Update: 5500 km op aardgas

We zijn ongeveer 4 maanden verder na de aankoop van mijn Skoda Octavia Combi G-tec op CNG. De wagen rijdt (uiteraard) nog steeds zeer aangenaam en sinds 2 weken heb ik de winterbanden onder mijn wagen gelegd. De Nokian WR D3 205/55 R16 die ik in de zomer tweedehands had gekocht lagen na een klein uurtje onder de wagen. Bij het opkrikken van de achteras merkte ik wel dat de Octavia G-tec duidelijk een zware achteras heeft door de gastanks, het kostte me meer moeite om de wagen op te krikken tov mijn vroegere Vw Golf.

Nu de winterbanden onder de auto liggen is er geen merkbaar verschil qua rijcomfort, de wagen is nog altijd stil en de banden maken weinig rolgeluid, ze zijn dus vergelijkbaar met de Michelin zomerbanden. De grip is ook heel goed, waardoor de wagen stevig op de baan ligt.

Ik heb de voorbije maanden enkele keren de trekhaak gebruikt voor de aankoop van een nieuwe slaapkamer voor onze oudste spruit, de wagen heeft zijn werk goed gedaan en ik merkte geen verschil met accelereren ten opzichte van een niet-geladen wagen. De auto ligt stevig op de baan, iets dat je goed voelt wanneer je met de aanhanger rijdt.

Qua verbruik ben ik na een dikke 5500 kilometer ook nog steeds zeer tevreden. Het normverbruik in het labo ligt op 3.5 kg / 100 km voor de skoda octavia combi g-tec op cng, zelf haal ik 4.1-4.2 kg / 100 km gemiddeld. Hierbij moet ik wel zeggen dat het momenteel kouder wordt, dus is het verbruik altijd iets hoger dan in lente- of herfstomstandigheden en ik toch ook al enkele keren met de aanhanger op pad ben geweest. Neem daarbij dat mijn vrouw enkele keren met de wagen heeft gereden op de autosnelweg en telkens vergat dat we een 6-bak hebben ipv een 5-bak en je mag dus stellen dat het verbruik tegen de 4 kg/ 100 km aanleunt.

Op dit moment heb ik meer dan 95% van de tijd op aardgas gereden, het is dus niet moeilijk om een tankstation te vinden op mijn weg, de weinige kilometers op benzine zijn dus heel voordelig. Aangezien ik heel lang toekom met de weinige hoeveelheid benzine in mijn tank, ben ik overgeschakeld op de duurdere 98-benzine ipv 95-benzine. Er wordt gezegd en geschreven dat 95-benzine na langere tijd zuur kan worden of zelfs stroperig en de tank en motor kan aantasten. Gezien de weinige kilometers die ik rijdt op benzine kies ik dus nu voor de 98-benzine ipv 95-benzine. Ik probeer een ongeveer een 10-tal liter per keer te tanken, waardoor de benzinetank echt als reservebak wordt gebruikt in echte noodgevallen. Dat er een 50-liter tank in de wagen zit is momenteel voor mij geen noodzaak, misschien dat ik hier in de toekomst blij om ga zijn, maar momenteel volstaat een kleine hoeveelheid benzine als reserve zeker nog.

Als iemand meer informatie heeft over 95-benzine en de eventuele fabels over zuur worden, gelieve mij een seintje te geven 🙂

Op het aardgasrijderforum is er een bericht geplaatst over de houdbaarheid van benzine.

11 reacties op “Update: 5500 km op aardgas

  1. David zegt:

    Dat zuur worden of die verminderde kwaliteit, is dat niet enkel bij bewaring in stalen tanks (jerrycans)?

    Het lijkt mij zeker ecologischer om met minder benzine rond te rijden.40l lucht in de tank is algauw 30kg minder dat je overal meezeult

    Zie reacties
    • Aardgasrijder zegt:

      Zonet dit gevonden op ANWB:

      “We zijn niet zo’n voorstander van het bewaren van benzine, want daar zitten gewoon te grote risico’s aan. Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard. Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar. In alle andere gevallen, dus bij kunststof jerrycans of benzine die in de tank van een auto of motor zit, is de brandstof beperkt houdbaar, denk aan enkele maanden.
      Brandstof kunt u inleveren bij de afval innamepunt van de gemeente. Ze nemen geen ‘losse’ brandstof in, u zult in dat geval dus ook afscheid moeten nemen van de jerrycan.”

      Zie reacties
  2. Bart zegt:

    Beste

    Hoelang duurt het voltanken met gas? En rijdt de Octavia Combi G-Tec ook vlot (bijv. gemakkelijk traag rijdende auto’s voorbijsteken) of voelt hij eerder sloom aan? Om de hoeveel kilometer moet je binnen voor onderhoud? Enig idee hoeveel jaren of kilometers je kan doen? M.a.w. treedt er sneller motorslijtage op, waardoor je minder lang met de auto kan rondrijden.

    Tal van vragen. Ik twijfel nog tussen de CNG en diesel-versie. Jaarlijks leg ik 25.000 km af. Misschien kan jij mijn vragen beantwoorden en kan ik de knoop doorhakken. Alvast bedankt.

    Zie reacties
    • Aardgasrijder zegt:

      Beste Bart

      Ik ben zeer tevreden van mijn wagen. Hieronder een antwoord op je vragen, maar bezoek gerust het aardgasrijderforum om meer feedback te krijgen van andere aardgasrijders. Heb je interesse in een octavia op gas? Loop je lokale Skoda-dealer binnen en regel een afspraak bij het testcenter, ze hebben daar de Octavia op CNG, die je 1-1.5u kan gaan testrijden 🙂
      * Voltanken met gas duurt ongeveer evenlang als een wagen voltanken met benzine/diesel.
      Nadeel hiervan is dat je wel een kleiner rijbereik hebt en je dus vaker aan de pomp zal staan. Ik weet niet van welke regio je bent, maar er is een verschil in de types gas (H-gas en L-gas).
      *De Octavia Combi G-tec rijdt (zeer) vlot en andere wagens voorbijsteken is dus geen probleem. Soms zal je, net als andere wagens, best een versnelling terugschakelen om nog meer power te krijgen. De wagen heeft 110 Pk met voldoende koppel, de wagen rijdt dus hetzelfde als de andere Octavia met 110 Pk.
      * het onderhoud is vastgesteld om de 15.000 km, de olie wordt in tegenstelling tot dieselwagens bij de VW-groep gewisseld om de 15.000 km ipv 30.000 km. Het is dus geen longlife olie, longlife olie is duurder bij oliewissels.
      * In Duitsland en vooral Italië zijn er wagens op CNG die al 600.000 km en meer gereden hebben met dezelfde motor. Je kan hiervoor kijken op bv. http://www.spritmonitor.de en filteren op brandstof CNG. De huidige benzine- en CNG-motoren zijn niet meer de motoren van 20-30 jaar geleden. Een benzinemotor is sterker geworden. Vergeet ook niet dat de Octavia met een 1.4 TSI 110 Pk biedt, terwijl de benzineversie 140-150 Pk levert, het vermogen is als het ware geknepen. Dit motorblok is een zeer goed motorblok en levert zeer goede prestaties en is heel degelijk.

      Mvg Jurgen

      Zie reacties
      • Bart zegt:

        Dag Jurgen

        Bedankt voor de info. Ik zal zeker eens een testrit aanvragen. Qua gastype … wij wonen in de regio van Brugge. Staat het normaal vermeld op de tank of je tankt met H-gas of L-gas?

        In je blogartikel spreek je ook over een verbruik van 3,5 kg / 100 km (in labo). Komt een kg CNG overeen met één liter diesel? Of liggen de verhoudingen toch anders?

        Ik zie ook in de brochure van Octavia een gecombineerd brandstofverbruik (in en buiten bebouwde kom) van 5,4 m3 / 100km. Hier spreken ze plots over kubieke meter gas. Komt de 3,5 kg / 100km dan overeen met 5,4 m3 / 100km? Nogal verwarrend en vaak moeilijk om te vergelijken. Of toch niet?

        Zie reacties
  3. Tjer zegt:

    Ik rij ook al bijna 4 jaar met Skoda Octavia TGI en heb vrij snel doorgehad dat de motor soms net dat beetje power mist , bij vertrek en herneming. Dan moet je soms echt beulen om er leven in te krijgen. Daarom dat de nieuwe Octavia nu een 1.5 en automaat heeft ? Verder steeds lachend gezicht aan de pomp, want de prijzen van diesel en benzine swingen weer de pan uit…
    Gemiddeld verbruik met veel korte ritten is bij mij 5 kg/100 km. Vlakbij heb ik enkel L gas, ik rij liever 20km verder om H gas te kunnen bekomen, daar rij ik meer dan 100 km verder mee dan op L gas

    Zie reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.