CNG als brandstof in crisistijd

CNG als brandstof: altijd een goed plan. Ook in crisistijd.

In vergelijking met de conventionele brandstof is de kosprijs in gebruik van een CNG-auto de afgelopen weken gedaald, wat normaal gezien in het voordeel speelt van een CNG wagen. De fout ligt – bij wijze van spreken – bij de dalende prijzen aan de pomp, waardoor sommige potentiële CNG-autokopers hun aankoop zouden kunnen heroverwegen. Waarom is dit geen goed idee?

De prijzen aan de pomp zijn de laatste tien jaar het laagst geweest in de afgelopen weken. De Covid-19 is er geweest, en inperkingsmaatregelen over de hele wereld die het reizen sterk verminderen, hebben de vraag drastisch verminderd. Deze prijzen zullen echter alleen laag blijven zolang de juiste factoren aanwezig zijn. De eerste tekenen van economisch herstel zijn net zo goed als de geringste OPEC-beslissing op elk moment de aandelenkoersen weer omhoog kan duwen… en de pompen zullen volgen. Aangezien het niet van olie is afgeleid, is de prijs van gecomprimeerd aardgas (CNG) relatief stabiel, over het algemeen tussen 0,9 en 1€/kg. En dit zal naar verwachting de komende maanden niet wezenlijk veranderen, waardoor een goede besparing wordt gegarandeerd zodra de uitzonderlijke situatie die we nu meemaken weer normaal is.

Rijden op CNG biedt diverse troeven
Maar bovenal moet de aankoop van een CNG-voertuig niet alleen door het prisma van financiële aantrekkelijkheid worden bekeken. Er moet ook rekening worden gehouden met de voordelen op het gebied van de uitstoot van verontreinigende stoffen. En hier is het resultaat onbetwistbaar: vrijwel geen fijne deeltjes en een CO2-uitstoot die 80% lager is dan die van een equivalente benzinemotor als het gebruikte gas afkomstig is van biomethanisering. Het moet worden herinnerd dat voertuigen die op CNG rijden toegang hebben tot de LEZ (Low Emission Zone) in Brussel, Antwerpen en Gent op de lange termijn. De kers op de taart is dat een CNG-motor ook minder luidruchtig en minder trillend is dan een conventionele brandstofmotor, wat het rijplezier ten goede komt.

Een evoluerend aanbod 
Het CNG-aanbod wordt voortdurend uitgebreid, met een netwerk dat nu meer dan 120 stations in België omvat, onder meer onder impuls van de Groep Colruyt via haar dochteronderneming DATS24. En sommige fabrikanten blijven hun nieuwe modellen met CNG-motoren aanbieden. Dit is het geval voor Skoda, dat zojuist de nieuwe Scala, Kamiq en Octavia (evenals de Combi-wagen) aan zijn assortiment heeft toegevoegd, of Audi, met de gerestylede versies van de A4 Avant en A5 Sportback. Fiat blijft de Panda, Fiorino en Ducato aanbieden, terwijl de importeur van het Koreaanse merk SsangYong ook zijn uitstekende Korando SUV in CNG aanbiedt. En ook nieuwe modellen zijn er nu beschikbaar zoals de nieuwe Volkswagen Golf en Caddy of de Seat Leon in zijn sedan- en stationwagon carrosserieën. En de Volkswagen groep (VW, Seat, Skoda, Audi) is niet van plan om het hierbij te laten, en verzekert dat het CNG modellen zal blijven aanbieden voor ten minste de komende twee decennia.

 

Bron: gas.be

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.