maartenleemans Geplaatst: 27 januari 2016 Geplaatst: 27 januari 2016 Ik had me nog niet voorgesteld! Ik ben Maarten, moest drie jaar geleden snel een auto kopen en mijn oog viel op een jonge tweedehandswagen die te koop stond in de buurt van Charleroi, drie ritten Hoogstraten-Charleroi later, stond ik thuis met mijn Fiat Fiorino. Een kleine lichte vracht met groot laadvermogen (voor zijn grootte). Een leuk basic autootje, ideaal voor mijn werk als freelance klankman, voor het vervoeren van materiaal voor onze lokale culturele vereniging en om met z'n tweetjes op vakantie te gaan naar -het land van de CNG- Italië en terug te keren met een koffer vol wijn Quote Even terzijde: als je in Italië CNG wil tanken, kan dat zowel bij de grote merken als bij kleine onafhankelijke stations, ik heb de indruk dat bij die laatsten het gas steeds een hogere calorische waarde heeft. De autonomie is duidelijk hoger dan bij ons. In Italië kan je zelf niet tanken, je wordt steeds bediend en je betaalt cash bij de kleine stations of eventueel in de shop bij grote stations. Nadeel van de bediening is dat de meeste stations op de middag dicht zijn tussen 12u en 14u30 à 15u. Op zondag zijn maar héél weinig stations open. In Frankrijk zijn de tankstations steeds onafhankelijk, soms staan ze op een bedrijfsterrein en zijn ze dus enkel open tijdens de kantooruren. De pompen zijn hier steeds uitgerust met een dodemansknop (blijven duwen dus tijdens het tanken dat schijnbaar veel langer duurt dan bij ons). Altijd open: Metz, Annecy, Valbonne. Alleen open tijdens kantooruren: Bourge en Bresse. In Frankrijk loont het volgens mij niet de moeite om om te rijden, CNG is daar een stuk duurder dan bij ons. Luxemburg en Duitsland: zelf tanken, nergens een probleem. Hoewel ik in Hoogstraten woon en niet echt dichtbij CNG kan tanken (Schoten, maar ik tank bijna altijd in de haven), rijd ik quasi altijd op gas. Enkel als ik voor het werk écht naar een uithoek met (diep in Wallonië bvb), rijdt ik soms op benzine. Ik schat dat ik een drietal keer per jaar een volle tank (40 liter) benzine tank, de rest rijd ik steeds op gas (+ 20000 km per jaar). Na drie jaar dringt een grotere auto met iets meer comfort en met meer dan twee zitplaatsen zich op en gisteren tekenden we het contract voor een nieuwe VW Caddy Maxi, tankcapaciteit van 37kg CNG, ik ben zeer benieuwd naar de werkelijke autonomie - volgens het boekje 900 km. 1 Fiat Fiorino 'Bakske' CNG 2012-2016 Volkswagen Caddy Maxi 'Torpedo' 1.4 TGI sinds 2016
Aardgasrijder Geplaatst: 27 januari 2016 Geplaatst: 27 januari 2016 Bedankt voor je superbijdrage over de stations in het buitenland. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
David Geplaatst: 28 januari 2016 Geplaatst: 28 januari 2016 Ja Frankrijk lijkt mij inderdaad een klein drama, binnen 2 maand eens op en af naar de Pyreneeën. Maar het zal dan een benzineverhaal worden vrees ik aangezien ik snachts/in het weekend rijd. In toulouse staat er wat te gebeuren omtrent cng ,maar ik tracht hierover later meer te berichten
Aardgasrijder Geplaatst: 28 januari 2016 Geplaatst: 28 januari 2016 David, en op deze routeplanner al geprobeerd?http://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkreissuche%20-%20Routenplaner Oostende - Montpellier als testroute genomen of Oostende - Montpellier Neem Korridor 5-10 km, dit wil zeggen dat je van de autosnelweg af moet om te stoppen. Dit valt nog goed te doen bij deze routes. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
David Geplaatst: 28 januari 2016 Geplaatst: 28 januari 2016 Beste, dank voor de tip van de site. Echter ik rijd via limoges/ toulouse en niet via clermont-ferrand. Bourges ligt dus wat ver en volgens de info die ik heb is het daar enkel voor GNVert Limoges en toulouse zijn wel toegankelijk maar enkel binnen ruime kantooruren. In toulouse staan er veranderingen op til. Gnvert zal daar hun semi publieke pomp verhuizen zodat die 24/7 voor iedereen toegankelijk is. Ook zou er in 2016 in toulouse nog 2 publieke pompen bijkomen. Concrete data heb ik nog niet. Swat, tot daar mijn rekening. Voor de liefhebbers: de autoroute du soleil via lyon naar de cote d' azur is wel comfortabel voorzien
Aardgasrijder Geplaatst: 29 januari 2016 Geplaatst: 29 januari 2016 David op deze map staan alle publieke cng tankstations voor Frankrijk:http://www.aardgasrijder.be/cng-tankstation/cng-tankstations-frankrijk/ Frankrijk wordt beter naar de toekomst maar daar heb jij momenteel niet veel aan, jammer Ik heb een hekel aan de openingsuren Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Bob Geplaatst: 14 februari 2016 Geplaatst: 14 februari 2016 DAVID: Echter ik rijd via limoges/ toulouse en niet via clermont-ferrand. Bourges ligt dus wat ver en volgens de info die ik heb is het daar enkel voor GNVert GNvert is ook aardgas volgens mij , zoals Nederlands groen gas dat van de boeren afkomstig is,googel "plankgas,aflevering 7 dacht ik" Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen