10.000 km – tripje Duitsland

Ondertussen rijd ik al een dik half jaar met mijn Skoda Octavia Combi G-tec op aardgas en de wagen bevalt me nog steeds prima. Door de zachte winter werden de winterbanden terug ingeruild voor de zomerbanden van Michelin, deze bandenwissel is er net gekomen voor we op reis vertrokken naar Duitsland. De wagen was propvol geladen voor een weekend (ja als je 2 kids hebt sleur je half je huis mee 🙂 ). De wagen presteerde in Wallonië en Duitsland tijdens de heuvelritten goed. Ik merkte geen probleem ondanks de zware belading en kon makkelijk in 6de versnelling de heuvels op de autosnelweg nemen tegen de toegestane snelheid. Mijn vrouw maakte de opmerking tijdens de rit naar onze bestemming in Duitsland als ik niet graag wilde weten hoe snel de wagen kon rijden… mijn antwoord was “neen, met kinderen aan boord test je dit niet”. De dag erna, een kleine uitstap zonder de kinderen en toen was het wel tijd om de snelheid te testen op de Duitse Autobahn… de wagen kan zonder problemen snelheden boven 190 km/u aan, harder heb ik niet gereden, want dit vond ik hard genoeg en ik wilde geen nog gekkere dingen doen dan ik op dat moment al bezig was. Tijdens deze speedtrip  werd ik overigens nog ingehaald door andere weggebruikers…

Het reisje in Duitsland was leuk, de wagen presteerde goed, maar ik heb voor het eerst toch 150 km aan een stuk op benzine gereden. De rit naar Duitsland verhoogde door de zware belading het verbruik van de wagen én ik had de wagen niet volgetankt voor vertrek. Toen we na een zware dag in Echternach en omstreken terugkeerden naar onze verblijfsplaats wilde de vrouw des huizes niet dat er een kleine pitstop werd gemaakt om CNG te tanken, waardoor de voorraad benzine werd aangesproken. In de buurt waar we verbleven ‘Nohfelden – zuiden van Duitsland’ was er niet direct een CNG-pomp te bespeuren, maar dit had ik via de interne GPS van mijn wagen en apps op mijn telefoon al ontdekt. Niet getreurd, op de terugweg naar België ben ik gestopt in Luxemburg waar de prijs een stuk goedkoper was voor CNG dan in Duitsland en België.

Naast de gebruikelijke kilometers op Vlaamse wegen, heb ik de laatste tijd de aanhanger ook meer gebruikt, waardoor de trekkracht van de wagen kon getest worden. De afgelopen week heb ik in Nederland met de grote dubbelasser een heus speelkasteel gehaald voor de kids en dit was dus een grote test voor de aardgaswagen. De wagen presteerde goed onder deze omstandigheden, de 110 Pk waren meer dan welkom en de wagen lag goed op de baan. Uiteraard stijgt het verbruik dan aanzienlijk van 3.6 kg gemiddeld op de boordcomputer naar een verbruik van 5kg en meer op 100 km. Is dit veel? Ik vond dit supergoed meevallen als je weet dat het gewicht van het speelkasteel inclusief aanhanger zeker boven de 1300 kg uit is gekomen. Ohja, de Octavia Combi mag tot 1400 kg gewicht trekken.

In de zomer wacht de grote wegtest wanneer er met een volgepakte wagen en dakkoffer zal gereisd worden naar Slovenië en Kroatië, een rit van 1200 km zonder al te veel tussenstops, maar wel met heuvels en vermoedelijk ook bergen 🙂 Er zal zeker een update volgen van dit knotsgekke avontuur!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.