Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik laat de cijfers voor zich spreken.  En de zomer komt eraan, wat zich nu al laat voelen in het lagere verbruik met m'n nieuwe setje zomerbanden, met A-label voor rolweerstand en grip op nat wegdek (Dunlop Sport BluResponse 205/55 R16 94V XL).

2e jaar nog minder op benzine gereden dan 1e, wegens 1e jaar op vakantie naar Frankrijk, waar de CNG-dekking nog wat magertjes was.  Is een deel van de verklaring voor de ruim 10 cent/100 km lagere brandstofkosten, maar uiteraard ook de gedaalde CNG-prijs (H-gas begin 2014 nog 1,05 euro/kg, nu maar 0,94 euro/kg).

Kortom: nog steeds zeer tevreden van m'n aankoop.  Zou ik iedereen aanraden!

• Vind ik leuk 2
  • 2 weken later...
Geplaatst: (aangepast)

Bedankt voor deze info!

Interessant om te zien ;-)

Welke benzine tank je en hoe vaak rij je die op?

EDIT: zag dat je Super 95 tankt ;-)

aangepast door CNGarni

Idd. gewone eurosuper 95 ron. Deze rij ik niet bewust 'op'. In m'n Touran zit ook maar een reserve-tankje in de echte zin van het woord: max. 9 liter.

Ik probeer altijd gas te tanken voor het echt op is, gewoon omdat dat maar half zo duur is (4,50 à 5 euro/100 km op CNG tgo. 8 à 9 op benzine), om nog te zwijgen van de milieuvoordelen.

De benzinekilometers zijn dus puur toe te schrijven aan de 1 à 2 km na elke CNG-tankbeurt die het motormanagement nodig heeft om te 'wennen' aan de nieuwe gassamenstelling, en daarom op benzine draait. Plus natuurlijk de weinige keren dat we (*kuch* mijn vrouw) vergeten zijn op tijd aardgas te gaan tanken.  Vandaar slechts 23 l (3 benzinetanks) op 16000 km in m'n 2e jaar. 

aangepast door polarvdc676
edit: aardgas tanken
Geplaatst:

Plus natuurlijk de weinige keren dat we (*kuch* mijn vrouw) vergeten zijn op tijd aardgas te gaan tanken. 

xD 

Ik heb mijn auto nog maar 2 dagen, maar mijn glazen bol zegt me zowat hetzelfde hier... :D

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Hierbij wil ik vragen als er mensen zijn die ervaringen hebben met een andere verbruiksapp dan spritmonitor voor het bijhouden van het verbruik van een bifuel wagen?

na 2790 km ononderbroken op benzine te hebben gereden, geeft die app toch een foutmelding bij de eerstevolgende tankbeurt van CNG en bijgevolg telt hij die (heeeel zuinige) CNG kilometers niet mee in het totale (gemiddelde verbruik).

het is een bifuel motor, dus wanneer hij precies omslaat van CNG naar benzine of omgekeerd kan je niet weten en volgens mij moet uw gereden km op benzine gelijk zijn aan uw gereden km op gas EN gelijk aan uw ODO stand van uw wagen. ik verklaar mij nader:

tijdens mijn frankrijkritje was mijn gastank vlak voor Limoges zo goed als leeg. ik rijd aan 130km/h de heuvel op, "klik" op benzine. wat later bergaf brandt het cng lampje terug. weer wat later de "bergop" (moet zo'n 8% geweest zijn met een rijvak voor trage vrachtwagens) op de snelweg,"klik" weer op benzine om bergaf dan weer op gas te rijden. Wat later dan terug naar benzine overgeschakeld. ik dacht dan: dat was het nu wel, maar nee. een half uur later dan gestopt op een snelwegparking. Bij het verlaten van de parking en op de snelwegoprit heb ik zeker enkele honderden meters gereden op gas.

Waarmee ik duidelijk wil maken dat je niet expliciet een hoeveelheid km aan gas of benzine kan toewijden en ik wil grasduinen naar een andere app. het verbruik van een bifuel wagen is volgens mij ook een EN verhaal. x kg/100km EN y l/100km

Geplaatst:

@David ik begrijp wat je wil zeggen, ik kan hierop reageren hoe ik het bereken.
Ik probeer altijd te gaan tanken net voordat ik op benzine ga rijden... uiteraard lukt dit niet altijd en dan doe ik de berekening als volgt.
Ik zet mijn trip-km-teller altijd op 0 als ik tank, hierdoor rij ik de eerste 500m op benzine, soms is dit  maar 50 m, zoals deze middag toen ik ging tanken.
Daarna rij ik mijn tank (bijna) compleet leeg en kijk ik naar de km-stand op de tripteller, wanneer het zou zijn dat de ik pendel tussen benzine en CNG, probeer ik dit in te schatten hoeveel km ik op benzine heb gereden en trek ik dit af van mijn km-stand die ik ingeef in spritmonitor. Wanneer er nog weinig CNG in de tank zit en je moet plots goed doortrekken op de baan dan schakelt de motor inderdaad over op benzine, ik vermoed als een soort van veiligheid dat je niet stilvalt in tussentijd dat je CNG zou wegvallen door de lage(re) druk en je motor een grotere inspuiting nodig heeft.

Wanneer je zoals in jouw voorbeeld regelmatig switched tussen benzine en CNG is het heel moeilijk te berekenen, ik rij doorgaans op binnenwegen aan constante snelheden, waardoor ik dat gependel tussen CNG en benzine nagenoeg nooit opmerk. Ik hoor wel een klein klikje uit het dashboard, waardoor ik altijd even kijk en zie wanneer de CNG terug aanspringt. 

Als je kijkt naar mijn spritmonitor dan pas ik het altijd zo toe. (http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/709858.html )
Het enige dat hierdoor nooit volledig correct is, is het benzineverbruik, aangezien ik die nooit voltank, maar altijd X-liter tank.
Wanneer ik benzine tank, dan kijk ik hoeveel km mijn km-teller afwijkt van de waarde die ik ingeef bij de tachostand op spritmonitor.

Het CNG-verbruik is wel correct in mijn ogen.

Ik vermoed dat er geen enkele app of website dit voor je kan berekenen :|

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Ik heb al een aantal apps/mobiele websites geprobeerd, maar Spritmonitor kwam er toch als veruit de beste uit.

De ervaring die David aanhaalt kan ik niet bevestigen.  Ook ik heb (niet toevallig in Frankrijk) al eens een aantal opeenvolgende benzine-tankbeurten moeten ingeven, en ik heb geen probleem gehad bij de ingave van de eerstvolgende CNG-beurt.

En uiteraard impliceert een correcte opvolging van je verbruik zowel je gas- als benzinewaarden.  Op deze Spritmonitor-pagina staat trouwens hoeveel CO2 een eenheid brandstof genereert.

In dat verband is het heel sneu dat Spritmonitor dezelfde CO2-waarden hanteert voor H- en L-CNG, hoewel dat voor mij persoonlijk minder uitmaakt, aangezien ik vooral (minstens 90 %) H-CNG insla.  Ik kan wel getuigen dat ik met een tank van 20 kg zo’n km verder rij op H- dan op L-CNG.

Bij deze mijn historiek

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/736194.html

het probleem zit hem in het volgende:

je kan blijkbaar 1000en km rijden op benzine (en ondertussen CNG tanken) wat dan resulteert in een heel laag benzineverbruik, maar omgekeerd lukt het niet. wanneer je 1000en km rijdt op CNG(en ondertussen benzine tankt) verwacht je ook een extreem laag CNG verbruik wat uw totaal gemiddelde verbruik naar beneden moet halen. en hierop flipt hij.

uiteraard zal geen enkele app weten wanneer je wagen omslaat van gas naar benzine. maar ik had gedacht dat dit ding voor beide brandstoffen dezelfde kilometers  aanrekent en het brandstofverbruik een EN verhaal is

aangepast door David
Geplaatst:

Eigenaardig.  Bij mij ging het weliswaar niet om 1000en, maar slechts enkele 100en km op benzine, en dat was (een kleine 2 jaar geleden) blijkbaar geen probleem.

In jouw plaats zou ik je probleem eens voorleggen aan de mensen van Spritmonitor zelf: http://www.spritmonitor.de/en/contact.html

Ik heb ze ooit (in de tijd van mijn Audi A2 3L) eens gecontacteerd, en ze waren heel behulpzaam.

Geplaatst:

@David ik zie wat het probleem is.
Je dient het volgende te doen bij je tankbeurten op benzine in spritmonitor.

27.03.2016 3.842 3.829,0
05.04.2016 5.950 2.790,0

Tachostand ingeven die erbij hoort (dus bv. 3842)
Distanz ingeven die je gereden hebt op benzine (13 km)
Sprit menge = aantal liters

Zo telt hij de tachostand goed op en wordt je verbruik goed weergegeven voor benzine.
Dit is wat ik probeerde aan te geven, ik geef altijd de afstand in voor CNG en pas wanneer ik benzine tank geef ik het aantal liters in en de kilometers die ik op benzine heb gereden.

Mijn overzicht: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/709858.html

@Aardgasrijder, ik denk dat we elkaar niet begrijpen.

die 13km heb ik niet op benzine gereden. dit was mijn ODO stand toen ik direct na de garage naar de eerste pomp gereden ben. de app gaat volgens mij altijd uit van een volle tank om het verbruik te kunnen berekenen.

de website spritmonitor maakt ook duidelijk melding dat de 1e tankbeurt dat je ingeeft in het systeem moet een full fueling zijn en moet aangeduid worden als een first fueling

Knipsel.PNG

in de app vul ik het vakje trip ook nooit in, ik werk steeds met de ODO km stand van mijn wagen. de trip berekent hij zelf. dit lijkt mij ook veiliger aangezien je voor de ODO stand geen knop hebt om te resetten (of om hem te vergeten)

dus op 27/3 heb ik benzine getankt. (32.41l). dit was nodig om mn benzinetank weer vol te krijgen. De odo meter stond op dat moment op 3160km. dat is (3160-13= 3147) 3147km na de vorige benzine tankbeurt. hoeveel heb ik op 27/3 op benzine gereden, geen 3147km uiteraard, maar enkele honderden km. het benzine verbruik berekent hij wel op die grote afstand. Op 5/4 net hezelfde voor CNG. hij berekent het mijns inziens daar correct. alleen zet hij het in het rood en neemt die ze niet mee in het overzicht. dat herken ik hieraan:

5361km op benzine, dat klopt, dat is ODO laatste benzinetankbeurt - ODO 1e benzinetankbeurt

4000km op CNG, dat klopt niet. ODO laatste CNG tankbeurt -ODO 1e CNG tankbeurt = 6790. het verschil: 2790km. En dat is nou net de afstand van die trip die hij in het rood zet.

Als je volgens mij dan een partial fueling ingeeft inplaats van een full fueling houdt hij hier ook rekening mee (volgens mij) in de berekening van je totale km's op gas en benzine)

ik ga vanavond eens een uitgebreid mailtje sturen naar die mannen.

het is wel een goede app voor de rest.:D

aangepast door David
Geplaatst:

@David ik zie inderdaad dat we mekaar niet begrijpen, we passen een andere wijze van registratie toe.
Polar gebruikt dezelfde berekening als jij gaat toepassen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...