Al geruime tijd ben ik aan het kijken om een nieuwe wagen aan te schaffen. Er is een tweede baby op komst en mijn trouwe VW GOlf 4 SDI uit 2001 met 280.000 km is momenteel groot genoeg, maar aangezien we ook een grote viervoeter hebben en er gezinsuitbreiding komt, wordt het een beetje krap.
Er dient dus een nieuwe auto gekozen te worden en dus werd het tijd om een bezoekje te brengen aan een showroom. Het is nu juli en er komt binnenkort een nieuwe Skoda Superb op de markt. De superuitgerustte Skoda Superb is momenteel dus te verkrijgen tegen een zeer goede prijs, nagenoeg full option, maar enkel nog als stockwagen te verkrijgen in Diesel blijkbaar 🙁 (jammer) Toen ik de showroom bezocht was het echt wel een zeer grote wagen waarbij je een paraplu kon openen op de achterbank… maar in feite te groot voor een gewone gezinswagen.
Dus de zoektocht gaat verder naar een kleinere stationwagen. Achtereenvolgend werd er een bezoek gebracht aan de showrooms van Seat, VW, Skoda en Peugeot.
Bij Seat Willems in Genk kreeg ik zeer veel uitleg over de Seat Leon ST door deheer Bert Corbé. Zeer vriendelijke en professionele verkoper die eerlijk was in zijn uitleg en mij meer inzicht gaf in alle soorten brandstoffen en motoren. Ik kreeg er uiteg over CNG (Compressed Natural Gas / aardgas), nieuwe benzinemotoren met ACT-technologie,… Het was snel duidelijk dat ik met mijn slechts 16.000 km per jaar niet voor een diesel moest kiezen, deze keuze had ik al zelf gemaakt. Ik liet er een prijsje opmaken voor een Seat Leon ST FR (sportversie) met 150 Pk. Ik kom van een VW Golf 4 met slecht 68 Pk en ik was met de bedoeling de showroom binnengestapt om een bompa-auto uit te zoeken, maar ik wilde een wagen die goed zat in verbruik en kwam dan bij de ACT-versie uit.
Bij VW werd de Golf 7 variant geteld en bij Skoda de Octavia Combi, allen met 1.2 TSI-motor.
Wat me opviel was dat de prijzen allen vergelijkbaar waren en dat de Golf Variant niet veel duurder was, mede door de standaard goeduitgeruste wagen tov Seat en Skoda.
Bij Peugeot heb ik de 308SW laten uitrekenen, deze was goedkoper en beviel me qua uiterlijk ook goed, ik had immers enkele maanden ervoor met een Peugeot 308 huurwagen op vakantie gereden op Maillorca.
Toen ik bij Seat Willems uitleg kreeg over de motoren kwam ook CNG in de uitleg naar voor, maar er zouden slechts 2 tankstations zijn in Limburg, namelijk Genk en Hasselt. Dit is echter veel de ver van mijn thuisplaats, dus was toen geen optie. Het toeval moet dat DATS (colruyt-groep) in Bree, op enkele kilomters van mijn thuisplaats een nieuw CNG-tankstation heeft geopend en er komt in oktober eentje in Maasmechelen bij, waardoor Limburg enkele plaatsen extra heeft om te tanken.
Toen begon CNG voor mezelf wel interessanter te worden en liet ik bij Seat, Skoda en VW een prijsje opmaken voor de CNG-versie van de betreffende wagens en deze waren uiteraard duurder dan de benzine versie. Na heel veel opzoekwerk en verbruikscijfers te controleren is uiteraard een CNG-wagen in verbruik een stuk voordeliger tov een bezinewagen. De CNG-versie was een kleine 3000 euro duurder dan de vergelijkbare benzinewagen, maar door het mindere verbuik, tankkosten en BIV op nieuwe wagens en jaarlijkse wegenbelasting wordt dit verschil op 3 jaar terugverdiend. (Berekening Benzine vs CNG hier)
Hierbovenop komt nog een extra aanmoedingspremie van de gasfederatie van 1000 euro bij de aankoop van een nieuw CNG-voertuig, waardoor het verschil nog kleiner wordt 🙂
Terug naar de uiteindelijke keuze van de wagen dan.
Gezien de meerprijs en de relatief snelle terugverdientijd van de meerprijs tov de benzinewagen heb ik besloten om een CNG-wagen te kiezen. De Peugeot 308S viel dus al uit de boot.
Omdat een CNG-wagen milieuvriendelijk is, heb ik dan ook meer gekeken naar hybridewagens van Totyota, maar deze waren echter nog duurder, waardoor ik resoluut voor CNG gekozen heb. Opel wilde in mijn regio geen wagen leveren met CNG, ze hadden in de betreffende garage niet de nodige kennis en nog nooit een wagen hiervan verkocht, Fiat vond ik na de vele negatieve reviews niet betrouwbaar, waardoor ik dus terug bij Seat, Skoda en VW uitkwam.
VW Golf Variant viel als eerste af, deze was de duurste (1200 euro duurder, zonder trekhaak en enkele andere kleine opties die Seat en Skoda wel hadden)
De uiteindelijke keuze ging dus tussen de Skoda Octavia Combi G-tec en de Seat Leon ST en ik mocht gaan testrijden in Kortenberg bij Seat en Skoda, hun mooie showroom blinkte bij aankomst.
De testrit: Seat Leon ST 1.4 TGI (CNG) vs Skoda Octavia Combi 1.4 TSI (CNG):
Pro Seat:
– iets leuker dashbord
– sportievere look
Contra Seat:
-kleinere ruimte achteraan, met 2 grote volwassenen op de achterbank is dit verschil dadelijk zichtbaar. Het dak is lager door de sportievere looks en het ruimtegevoel is dan minder. Qua afmeting in de breedte was het exact evenveel (heb het metertje meegenomen :-))
– zetels voorin gaven minder zijdelingse steun, dus zitcomfort in mijn geval vond ik minder
Pro Skoda:
– Betere zetels voorin met voldoende zijdelingse steun
– Ruimtegevoel op de achterbank was beter
– Kofferruimte in de hoogte slechts 4 cm hoger (CNG-versie)
Contra Skoda:
– Amundsen GPS MY2015 = cheap plastic look (dit is voor My2016 wel good looking :-))
Wat was voor mij belangrijk?
– Voldoende ruimte op de achterbank (Skoda +1)
– Zitcomfort voorin (Skoda +1)
– Zuinige wagen (Alle wagens hebben dezelfde motor en +/- hetzelfde verbruik)
Budget: Max. 23.000 euro all in (dus met inruilwaarde eigen wagen en volgende opties: CNG-wagen, Cruise Control, trekhaak, GPS, getinte ruiten achteraan, DAB-radio, parkeersensoren)
Deze bovenstaande opties moest ik hebben, als er iets anders bij zat, dan was dat leuk meegenomen 🙂
Prijs Skoda: 22.300 € (alle opties zaten in deze Ambition-versie)
Prijs Seat: 22.500 € (zonder DAB en zonder trekhaak)
Prijs VW Golf (excl Trekhaak): 24.000 €
De uiteindelijke keuze van de wagen is dus de Skoda Octavia Combi G-tec op CNG geworden.
Volg mijn ervaring met de Skoda Octavia op CNG in de rubriek ‘mijn wagen‘.
Bezoek zeker ook het aardgasrijderforum voor gebruikservaringen van andere CNG-eigenaars.
Helder verhaal schrijf je hier neer. Een weldoordachtte keuze heb je gemaakt !
Zie reactiesHelder verhaal schrijf je hier neer. Een weldoordachtte keuze heb je gemaakt in de keuze van je nieuwe wagen!
Zie reactiesIk had voorheen nog nooit van CNG gehoord voor wagens, enkel van hybride met eletriciteit.
Gewaagde keuze, ik had nog nooit over aardgas gehoord in wagens tot vorige maand 🙂
Zie reactiesIk ben ook aan het rondkijken voor een wagen met een maximumprijs van 25.000 euro en wil er ook minimum 10 jaar mij reden, net zoals jij
Dit is zeer raar , heb een gelijkaardig parcour afgelegd , heb ook naar Peugeot , Fiat Tipo sw , seat , VW en Passat gaan kijken , kom via een kennis van ons ( werkzaam in Skoda garage ) terecht bij Skoda Octavia,gaan testrijden in Kortenberg , met Seat en Skoda
Zie reactiesEn raad eens , T’is de Skoda Octavia G-Tec geworden in ons geval met DSG automaat , zeer vlot en zeer comfortabele wagen ( geen scheurijzer he ) maar aan +/_ 12 € voor 400 Km is dat zeer snel vergeten hoor !
Kan niet wachten tot hij geleverd wordt !!!!
Leuk dit te lezen.
Zie reactiesDe DSG (automaat) was vorig jaar nog niet beschikbaar toen ik de Octavia G-tec bestelde, wat ik zeer jammer vond 🙁
nu is hij er gelukkig wel 🙂 Succes met je wagen, vergeet je ook niet voor te stellen op het forum en je ervaringen te delen. De Octavia op CNG is goed vertegenwoordigd 🙂
sinds 18/02/2016 heb ik een skoda octavia op CNG . Ik ben zeer tevreden van deze wagen. Het verbruik komt overeen zoals beschreven in de brochure . Ik heb momenteel ongeveer 500 euro verbruikt aan CNG op 13500 km.
Zie reactiesen 1.5 tank benzine leeg gereden. Persoonlijk vind ik het rijplezier van de auto prettiger op CNG. Ik ben zelfstandige en ben momenteel aan het overwegen om mijn lichte vracht te vervangen door een bestelwagen op CNG. Ik vind het wel spijtig dat de beschikbaarheid van testvoertuigen zeer beperkt is bij verschillende invoerders van wagens.