RECENT CONSUMENTENONDERZOEK BEVESTIGT.
Rijden op aardgas meer dan ooit interessant alternatief voor diesel.
BRUSSEL. In het kielzog van Dieselgate ontstaat een versnelde zoektocht naar alternatieven voor de klassieke vervuilende brandstoffen diesel en benzine, zowel bij de overheid als bij de consument. Daarbij komt hybride rijden op aardgas, naast elektrisch (hybride) rijden, naar boven als een realistische keuze, die heel wat troeven biedt. Aardgas is niet alleen milieuvriendelijker dan diesel en dus beter voor de gezondheid, het is ook goedkoper en biedt een even goede rij-ervaring en autonomie. Een recent consumentenonderzoek bevestigt het potentieel van rijden op aardgas voor de Belgische markt.
Identiek rijplezier, maar goedkoper
Aardgaswagens rijden op hetzelfde aardgas waarmee we vandaag koken of verwarmen. Sinds twee jaar is dit alternatief voor diesel en benzine in België aan een opmars bezig.
“Aardgas onderscheidt zich van andere brandstofalternatieven, zoals elektriciteit, door een identieke rijervaring”, legt Didier Hendrickx, voorzitter van NGVA.be (Natural Gas Vehicle Association Belgium) uit. “Aardgasrijders rijden met hun vertrouwde automerk en model, maar dan wel een pak stiller, goedkoper en milieuvriendelijker. Bovendien moeten ze niet onderdoen in autonomie. Een aardgaswagen is een hybride waarmee je volgetankt soms zelfs verder rijdt dan met de dieselvariant.”
Beter voor het milieu en de gezondheid
Aardgaswagens passen perfect in de ambitie van de overheid om ons wagenpark te vergroenen. In een vergelijking met een dieselwagen stoot een aardgaswagen 12% minder CO2, 70% minder stikstofoxiden (NOx) en 95% minder fijn stof uit. “En die cijfers houden alleen rekening met de theoretische waarden van diesel”, onderstreept Didier Hendrickx. “Het verschil met de reële uitstootcijfers is nog significanter. Rijden op aardgas betekent dus een belangrijke winst voor het milieu en dus ook voor de volksgezondheid.”
Tot 30€ brandstofvoordeel per 1.000 km
Dankzij die milieutroeven genieten aardgasrijders van een aantal fiscale en financiële voordelen. Die komen bovenop de voordelige prijs van aardgas aan de pomp. “Per 1.000 kilometer spaar je gemiddeld 20 tot 30 euro brandstofkosten uit”, rekent Didier Hendrickx voor. “Over de hele levensduur van de wagen doe je dus een voordeel dat in de duizenden euro’s loopt.”
Alle troeven om snel te groeien
Tot nu toe was de interesse voor aardgasvoertuigen eerder bescheiden. Vandaag rijden er in België zo’n 2.400 wagens rond. Maar dat moeten er snel meer worden. Bart Warlop van Double You research onderzocht de motieven en ervaringen van aardgasrijders. Daaruit blijkt dat de financiële besparing belangrijk potentieel biedt. “De resultaten maken duidelijk dat aardgasrijders ook een budgettair motief hebben. Het milieuvriendelijke aspect is bij wijze van spreken de kers op de financiële taart.”
De statements van aardgasrijders in de onderzoeksgesprekken illustreren dat treffend. Uitspraken als “Het geeft mijn een gerust gemoed voor het behoud van de planeet en voor de toekomst van mijn kinderen” staan zij aan zij naast een quotes als “Ik had ergens iets opgevangen van een aardgaspremie, ben dan gaan kijken op het internet en op het einde van de rit bleek een aardgaswagen voordeliger.”
Steeds meer vertrouwde merken en modellen
Het feit dat je op aardgas kan rijden met je vertrouwde wagenmerk en -model is ook een troef. “Aardgasrijders geven in het onderzoek duidelijk aan dat de bekendheid van de automerken hen vertrouwen geeft”, vertelt Bart Warlop. En dat aantal merken groeit. Na Fiat, Lancia, Opel, Skoda, Volkswagen, Audi, Seat en Mercedes-Benz zijn nu ook Volvo en Toyota het rijtje van Aardgaswagenproducenten komen vervoegen. Drie wagens uit de top zes van de favoriete automodellen zijn verkrijgbaar in een aardgasvariant.
Het echte hybride rijden
Bart Warlop conclusie uit het onderzoek is helder: “Aardgasrijden wordt door de overtuigden ervaren als het echte hybride rijden. Het biedt én milieuvriendelijkheid, én een hoog rijplezier met bovendien een actieradius die een veelvoud is van rijden op elektriciteit. Voor iemand die zoekt naar betaalbaar en milieuvriendelijk alternatief voor diesel maar afhaakt op de aankoopprijs en de beperkte actieradius van elektriciteit is hybride rijden op aardgas dus de logische keuze.”
Elke maand 2 nieuwe aardgasstations
Ondertussen groeit het aantal aardgastankstations snel. DATS 24, het tankstationnetwerk van de Colruyt Group, biedt al op 21 plaatsen aardgas aan. Ook Enora en GPS openen in snel tempo nieuwe stations. Tegelijk lanceren nieuwe spelers, zoals CNG Net, zich op de Belgische markt. Op 15 dagen tijd zullen drie stations de deuren geopend hebben: DATS 24 Zolder op 28 september, Imog Harelbelke op 2 oktober en Enora Zellik op 13 oktober. Deze stations liggen meestal op hoofdassen en belangrijke invalswegen. “We weten dat automobilisten doorgaans maar een of twee tankadressen hebben”, vertelt Didier Hendrickx. “Mits een beetje plannen is er in Vlaanderen altijd wel een aardgasstation op je weg. Voor Wallonië is in de komende jaren een inhaalbeweging gepland. Twee aardgasstations zijn reeds operationeel en een vijftiental is ingepland.”
Potentieel voor fleets
Aardgaswagens zijn ook interessant als leasewagen. Een bedrijf als Colruyt Group zet voluit in op hybride rijden op aardgas. Momenteel heeft het bedrijf 500 aardgaswagens in zijn vloot. De totale besparing op brandstof over de lifecycle van al die wagens zal om en bij de 1.000.000 euro bedragen. Maar dat is niet het enige motief, natuurlijk. De lage uitstoot van schadelijke stoffen sluit perfect aan bij de duurzaamheidsambities van het bedrijf. Ook distributienetbeheerders als Fluxys, Eandis en Ores stappen in snel tempo over op aardgaswagens.
Aardgas op het Autosalon
Met de Fluxysterminal in Zeebrugge als ideale bevoorradingsbron is het potentieel van aardgas als mobiliteitsbrandstof voor België bijzonder breed. Naast bestelwagens zijn er ook vrachtwagens die rijden op vloeibaar aardgas. Zij kunnen zich momenteel bevoorraden in twee stations. Verder is aardgas ook inzetbaar in de scheepvaart. NGVA.be wil zich in de komende maanden vooral toeleggen op de promotie van personenwagens op aardgas. “Op het Autosalon zullen we aanwezig zijn met een grote stand”, kondigt Didier Hendrickx aan. “Tijdens het Salon zal er ook weer een speciale premie zijn, die de aanschaf van een aardgaswagen financieel nog interessanter maakt als milieuvriendelijke en compromisloos alternatief voor een dieselwagen.”
Dat de regering deze tabel meer eens bestudeerd 🙂
Zie reactiesIs jouw wagen echt zo stil dan? 50 db is wel heel veel stiller dan een andere motor
Zie reacties