet gezegd over die zogenaamde verplichte keuring van de tanks
Zie reactiesLijkt me een dure bedoening te worden en daar gaat mijn winst van goedkoop te rijden dan denk ik dan!!
Mss had ik beter mijn diesek gehouden dan met die huidige brandstofprijzen !!?
voor zover ik geïnformeerd was moest een auto met CNG tanks af fabriek pas na 10 jaar zijn tanks laten keuren dacht ik. dit was 6 jaar als de tanks achteraf ingebouwd zijn.
maar ik kan natuurlijk verkeerd geïnformeerd zijn
Zie reactiesDavid, heb je een bron? Deze info is mij niet bekend.
Zie reactiesVolgens de Europese Norm ECE R 110 moet de aardgastank na 20 jaar worden vervangen.
Zie reactiesDaarvoor worden de tanks alleen uitwendig visueel geïnspecteerd . Een drukproef is niet voorgeschreven . Dit was bij de verouderde wetgeving tot 2002 wel het geval.
Bron : Auto-motor-und sport testbericht alles über CNG Antriebe
Ondertussen even in het staatsblad gesnuisterd. (KB publicatie 5/4/2013 NUMAC 2013014083).
Daaruit blijkt inderdaad dat
– de levensduur van de tanks maximaal 20 jaar is.
– er 4jaarlijks een visuele controle hoeft te gebeuren bij een erkende CNG installateur (en zoveel zijn er nog niet)
– er wordt enkel gewag gemaakt van de groen/witte sticker dus niet van de blauw-witte of de zwart witte (jammer)
met excuses voor de eerder veroorzaakte verwarring !
Zie reactiesOp het autosalon (stand van de aardgasfederatie) wist men mij te vertellen dat de verplichte 4 jaarlijkse keuring van CNG tanks tijdens de jaarlijkse auokeuring kon gebeuren tegen 50 euro per tank ? Er zouden reeds enkele keuringstations uitgerust zijn om deze tanks te testen en de rest zou volgen ?
Zie reactiesIk vraag me af of deze informatie klopt. Het is alleszins in tegenstelling tot wat hier op de site te vinden is. 180 tot 300 euro per wagen en bij een prive onderneming.
Iemand enig idee wanneer de nieuwe publicatie van CNG in het staatsblad komt te staan ?
Zie reactiesBeste David: publicatie in het staatsblad heb ik nog niet kunnen vinden, wel een document van het vlaams parlement
https://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2015-2016/g544-2.pdf
Zie reactiesvoor de geinteresseerden:
Zie reactieseen opzoeking in het Belgische staatsblad via deze site: http://www.ejustice.just.fgov.be/doc/rech_n.htm
zoek naar Numac 2013014083 of KB met publicatie op 05/04/2013
…
als je alles had willen lezen had je beter eerst een halve dag verlof genomen:)
even vermelden dat de premie gestopt is voor Vlaanderen….budget is blijkbaar op, 28/01/16 was blijkbaar de laatste dag dat je kon aanvragen….
Zie reactiesVolgens mijn garagist zou het quota, betreffende de premie van 1000€, behaald zijn.
Ik lees op het aanvraagdocument dat hier inderdaad een maximum aan aanvragen is…
Klopt dit?
Zie reactiesPeter, dit werd zonet op het forum gemeld:
http://www.aardgasrijder.be/forum/index.php?/topic/26-premie-aardgasfederatie/#comment-134
op het autosalon hadden ze gemiddeld 20 aanvragen per dag voor de premie (uit goede bron vernomen), er was 500.000 euro voorzien als ik me niet vergis, oftewel 500 premies van 1000 € voor particulieren. De 500.000 euro wordt in totaal voor particulieren als professionelen voorzien.
Op het autosalon had ik dus contact met de aardgasfederatie en ze zouden tijdig communiceren als de premies bijna op zouden zijn OF als ze extra budget zouden gaan voorzien.
Op het autosalon was het ZEER ZEER DRUK op de aardgasstand, zelf ben ik een kleine halve dag aanwezig geweest, de interesse was zeer groot, dus dat de premiepot bijna of volledig leeg zou zijn lijkt me hiervan een logisch gevolg.
Tot op heden heb ik nog geen officiële communicatie gezien van de federatie, maar ik ga er wel van uit dat de berichten op het forum kloppen, net zoals het bericht van Francis hierboven
Zie reactiesKan er iemand bevestigen of er nog premies beschikbaar zijn?
Zie reactiesMoest plots gisteren in 1, 2 3 beslissen voor de aankoop van een caddy terwijl op het contract staat tem 1 februari 2016!
Dank vr info
Premiepotje is leeg zie ik op het forum, er is nog geen officiële communicatie geweest van NGVA, maar ik vrees dat de premies op zijn.
Zie reactieshttp://www.aardgasrijder.be/blog/eind-aardgaspremie-wegens-enorm-succes/
Zie reactiesTot 2020 is de CNG-rijder vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting.
Zie reactiesIs er al geweten wat de tarieven vanaf dan zullen zijn?
Neen, maar het principe dat gehanteerd zal worden is sowieso ‘de vervuiler betaalt’.
Zie reactiesDe tarieven zijn nog niet gekend, aangezien het milieuvriendelijker om op CNG te rijden, dan diesel of benzine verwacht ik dat CNG wel goedkoper zal zijn voor de verkeersbelasting. Harde garanties heb je hiervoor echter nooit in België / Vlaanderen…
Dank je voor de info.
Zie reactiesIk zou morgen graag een CNG-wagen in Duitsland gaan halen; Een VW Passat 1.4 uit 2009. Ik ben bijna zeker dat VW deze auto’s van fabriek uitrustte met CNG, klopt dit?
Zie reactiesTevens wist de stationschef van het keuringsstation mij te melden dat ik langs een installateur moet gaan voor ik langs hen langsga. Kan iemand mij precies vertellen wat ik mag verwachten wat betreft de CNG-keuring/toestanden? Over het importeren zelf heb ik verder geen vragen, want ik heb dat al meer gedaan, enkel nog nooit met een CNG-wagen…
Bert, inderdaad Volkswagen maakte in 2009 al passats op CNG, de 1.4 motor.
Zie reactiesJe zal inderdaad met je wagen in België naar een erkend installateur moeten gaan voor de 4-jaarlijkse keuring.
Meer info hier: http://www.aardgasrijder.be/forum/index.php?/topic/6-cng-gastank-keuring/
en hier http://www.aardgasrijder.be/autokeuring-wagen-op-cng/
Hey, ik heb een enorm goed aanbod gekregen via een familielid. Maar is niet zomaar een auto, als echte autoliefhebber en als ik de markt bekijk en de opties die ik meekrijg de restwaarde later. Vind ik het een heel interesant aanbod. Maar het gaat hier over een 2012 bmw m5 4.4l is deze mogelijl op cng te zetten en zijn deze BIV en rijtaks voordeliger dan ik hem zo zou laten? Gewoon op benzine rijden zou mij alleen maar plunderen.
Mvg
Zie reactiesHoi Jo
Ik raad je aan contact op te nemen met een erkende installateur.
https://www.aardgasrijder.be/erkende-cng-installateurs/
AGS Olen heeft al een BMW M6 (F13/12) omgezet naar CNG.
http://www.autolpg.be/page.php?c=gallery&s=gallery&j=1&b=bmw&t=cng
Momenteel kan je je sportcar laten omzetten op CNG en vrijstelling genieten van verkeersbelasting tem 2020.
Er kwam gisteren een bericht in de krant dat ze dit ‘misbruik’ gingen onderzoeken en mogelijks aanpakken.
https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/405-tommelein/#comment-4089
Mvg Jurgen
Zie reactiesbeheerder Aardgasrijder.be