Tom V Geplaatst: 30 april 2018 Geplaatst: 30 april 2018 In afwachting van de nieuwe auto Wat zijn hier de ervaringen met dakdragers en dakkoffers? Zijn de houders universeel? Gaat het verbruik veel omhoog? Aparte voetjes, stangen, koffers? Setjes? Momenteel loopt er een actie bij auto 5 voor Dakkoffer THULE Ocean 200 zwart - 450L In de koffer heb ik interesse. (Koffer is snel gevuld met 2 kindjes ?) passen alle koffers op elke dakdrager? Welke raden jullie aan? (octavia combi (2018 g-tec)) Rekening houdende dat ik hier zo weinig mogelijk wil aan geven dar dit max 1 a 2 keer per jaar gebruikt word. alvast bedankt voor het meedenken
Populair bericht Aardgasrijder Geplaatst: 30 april 2018 Populair bericht Geplaatst: 30 april 2018 @Tom V Hey ik heb zelf een Hapro carver 8.4 dakkoffer, groot model van 550 liter. L x B x H: 215 x 90 x 40 cm Gekocht op 2dehands.be voor 150 euro bij www.swnautica.be (Limburg - Lanklaar) Die lengte van 215 cm is toch wel het maximum, daar zou ik niet over gaan Ik vind het perfect passen op de Octavia Combi. Als je groter gaat, dan gaat je dakkoffer overhangen naar voor en/of krijg je je koffer niet open. In mijn geval, zie foto, had ik 0.5 cm speling met mijn kofferklep ? Ik gebruik universele dakdragers, die kan je ieder jaar bij Aldi of Lidl wel vinden. Je kan best wel de naden afplakken, zo heb je geen last van een fluitende toon. Ik heb de fluittoon enkel tussen 60en 75 km per uur, hoger of lager hoor ik dit niet. Mijn dakdragers komen via Amazon uit Duitsland voor +/- 60 euro. Ik zou je aanraden om een 2dehands exemplaar te zoeken dat aan je wensen voldoet. Vaak kan je zo dakdragers en dakkoffer voor nog geen 200 euro in totaal vinden. Zoals je kan zien op de foto maak ik het koffer nog eens extra vast met een spanband over de gehele lengte van de koffer. Uiteraard is dakdragers en dakkoffers huren ook een mogelijkheid, maar als je ze 2 keer per jaar nodig hebt, dan kan je best een exemplaar kopen. Mijn koffer staat in het tuinhuis, neemt op zich niet veel plaats in, kan je makkelijk kwijt in een hoekje, of boven op een kast. Mijn Hapro koffer is al vrij oud als ik het model opzoek, maar ik ben wel zeer tevreden over de aerodynamische weerstanden. Het koffer is vrij laag aan de voorkant en loopt op, soms zie je van die hoekige boxen, daar ben ik minder fan van. 3 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Tom V Geplaatst: 2 mei 2018 Auteur Geplaatst: 2 mei 2018 Top thx. ik hou de acties en 2dehands wat in de gaten. Ik heb hem pas in september nodig. mvg, Tom
Koen C Geplaatst: 2 mei 2018 Geplaatst: 2 mei 2018 Op 30/4/2018 om 16:20, Tom V zei: (Koffer is snel gevuld met 2 kindjes ?) Oh, dat mag niet ! Die kindjes moeten in een correct kinderzitje worden vastgesnoerd ! 2 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km) Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Mazda 2 Homura '24 Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km
Aardgasrijder Geplaatst: 2 mei 2018 Geplaatst: 2 mei 2018 Even verduidelijken voor onze moraalridder @Koen C ? Kindjes hebben zorgt voor extra bagage. In geval van baby's kan dit zijn: babybedje, wieg, autostoel, extra bagage à la flessen, matjes, doekjes,... ohja, wandelwagen / buggy ,... In geval van kindjes die wat ouder zijn, wil dit zeggen grote logge kinderzitjes en een koffertje voor ieder kind. Boekjes, wat speelgoed, knuffels,... In geval van tieners wederom een pak extra bagage... ? Kortom ik weet als we met het hele gezin weggaan voor 2 weken, zoals destijds naar Kroatië dat een dakkoffer handig is voor de grote logge spullen zoals een wandelwagen. Steek je dit in je koffer, dan is dit voor de helft of meer gevuld en blijft er niet veel plek over om de rest allemaal deftig mee te nemen. Ik vind het namelijk prettiger om meer ruimte in de wagen te hebben, zoals ruimte op de achterbank en iets meer in het koffer, zodat je alles snel kan terugvinden, in plaats van te proppen en te proppen 1 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Tom V Geplaatst: 3 mei 2018 Auteur Geplaatst: 3 mei 2018 exact wat je zegt @Aardgasrijder Ze zijn 2 en 4 dus er hoort nog heel wat bij. fietskar of wandelwagen, klein fietsje, bakje speelgoed en je moet al kijken waar je de kledij gaat tussen proppen De achterbank blijft tussen de 2 kinderzitjes dan gereserveerd met een tas vol met eten en drinken in een koeltas. Want een kind dat honger heeft daar kan je niet prettig mee rijden.? Vandaar dus de dakkoffer om ofwel te vullen met kledij (als het gewicht niet overschreden wordt) of om de logge dingen in te stoppen zoals een kleine buggy en/of fietskar (hier kunnen ze alle twee inzitten voor langere wandelingen)???? 2
DeNbEiRe_84 Geplaatst: 3 mei 2018 Geplaatst: 3 mei 2018 Het is wel model 2009-2013, maar het blijft een interessante video mbt een dakkoffer en overladen... 2 Volkswagen Golf 7 "IQ Drive" 1.0 TSI (2020) - Petrol Blue Volkswagen Golf 8 "Active" 1.0 TSI (2021) - Kings Red
Aardgasrijder Geplaatst: 3 mei 2018 Geplaatst: 3 mei 2018 @DeNbEiRe_84 bedankt voor de video, is inderdaad leerrijk. Ik heb hem al ooit gezien. Ik let er altijd op dat ik zoveel mogelijk gewicht in de wagen steek en dus niet op het dak. Er mag maximaal 75 kg op het dak/dakdragers als ik me niet vergis. Alleszins is het maximale gewicht van mijn dakkoffer 75 kg, dat zit ik staan aan de binnenkant van het dakkoffer. 5 kilo voor de dakdragers + 20 kg voor het koffer schat ik? Dan blijft een kleine 50 kg over. 50 kg in een dakkoffer is echt wel veel hoor. Wanneer ik op reis ga, komt daar de buggy (5kg) in en dan enkele tassen met kleren (10-15 kg max) en wat plastic speelgoed van enkele 100-den grammen in. Zo beperk ik het gewicht boven op het dak om geen gevaarlijke toestanden te creëren. Tips voor een optimaal gebruik van je dakkoffer Met een dakkoffer op je auto heb je er in één klap een kofferbak bij. Reuze handig dus om al je vakantiespullen mee te nemen.Maar hoe maak je optimaal gebruik van een dakkoffer? De ANWB geeft 13 tips. 1 Een dakkoffer zet je het makkelijkst vast met zijn tweeën. Gebruik een duimstok of meetlint om te zorgen dat deze precies in het midden zit. 2 Denk aan de maximum daklast van je auto. Stel dat de daklast van je auto 90 kg is, de dakkoffer 20 kg weegt en de dakdragers 10 kg: dan kun je een koffer met 60 kg beladen. 3 Dan is er ook nog de maximale belading van de dakkoffer. Deze is voor een personenauto vaak lager dan voor bijv. een busje. Een dakkoffer beïnvloedt het weggedrag van je auto nadelig, maar niet kritisch als de maximale belading wordt gehouden. 4 Stop zeer zware spullen nooit in een dakkoffer, maar in de achterbak. Zo blijft het zwaartepunt van de auto laag, en dat is gunstig voor het weggedrag van de auto. 5 Stop alleen lichte bagage in een dakkoffer. Leg de zwaarste spullen daarvan boven of tussen de dakdragers. 6 Voor de meeste dakkoffers geldt deze optimale verdeling van gewicht: ca. 50% van de bagage tussen de dragers, 25% in de neus en 25% in de achterkant. Kijk in de gebruiksaanwijzing voor de optimale verdeling in uw koffer. 7 Uit onze test bleek dat de sterkte van het slot nogal varieert. Maar elke koffer is te kraken. Stop in elk geval nooit dure spullen in een dakkoffer, zoals camera’s, laptop of sieraden. 8 Vrijwel alle dakkoffers lekken een beetje, sommige zelfs veel. Pak spullen die absoluut niet nat mogen worden daarom goed in. 9 Leg spullen nooit los in de koffer, zeker geen zware. Als je dan hard remt, worden de objecten ‘gelanceerd’ en kunnen ze de koffer beschadigen. Zet alle bagage zo goed mogelijk vast met spanbanden. 10 Denk aan de extra hoogte die een dakkoffer je oplevert (tot ca. 70 cm), vooral bij het inrijden van parkeergarages en tolpoortjes. Meet de totale hoogte van auto plus gemonteerde dakkoffer vóór vertrek. 11 De maximumsnelheid voor een auto met dakkoffer of skibox is dezelfde als voor auto’s zonder koffer. Wij adviseren een maximumsnelheid van 130 km/h. Overschrijd evenmin (indien van toepassing) de door de fabrikant aanbevolen maximumsnelheid. 12 Een dakkoffer is van invloed op invloed op het weggedrag van de auto. Rijd daarom niet te hard (zeker niet in scherpe bochten) en maak geen abrupte stuurbewegingen op snelheid. 13 Door de massa en omvang verbruik je met een dakkoffer natuurlijk meer brandstof. Volgens onderzoek van onze Duitse zustervereniging ADAC is dat ca. 2 liter extra per 100 km bij een snelheid van 130 km/u. Rijd daarom niet onnodig rond met een (al dan niet lege) dakkoffer na je vakantie. Bron: https://www.anwb.nl/auto/tests/dakkoffers/tips-voor-een-optimaal-gebruik-van-dakkoffers 2 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Puren Geplaatst: 3 juni 2018 Geplaatst: 3 juni 2018 Heeft iemand ervaring met de officiële dakdragers van skoda?
Populair bericht Aardgasrijder Geplaatst: 4 juni 2018 Populair bericht Geplaatst: 4 juni 2018 Neen, maar ik weet van skodaforum.nl dat dit eigenlijk dragers van Thule zijn met een sticker van Skoda erop. Thule is een zeer goed merk en qua geluidshinder scoren die dragers ook heel goed. Ze zijn wel wat prijzig, je krijgt er dan ook het kwaliteitslogo van Skoda bij ? 3 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Sammy Geplaatst: 20 juni 2018 Geplaatst: 20 juni 2018 Op 30/4/2018 om 20:17, Aardgasrijder zei: @Tom V Hey Ik gebruik universele dakdragers, die kan je ieder jaar bij Aldi of Lidl wel vinden. Naar aanleiding hiervan: op sites als rameder voer je eerst je autogegevens in en dan kom je pas bij de geschikte dakdragers uit. Daar zitten dus ook voertuigspecifieke dakdragers bij. Ik vraag me dan af: wat levert een voertuigspecifieke dakdrager op t.o.v. een universele dakdrager? Is het de moeite waard om evt. extra te investeren in een dakdrager die niet universeel is?
Aardgasrijder Geplaatst: 20 juni 2018 Geplaatst: 20 juni 2018 Eigenlijk niets... Bij open dakrails zou ik niet weten wat het voordeel is. Het enige dat ik kan bedenken is dat deze iets kleiner/korter zijn, aangezien ze op maat van de wagen zijn gemaakt. Bij de andere zoals fixpunten of gesloten dakrails zou je ook kunnen opmerken dat de pasmaat 100% is, aangezien de specifiek voor jouw model zijn gemaakt. Als je daar een universele gebruikt zou ik 'denken' dat daar misschien niet 100% de pasmaat zal zijn, maar het is gissen natuurlijk. Voordeel van een universele is dat je ze bij je volgende wagen ook kan gebruiken, als je daar het zelfde type dakrail hebt. Hieronder een opsomming: open dakreling bijv. Dacia Duster, Skoda Octavia gesloten dakreling bijv. Hyundai Santa Fe fixpuntbevestiging bijv. VW Caddy III bevestiging aan de regengoot bijv. Jeep Wrangler 3 DR normaal dak bijv. Audi A1 / Honda Civic VIII T-sleufprofiel bijv. Porsche Cayenne (955) 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen