Aardgasrijder Geplaatst: 8 december 2016 Geplaatst: 8 december 2016 @haerts hou ons op de hoogte. Wel vervelend dat je dit probleem hebt Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
kristiaan Geplaatst: 9 december 2016 Geplaatst: 9 december 2016 Ik ga vermoedelijk op VW overschakelen als ik in het CNG verhaal blijf. Er komt géén oplossing aan mijn probleem. Voorlopig doet de wagen het, ik bedoel enkel "CNG tanken" want er zijn nog andere problemen. ...Maar fiat ;never again! 1 Doblo één jaar oud: 33.000 km waarvan 10.000 km op benzine vanwege een steeds wederkerend defect!
haerts Geplaatst: 9 december 2016 Geplaatst: 9 december 2016 Hallo allemaal, Ben vandaag bij mijn Fiat garage gepasseerd en deze hebben zich in contact gesteld met een erkend CNG installateur. (Volgens mijn garage hebben zij bij hun klanten meer dan 30 Fiat CNG voertuigen in gebruik en zij zouden slechts 1 X een probleem gehad hebben met de CNG ) Ik dacht eerst dat het deze uit Tienen zou zijn maar dat was niet het geval. Het was echter dezelfde firma waar ik in het verleden een LPG installatie heb laten plaatsen, en als hun kennis aldaar voor CNG dezelde is als voor LPG heb ik een goed oog op de zaak. . Heb met deze wagen ongeveer 200.000km gereden zonder enig mankement aan de lpg installatie. Ik hoef geen afspraak te maken, moet enkel een uurtje op voorhand tevbellen dat ik kom; ik dien eerst mijn tank leeg te rijden en dan opnieuw slechts eenmaal te tanken bij een zo dicht mogelijk bij deze firma gelegen station, en mij dan aan te bieden. Volgens hen zou het iets te maken hebben met de kranen van de tanks. Ik weet niet of ik het adres van deze installateur op het forum mag vermelden maar indien iemand het wenst kunt U mij een mail sturen en geef ik het adres op. Zoals afgesproken hou ik jullie op de hoogte van het vervolg. Groeten, Harry
Aardgasrijder Geplaatst: 9 december 2016 Geplaatst: 9 december 2016 Harry je mag dit zeker vermelden. Als het iets met de kranen te maken kan hebben, dan wil dit zeggen dat de kranen iets dicht gedraaid moeten worden. Ik heb dit ergens gelezen op een facebookgroep, maar kan dit niet dadelijk terugvinden. Standaard staan die kranen 100% open, maar door ze iets dichter te draaien, zou dit probleem opgelost worden. Echter heb ik dit van ergens te lezen, ik weet niet als dit bericht klopte. Hou ons op de hoogte, altijd leuk als het maar iets kleins is Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
haerts Geplaatst: 13 december 2016 Geplaatst: 13 december 2016 (aangepast) Hallo Aardgasrijder en andere leden, Vandaag heb ik mijn wagen aangeboden voor het tank probleem, hebben alle kleppen e.d. nagekeken alle leidingen en tanks doorgeblazen met geperste lucht en het probleem zou opgelost moeten zijn, ben nadien gaan tanken en kon ineens 14.31 kg tanken. Ik had ook vermeld dat ik op dezelfde manier ging tanken als voorheen met mijn andere wagen en dat is volgens de heer Van Coillie niet het probleem maar wel dat deze wagen uitgerust is met 2 tanks met een groot verschil in grootte, in liters ongeveer 63 en 18 liter. De grootste tank wordt het eerst gevuld en dan de kleine, als er dan steeds wordt bijgetankt zonder leeg te rijden wordt er een druk opgebouwd die belet dat de kleine tank volledig kan vullen daar de pomp reeds druk aan het minderen is om dat deze denkt dat de tank bijna vol is en er zo te weinig druk is om de kleine volledig te vullen. Aangeboden trucs zijn in mijn geval, regelmatig "daarom niet elke keer" de tanks volledig leeg rijden tot dat er overgeschakeld wordt op benzine, en soms wanneer de wagen op benzine start niet direct weg te rijden maar in leegloop te laten draaien tot de overschakeling, dit zou de overtollige druk ook verminderen. Dit zijn geen problemen die voorkomen met lpg daar dit vloeibaar is,en ook niet met cng wanner de verschillende tanks ongeveer even groot zijn. Het zou ook kunnen helpen indien fiat een handleiding zou bijleveren, ik weet niet welke handeleiding bij julie 500 L of 500 Living cng is bijgeleverd, maar de mijne bevat geen enkel onderdeel dat betrekking heeft op mijn voertuig, de technische gegevens van de motor 875cc wordt niet vermeld, en ook is er geen enkele vermelding aangaande cng. In een persoonlijk gesprek met een van de inspecteurs van Fiat, werd mij verteld dat er zo geen handleiding bestaat, ook geen bijvoegsel op de bestaande handleiding, het enige dat beschikbaar is, is de blauwe cng verkoops catalogus van Fiat. Ook ben ik nu tweemaal qua garantie naar de Fiat garage geweest voor olie wissel, 3000 en 10.000km (ik wissel altijd de olie om de 10.000 ongeacht wat er aanbevolen wordt), op mijn eerste rekening stond een luchtfilter vermeld, ik vroeg waarom dit was, dit is ook een probleem bij Fiat werd er mij gezegd, elk filter heeft een eigen code, maar de omschrijving is steeds "lucht filter" bij een groot onderhoud staan er dus 4 luchtfilters met verschillende prijs vermeld op de factuur, ook dat weten ze bij Fiat, het resetten van de onderhouds indicatie op de boordcomputer (geen updates) maar gewoon de onderhouds indicatie wordt aangerekend met ongeveer €20 want dit kan alleen met "de computer"). Al hoewel ik in 45 jaar reeds veel verschillende wagens gehad heb (benzine, lpg, diesel en cng; en ik zeer graag met dit Fiatje ondeweg ben, zal dit wel mijn eerste Fiat en ook wel mijn laatste zijn. Als ik nu vandaag aan mijn gesprek met de heer Van Coilie terug denk, en hij mij terug geinformeerd heeft over de grote wijzigingen en vooruitgang die er weer bij lpg zijn , kan bijna bij elke wagen die er verkrijgbaar is ingebouwd worden, zelf in een smartje, als ik dat geweten had, had ik de mijne nog niet verkocht. We kunnen wel groen denken, en sommigen zullen zich laten verleiden door het enkele malen vrijgesteld van taks naar cng om te schakelen, maar ik denk toch dat ik in de toekomst terug naar lpg zal gaan. Als je het zuiver financieel beschouwd, en je niet met extreme grote wagens rijd is het supplement aan lpg taks volgens mij te verwaarlozen, en als je het zuiver groen bekijkt is cng als je internet mag geloven ook niet zo onschuldig. En lpg kun je bijna overal tanken. Er wordt steeds over CO gesproken, maar ik heb ergens een grafiek gezien waaruit blijkt dat lpg en cng ongeveer dezelfde rommel achterlaten. Het service punt waar ik was naar toe gestuurd is vanaf nu het aanspreekpunt voor cng voor alle gebruikers van oost en west vlaandern; en zo, ook voor de offieciele controles van de cng installatie. Van Coillie P&G (enkel lpg en cng) Leernsesteenweg 257 9800 Deinze tel : 09 282 37 99 Wanneer iemand hierin geinteresseerd is, eerst kijken op internet of het adres nog correct is, daar men op zoek is naar een meer geschikte locatie. Groeten, Harry 13 december 2016 aangepast door haerts schrijf fouten 2
Aardgasrijder Geplaatst: 14 december 2016 Geplaatst: 14 december 2016 (aangepast) @haerts bedankt voor je update. Hieronder de reactie's van andere gebruikers ivm de handleiding. Bedankt voor de informatie omtrent Van Coillie voor de regio Oost- en West-Vlaanderen. 15 december 2016 aangepast door Aardgasrijder Aangepast ivm foutieve comment Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Danny268 Geplaatst: 14 december 2016 Geplaatst: 14 december 2016 ik vind dat toch wel een vreemde uitleg van die garagist is er niet een soort van communicerende vaten werking ?? of het nu 1 grote tank is of 2 tanks , de druk gaat uiteindelijk geleidelijk aan omhoog tot de stopdruk ..?? en voor de handleiding voor uw fiat ; https://www.gebruikershandleiding.com/Fiat-Punto-Natural-Power/preview-handleiding-573933.html?page=0011 Ik heb géén CNG handleiding gekregen , maar online op de fiat website , kan je die wél bekijken 1 Fiat 500L =>
Danny268 Geplaatst: 14 december 2016 Geplaatst: 14 december 2016 Methaan – Methaan (*) . . . . . . . kg (ongeveer)13 (*) De hoeveelheid methaan is afhanke- lijk van de buitentemperatuur, de vuldruk en kwaliteit van het gas en het type vul- systeem. Totaalinhoud van de gastanks on- geveer 84 liter. WAARSCHUWING Als gebruik wordt gemaakt van een brandstof zoals methaan, is de actieradius zeer variabel, omdat de- ze afhangt van de rij-omstandigheden en het onderhoud van de auto, maar ook van de temperatuur van het gas in de gastank. Het methaan wordt tijdens het tanken warm en koelt af tijdens de rit; deze druk- wijziging vermindert de hoeveelheid bruik- baar gas. Bovendien kan tijdens het “inrijden” van de auto (tot de eerste 3000 km zijn afge- legd) het brandstofverbruik hoger zijn dan is aangegeven. Fiat 500L =>
Danny268 Geplaatst: 14 december 2016 Geplaatst: 14 december 2016 (aangepast) https://aftersales.fiat.com/elum/Model.aspx?brand_code=00&id_language=6&id_model=9f024f77-ff20-4940-824c-9756ea274823&market_code=NL&cat=lib&part_number=#1 jaar en maand invullen daarna de tab " supplementen " type selecteren " speciale brandstoftoever " Natural Gas dit is voor de 500 L 14 december 2016 aangepast door Danny268 2 Fiat 500L =>
Aardgasrijder Geplaatst: 15 december 2016 Geplaatst: 15 december 2016 FIAT500L-CNG-handleiding00_330_500L_530.04.994_NL_01_05.15_SS_NP.pdf Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
haerts Geplaatst: 15 december 2016 Geplaatst: 15 december 2016 Hier zijn we weer, Bedankt voor de link naar de handleiding, daarvoor moet ik dus ongeveer 5 maanden gezaagd hebben bij de garage en fiat, het fiat personeel is dus blijkbaar zelf niet op de hoogte dat er handleiding op het web aanwezig is. Nog een vraagje voor julie, in die cng handleiding is er sprake van "indentificatie plaatjes van de tanks" afgeleverd door de dealer, wat zijn dit voor plaatjes. In de wagen heb ik wel een soort stickers gevonden in het italiaans met de grootte van de tanks zijn dit die plaatjes, en bij het hoofdstuk aangaande de bandenspanning pagina 23; lees ik voor modellen met een enkele band, wat wordt hiermee bedoeld. Aangaande het probleem met het tanken, ik heb nu tweemaal getankt sinds het nazicht, en tot hiertoe tankt hij vol, ik hou julie na enkele duizend kilometer verder op de hoogte. Nogmaals van harte bedankt, Harry
Danny268 Geplaatst: 15 december 2016 Geplaatst: 15 december 2016 versie met enkele band -> dat zal een foutje zijn want 1 sterretje zie je nergens daar voorkomen ik vermoed dat dit vergeten weg te doen is bij de handleiding van de fiat ducato , die wel dubbelle banden kan hebben , en daarna op die handleiding is voortgebouwd die identificatieplaatjes zijn inderdaad die je hebt gekregen van de dealer , in het italiaans , inclusief een soort van keuring die daar opzit Fiat 500L =>
Koen C Geplaatst: 30 december 2016 Geplaatst: 30 december 2016 Quote Aangeboden trucs zijn in mijn geval, regelmatig "daarom niet elke keer" de tanks volledig leeg rijden tot dat er overgeschakeld wordt op benzine, en soms wanneer de wagen op benzine start niet direct weg te rijden maar in leegloop te laten draaien tot de overschakeling, dit zou de overtollige druk ook verminderen. Tot hiertoe bijna 60.000 km op de teller van de Lancia Ypsilon (= Fiat dus) en nog nooit problemen gehad met aardgas tanken (hout vasthouden én afkloppen ! ). Maar zoals geschreven in bovenstaande tip, gebeurt het leegrijden van de aardgastank(s) met ons rijpatroon regelmatig. Bijna elke keer voor we aardgas kunnen tanken, rijden we al enkele tot meer dan 30 kilometer op benzine. Dus de aardgastanks zijn bijna altijd leeg voordat we bijvullen. Onze "konijnepoot" dus ? Wat we ook doen : iedere 10.000 km rijden we 1 volle benzinetank leeg (en voor het gemak is de aardgastank op dat moment ook al leeg). Waarom : ooit heb ik dat eens opgevangen dat bij een LPG auto dat beter is voor de kleppen (ofzoiets) (vroeger, toen de dieren etc). Waarschijnlijk is het niet nodig bj CNG (en ook niet meer bij LPG), maar baat het niet, het schaadt ook niet... (dit is ons klavertje vier... ) Bijgelovig ? Wie ? Ik ? 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen