Sommige gevaren voor lekke banden kan je soms moeilijk vermijden op de baan. Diepe putten in onze Belgische wegen, glas op de rijbaan na een ongeval, stenen,…
De belangrijkste oorzaak van bandenproblemen heb je gelukkig zelf wel in de hand.
Controleer je bandenspanning
Rij nooit met banden die niet hard genoeg zijn opgepompt, of net te hard zijn opgepompt. Dat is niet goed voor de levensduur van de banden, het rijcomfort en de remkracht. Te lage bandenspanning resulteert in oververhitting van je banden, toename van de rolweerstand en voortijdige slijtage of zelfs schade aan de band. Ook een te hoge bandenspanning verlaagt de levensduur en vermindert de grip aanzienlijk.
Vermijd te snel rijden
Bij contact met een gevaar op de weg aan hoge snelheid, heb je meer kans op beschadiging dan bij lage snelheid. Als je snel rijdt, bouwt de band bovendien te veel hitte op. Dat kan leiden tot beschadiging of zelfs in een plotse scheur van de band en snel luchtverlies. Daardoor kan je de controle over het stuur verliezen, met ongevallen tot gevolg. Merk je dat een band of wiel beschadigd is? Laat dit dan meteen nakijken door een bandenspecialist.
Vermijd overbelasting
Controleer zeker het maximum draagvermogen van je banden. Dit vind je terug op de zijwand van je band. Zorg dat je deze waarde niet overschrijdt. Want overbelaste banden kunnen oververhit geraken. Volg altijd de aanbevelingen van de bandenspecialist.
Het laadvermogen, draagvermogen van een autoband
In onderstaande tabel vindt u de codes voor het laadvermogen met bijbehorende maximaal gewicht in kilogram.
Let op: het minimale draagvermogen dient altijd per as te worden bekeken. De maximale aslast van een personenauto kan namelijk voor en achter verschillen.
LoadIndex | Gewicht | Loadindex | Gewicht |
71 | 345 | 96 | 710 |
72 | 355 | 97 | 730 |
73 | 365 | 98 | 750 |
74 | 375 | 99 | 775 |
75 | 387 | 100 | 800 |
76 | 400 | 101 | 825 |
77 | 412 | 102 | 850 |
78 | 425 | 103 | 875 |
79 | 437 | 104 | 900 |
80 | 450 | 105 | 925 |
81 | 462 | 106 | 950 |
82 | 475 | 107 | 975 |
83 | 487 | 108 | 1000 |
84 | 500 | 109 | 1030 |
85 | 515 | 110 | 1060 |
86 | 530 | 111 | 1090 |
87 | 545 | 112 | 1120 |
88 | 560 | 113 | 1150 |
89 | 580 | 114 | 1180 |
90 | 600 | 115 | 1215 |
91 | 615 | 116 | 1250 |
92 | 630 | 117 | 1285 |
93 | 650 | 118 | 1320 |
94 | 670 | 119 | 1360 |
95 | 690 | 120 | 1400 |
Slijtage banden regelmatig controleren
Het loopvlak is het enige deel van de band dat zorgt voor grip op de weg. Rij je met versleten banden? Dan verhoogt dit de kans op een lekke band en aquaplaning of gevaarlijke situaties. Controleer dus regelmatig de slijtage van je banden:
- Zorg voor een duidelijk zicht op het loopvlak van je banden
- Plaats de wagen op een vlakke en regelmatige ondergrond en zet de handrem op.
- Draai het stuur 45° naar rechts of naar links om een duidelijk zicht te krijgen op de voorband.
- Controleer het bandenprofiel
- Check de profieldiepte en andere vormen van slijtage aan het oppervlak
Wat zijn de symptomen van slijtage?
-
- Profieldiepte
Banden moeten een profieldiepte hebben van minstens 1,6 mm over hun hele omtrek en op het bandgedeelte dat drie vierde van de breedte van de band beslaat. Laat je zomerbanden vervangen als de profieldiepte 2 mm bedraagt en winterbanden als de profieldiepte minder dan 4 mm.
-
- Alle banden zijn voorzien van slijtage-indicatoren: kleine rubberen blokjes in de hoofdgroeven met de letters TWI erbij (Tread Wear Indicator). Is het profiel tot op deze slijtage-indicator versleten? Dan is de wettelijke limiet bereikt en moet de band worden vervangen.
-
- Bestuurders die rijden met banden die minder profieldiepte hebben dan de wettelijke limiet, spelen met hun veiligheid, die van hun passagiers en andere weggebruikers. Bovendien riskeer je in dat geval ook een boete.
- Afwijkende slijtagepatronen
- Slijtage in het midden van het loopvlak – ‘holle slijtage’
- Slijtage op de schouders van het loopvlak – ‘ronde slijtage’
- Sporingslijtage
- Slijtage in facetvorm
- Ouderdom en scheuren
- Vervormingen
Wordt veroorzaakt door te rijden met te hoge bandenspanning. Corrigeer in dat geval de bandenspanning. De band mag verder worden gebruikt als hij voldoet aan de wettelijke vereisten.
Wordt veroorzaakt door te rijden met te lage bandenspanning. Corrigeer in dat geval de bandenspanning. De band mag verder worden gebruikt als hij voldoet aan de wettelijke vereisten.
De band is toenemend schuin afgesleten over de hele breedte van het loopvlak. De ene kant is ruw, de andere glad. Laat in dat geval de wielen uitlijnen. De band mag verder worden gebruikt als hij voldoet aan de wettelijke vereisten.
De band is afgesleten in golven, velden, facetten, … Wordt meestal vastgesteld op de achterbanden. Het gevolg van een combinatie van verschillende factoren, zoals een onjuiste afstelling van de achteras en gebreken aan de ophanging. Laat in dat geval de geometrie en de ophangingsdelen van het voertuig controleren. De band mag verder worden gebruikt als hij voldoet aan de wettelijke vereisten en geen trillingen veroorzaakt.
Rubber wordt stug na verloop van tijd en banden worden ook droger, met als gevolg kleine scheurtjes in de zijkant van de band die een klapband kunnen veroorzaken. Daarom moet een band tijdig worden vervangen, max na 5 jaar (bij zonnige en warme weersomstandigheden is de levensduur vaak korter). De leeftijd van de band kan worden gecontroleerd aan de hand van de DOT-code op de flank van de band. De eerste 2 getallen staan voor de week waarin de band is geproduceerd, de laatste 2 getallen geven het jaar aan waarin de band is geproduceerd. Voorbeeld: 5119 staat op een band die in de 51e week van 2019 is geproduceerd.
De band vertoont plaatselijke opzwellingen, uitstulpingen met of zonder sporen van een schok zoals krassen of insnijdingen. Dergelijke vervormingen zijn het gevolg van een breuk in de karkaslaag veroorzaakt door ofwel het raken van een obstakel zoals een stoeprand of een put in het wegdek ofwel knelling van de zijwand van de band tussen een obstakel en de velg. Een band met deze symptomen is onveilig en moet onmiddellijk vervangen worden. Controleer in dat geval ook de staat van de velg.