Voor het zelfde geld: Groene wagens

Zijn milieuvriendelijke wagens een goed alternatief voor benzine- en dieselwagens?
Welke auto verbruikt het minst: elektrische, hybride of die op aardgas?

In ‘Voor Hetzelfde Geld’ testen Britt, Thomas en Jan 3 groene, compacte middenklasse auto’s: een elektrische wagen, een wagen die op aardgas (CNG) rijdt en een hybride wagen. De aankoopprijs van de wagens schommelt telkens rond de 25 000 Euro. De wagens worden op drie verschillende trajecten getest: het woon-werkverkeer met files, een kort traject door de stad Brussel en een lange afstand zonder files. De resultaten zijn verrassend, maar ook ontnuchterend.

(video beneden deze pagina)

autosnelweg spits stadsverkeer

Bekijk de video:

placeholder

21 reacties op “Voor het zelfde geld: Groene wagens

  1. Jos zegt:

    Ik had beter van een elektrische wagen verwacht.
    De test was wel maar kort, maar geeft toch al een goed beeld.
    Momenteel kijk ik ook naar een CNG-wagen, elektrisch is voor mij te duur en zie er nog niet de echter voordelen van in, zeker niet nu de electriciteit zo duur aan het worden is in Belgenland.

    Zie reacties
  2. Kimberly zegt:

    De resulaten van de hybride zijn wel waarheidsgetrouw, ze scoren echt niet zoals ze beloven.
    Ik rij zelf met een Prius, maar ben aan het kijken naar een nieuwe wagen.
    Een wagen op CNG lijkt me een goed alternatief te zijn.
    Ik lees je blog al enkele dagen.

    Zie reacties
  3. Hubert zegt:

    De test lijkt me een goed referentiepunt.
    Ik kijk regelmatig op spritmonitor voor het verbruik van de wagen tov de boekjes en deze geven hetzelfde beeld als de test. Ze wijken aardig veel af van de boekjes.

    Zie reacties
  4. Hubert zegt:

    Nu wordt aardgas gepromoot, ik ben benieuwd over een jaar of 4-5, dan zullen er wel extra taksen opkomen, waardoor het weer minder voordelig zal zijn als nu.
    Desalniettemin vind ik dat elektrisch rijden veel vervuilender en duurder is. Kijk maar naar de Turteltaks(en), dit zal er ook niet goedkoper op worden. De wagen zal altijd een melkkoe blijven.
    Goede reportage, die nog iets beter onderbouwd had mogen worden.
    Bedankt voor het delen op de website

    Zie reacties
  5. Jane zegt:

    Sorry mensen van het programma, maar de uitzending over de groene wagens voldeed niet. Wat voor zin heeft het een test uit te voeren met een CNG-wagen als je in Vlaanderen maar 20 tankpunten hebt en in Walloniê geen enkel punt ? Je kunt dus niet eens een uitstap in eigen land plannen ! Verder mocht de informatie over de electrische wagen ge-updated zijn. In deze sector is de EVOLUTIE op ENKELE WEKEN ENORM. Het programma ging er aan voorbij. Bij de twee goedkoopste merken bieden deze de plaatsing van een laadpaal THUIS aan. In de laatste promotieperiode van Renault wordt de laadpaal thuis zelf GRATIS geïnstalleerd. S’nachts opladen en Britt zou zonder kopzorgen van Antwerpen naar Namen hebben kunnen rijden. Ondertussen hebben ook VERSCHILLENDE winkelcentra laadpalen voor hun deur geplaatst. Men laadt op-soms zelfs gratis-terwijl men winkelt en bij vertrek kan men weer 50 km verder. Ook bij diverse merkgarages treft men al de laadpalen aan. Nog beter gesteld is het met laadpalen op openbare parkeerplaatsen, zoals bvb in Leuven. Voor 1,5 euro is de batterij meer dan half geladen, terwijl 10 meter verder de parkeerkost het driedubbele is. Verder wist de uitzending blijkbaar niet dat electrische wagens, die zullen ingeschreven worden -in Vlaanderen- na 1 jan ’16, geen jaarlijkse rijtaks zullen moeten betalen,dixit Minister Mv Turtelboom. Moeten wij niet betreuren dat een programma, na een zomeropname, geen updates meer aanbrengt, zeker wanneer nu, na het VW-schandaal, alles pijlsnel evolueert?. Misschien kan een rechtzetting bij het programma volgende week, de informatie correcter maken !

    Zie reacties
  6. Erwin zegt:

    Soms promoten ze dingen voor regering. Die alternatieve wagens zijn peperduur. Maar toch fijn promoten. Want geen biv paradepaardje Turtelboom. Maar volledig zijn ze niet in hun analyse bij meeste merken elektrische auto vergeten ze wel te verlmelden. Dat batterij gehuurd wordt. Zoals de Renault kleine wagen in de twintigduizend euro aankoop en dan 69 euro per maand huur. Maar vergeten ze bij verbruik onkosten.
    Dat hij verschillende uren moet laden. En amper zoals gezien test afstand aankan. Want bereik is onder ideale omstandigheden. Geen radio geen lichten geen verwarming wordt ook vergeten. En hybride ook peperduur en duurder in verbruik.
    Enkel lpg is haalbaar omdat je daar wel wat tank plaatsen voor vind. En dan Turtelboom ik wil het zo en zo doen. In Amsterdam alleen meer laadpalen voor electrisch schande.
    En zorgen voor tank stations lpg en andere hoor je ook niet veel.

    Zie reacties
  7. Erwin zegt:

    Waarom werd er geen LPG vernoemd in deze test !? Deze brandstof bestaat al lang als alternatief en is ook mlieuvriendelijker dan de gewone benzine wagens ! Jammer genoeg worden LPG rijders wel gestraft met een extra wegenbelasting en extra kost bij de jaarlijkse keuring !! Er is maar weinig CO2 verschil tussen LPG en CNG . Veel Oldtimers zijn mogelijk om op LPG te laten rijden ..

    Zie reacties
  8. Gert zegt:

    bekeken jullie ook de kostprijs in verhouding met de levensduur van de auto, batterij enz..? Mijn huidige wagen is 10j oud, wordt een elektrische wagen ook 10j of ouder? Hoe verklaar je dat verwarmen op elektriciteit duurder is dan verwarmen op stookolie – kan je dit vergelijken met wagens? Zijn de taksen dan geen pesttaks voor mensen die weinig km maken en een auto mooi oprijden? Als ik elke 5j een nieuwe auto moet kopen (lees gezinswagen) … wie kan dat betalen als gemiddelde Belg? Dit lijkt me een mooi verhaal voor de bedrijfswagens die ook weer mooi gespaard gaan worden van de taxen die de mensen betalen die een eigen wagen kopen en deze niet kunnen inbrengen. Ik mis hier een breder onderzoek, dat verder gaat dan wat de overheid ons (ik vrees onder invloed van een stevige lobby van de autoindustrie) voorhoud. Mooi programma, maar ik blij hier stevig op mijn honger zitten. Ecologiisch rijden promoten ja, maar moeten we dan al de oudere wagens in de pers laten duwen? Is dat wel ecologisch… Ik krijg er al even erg kippenvel van als van al die groene ecolabels op de wagens tegenwoordig met hun foefelsoftware…

    Zie reacties
  9. Guy zegt:

    Een groene wagen ok, maar ik veronderstel dat die mensen nooit met de wagen op reis gaan. Brussel – Namen en batterij leeg, airco af, lichten uit. Er moet nog veel gebeuren. Eens dat het zover is zal de regering inzien dat er een daling is van inkomsten en dan zullen ze de groene wagen ook belasten! Zie lpg. Belgische ministers zonder visie.

    Zie reacties
  10. Chris zegt:

    Bij mijn weten ga een batterij van een elektrische wagen max 8 jaar mee en kost veel geld.mijn vraag is ook,wat verbruiken die wagens als je er een caravan mee trekt.Een benzinewagen zuipt naft als je er iets aan hangt en een diesel verbruikt iets meer want heeft veel meer maximum koppel.Ik vind dat ze die testen ook moeten doen met het maximum sleepvermogen en dan is een diesel onklopbaar.

    Zie reacties
  11. Kapitein Zeppos zegt:

    CNG is voordeliger en veel beter voor het milieu tot de staat er accijnzen gaat op heffen want dat doen ze nu nog niet. Idem met de elektrische wagens, nu promoten om er binnen een paar jaar taksen op te heffen.

    Zie reacties
  12. Ik rij op LPG zegt:

    Ik heb het programma gisteren gezien en wat ze wel vergeten te melden zijn is dat bij bijna alle elektrische wagens de batterij geleased moet worden wat komt op ongeveer 75 euro per maand. Dit maakt dus van de elektrische wagen de duurste om mee te rijden (75x 12 = 900 euro per jaar zonder nog maar 1 km gereden te hebben) En waarom stond LPG niet in de test: milieu vriendelijk en spotgoedkoop (45 cent de liter), wel een extra tax van ong 200 euro maar die haal je er zo terug uit

    Zie reacties
  13. Teejay zegt:

    Een Tesla rijdt 100% elektrisch, met bereik 350 à 375km en kost vanaf 80.000 euro. In het programma tonen ze een Tesla van 150.000 euro (het topmodel) zodat het publiek een verkeerd beeld heeft van dit merk/model. En minister Trutteboom denkt uiteraard verkeerd: terwijl al mijn kennissen zeggen dat ze elektrisch zouden rijden als er meer laadpalen zijn zegt de minister ‘ik zal meer laadpalen zetten wanneer er meer elektrische wagens rijden’. In Lissabon zijn er meer laadpalen dan in B.

    Zie reacties
  14. Anneleentje zegt:

    Zo zuinig zijn hybrides nu ook weer niet. Veel hybrides rijden electrisch maar tot 30 km/h en dan schakelen die naar benzine. Geef nu toe: wie rijdt er nu 30km/h? Als ze dat zouden optrekken naar 50 zouden bebouwde kommen properder zijn.

    Zie reacties
  15. Math zegt:

    Het is vrij simpel. 30jaar is er niks gedaan aan dit probleem. De hete patat is nu doorgeschoven naar de regering Michel 1. . Veel te veel partijen die medezeggenschap moeten hebben. Ondertussen staat alles stil, ringland, bam etc. Wagens vervuilen, elekriciteit zelf opwekken wordt sterk belast voor de kleine man met hun onwettelijke prosumenten taks. Dus wat heeft het zin om elektrisch te rijden? Er zijn geen oplaadpalen of toch bijna geen. Cng tanken waar kun je dat? Helaas op te weinig plekken, bekijk NL, Duitsland en Italie maar eens… Allemaal tegengehouden door incompetente regeringsleiders.

    Zie reacties
  16. Math zegt:

    Mijn volgende wagen zal sowieso terug een diesel zijn. Je moet zot zijn om telkens 40 minuten te wachten tot je batterij opgeladen is, als er zelfs al oplaadstations zijn. Je weet ook nooit of je wel op je bestemming zal geraken. De prijs van elektriciteit zal ook wel omhoog gaan vanaf er voldoende wagens rijden.

    Zie reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.