Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij hebben prijs laten maken voor een Seat Leon TS op cng; wij zitten nog met wat twijfels :

momenteel zijn er kortbij geen cng-tankstations, wel "projecten", maar wanneer gaan die werkzaam zijn? 
Rijdt een auto op cng vlot of kunnen we beter nog wat afwachten? Zijn er dingen die we nog moeten weten?

Voor mij allemaal nog wat twijfelachtig : tankstations, ik lees vanalles over tank-keuringen en zo verder: allemaal zaken

waar niemand je wat over zegt!

Geplaatst:

Beste Seat Leon
Eerst en vooral bedankt voor je vraag in het forum.
De aardgasrijderblog en het forum zijn speciaal gemaakt om alle vragen te beantwoorden, zeker ook de vraag over de autokeuring, hierover wordt inderdaad nergens over gerept. Mijn motto, hoe duidelijker de info, des te beter een eventuele koper geïnformeerd is en zal over gaan tot een belangrijke aankoop, zoals bv. een Seat Leon ST.

Ik kan enkel vertellen uit mijn eigen ervaring met de wagen. Als je interesse hebt in een voertuig van de VW-groep kan je altijd een testrit boeken bij je lokale dealer bij het testcentrum in Kortenberg (tussen Leuven en Brussel). D'Ieteren heeft daar een groots centrum gebouwd met alle merken van de groep. Ik ben daar de Seat Leon op CNG gaan testen, de Seat Leon ST FR en de Skoda Octavia Combi G-tec op CNG.

De Leon ST op CNG was toen niet beschikbaar, maar voor mij ging het over het comfort van de wagen en het rijden op CNG. Het was een leuke wagen, zeer stil en de Leon beviel me ook wel aardig. Echter wilde ik een iets grotere achterbank en kwam ik uit bij de Skoda Octavia, deze wagen was op de achterbank hoger waardoor er meer ruimtegevoel was. De Leon ST oogt wel sportiever, maar ieder heeft voor zich andere criterea waarop hij een beslissing neemt.

Ik zou je sowieso aanraden een testrit te maken met de Leon CNG en de Leon ST om de wegligging te testen, ik weet zeker dat de wagen je goed zal bevallen !
Mijn zoektocht naar mijn nieuwe wagen staat hier beschreven.

Wat betreft de CNG-projecten in je buurt, ik weet net juist van welke regio je bent, dus ik kan je best verwijzen naar Pitpoint en DATS, daar kan je contact opnemen en vragen hoe het zit in jouw regio. DATS heeft alvast een heleboel projecten en aanvragen lopen voor CNG tankstations in 2016.

Succes met je testrit en laat ons zeker weten hoe het je bevallen is :D

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Geplaatst:

Dag Seat Leon!

Ik heb drie jaar geleden een beetje hals over kop een CNG-wagen gekocht (Fiat Fiorino). Hoewel ik maar een actieradius van 220-260 km heb en het meestgebruikte tankstation 34 km van mijn deur is, heb ik daar nooit echt problemen mee gehad en rijd ik 95% van de tijd op CNG. Op weg naar mijn werk (als freelancer, steeds op andere locaties) passeer ik zo goed als altijd langs het tankstation en moet ik soms dagelijks tanken. Je moet daar, zeker bij een kleinere tank, een routine in steken. Maar je moet dus wel de mogelijkheid hebben om ergens langs je dagelijkse/wekelijkse traject met niet te veel omweg te kunnen tanken.

En dat is volgens mij de enige zorg. De verschillen met andere brandstoffen zijn alleen maar positief: stiller, schoner, goedkoper, zuiniger en beter voor je auto. De techniek staat op zeker punt om volop te profiteren van de vrijstellingen en premies, is het nu absoluut het moment.

En om de 4 jaar moet je je gasinstallatie laten nakijken, dat is een klein ongemak waar je helaas niet onderuit kan...

• Vind ik leuk 1

Fiat Fiorino 'Bakske' CNG 2012-2016

Volkswagen Caddy Maxi 'Torpedo' 1.4 TGI sinds 2016

• 2 weken later...
Geplaatst:

Wij hebben ook een Seat Leon gekocht op aardgas na de testrit (moet wel nog aankomen). Testrit was zéér aangenaam: veel ruimte voor relatief korte auto (in vgl met onze Peugeot 307), korte draaicirkel en best krachtige motor, zuinig, stil...

Wbt stations: die komen er aan :-). Wij hebben auto gekocht in de wetenschap dat er in april normaal gezien een station de deuren opent vlak bij ons huis (Wilsele). Maar zelfs als dat niet het geval is: de meerkost is met de premies zeer beperkt. Dus help je het milieu, en de eigen portefeuille op moment dat je stations tegenkomt sowiso vooruit. En binnen twee jaar zullen er overal wel stations staan als de vraag hoog genoeg is...

• Vind ik leuk 1
  • 3 weken later...
  • 2 maanden later...
Geplaatst:

Wij zijn na twee maanden CNG-rijden met een Seat Leon zeer tevreden!

• Verbruik is écht laag. Met hoog-calorisch gas komen we soms uit op 3,2-3,4 kg/100km, met laag-calorisch ligt het een stukje hoger, om en bij de 4,2. Wij rijden wel veel secundaire wegen/autosnelwegen, en altijd met cc en niet te snel
  • Veel ruimte
  • Aangename rijprestaties, al is het vermogen niet echt hoog, het volstaat zeker.
  • Korte draaicirkel
  • Tanken met CNG valt zeer goed mee. Wij wonen in Leuven, maar moeten af en toe in West-Malle of Meeuwen (ouders) of Lummen (werk) zijn, of tanken in Zaventem. Maw: er ligt er altijd wel eentje op de weg. Voorlopig is het dus nog een beetje plannen, maar zitten we zonder, dan doet de benzine ook meer dan zijn werk.
  • Vind ik leuk 2
Geplaatst:

Correctie: op lange termijn (met stadsverkeer erbij) is verbruik 3,9 (Hoogcalorisch) en 4,6 (Laagcalorisch). Ik had ritten in gedachten die ik meestal doe, niet het volledige langetermijn verbruik...

• Vind ik leuk 1

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...