De Vlaamse regering heeft de beslissing genomen om rijden op CNG te stimuleren, zo kon u al enkele maanden geleden lezen op onze blog. Zijn er ook aardgaspremies in 2016?
CNGnet bericht vandaag aan aardgasrijder.be over de uitbreiding van 3 nieuwe aardgastankstations in Vlaanderen. De 3 nieuwe locaties worden operationeel in de eerste helft van 2016, waarmee het aantal aardgastankstations zal stijgen tot boven de 40 in België
Nieuwe locaties België
Esso Antwerpen (Kielsbroek 1) kwartaal 1, 2016
Esso Express Turnhout (Gierlesteenweg 192) kwartaal 2, 2016
Maes Bornem (Lodderstraat 26) kwartaal 2, 2016
iemand een idee wanneer er een tankstation komt op cng regio tienen-boutersem? deze kant van oost- brabant heeft nog geen cng station…
Zie reactiesIemand een idee of er al dan niet terug een premie is bij aanschaf van een cng wagen tijdens de salonperiode en hoeveel het bedrag is ?
Zie reactiesBeste Bruno
Op dit moment liggen de eventuele subsidies voor het autosalon nog niet vast. Recentelijk contact met de aardgasfederatie was hierover onduidelijk. Feit is echter wel dat een aardgaswagen 4 jaar vrijgesteld zal zijn van verkeersbelasting, dit is al een leuke subsidie.
In 2014 bedroeg de premie voor een aardgaswagen 2000 euro.
In 2015 bedroeg de premie voor een aardgaswagen 1000 euro (deze premie kan je nu nog aanvragen ! )
2016? Hierover ligt nog niets vast. (ik vermoed dat er wel ergens een extra actie zal komen, maar heb uiteraard hierover geen zekerheid)
CNG is een een voordelige brandstof, zeker de afgelopen jaren, maar met de daling van de benzine en diesel begint het voordeel voor CNG wat te verminderen op financieel gebied…
Zie reactieshet voordeel van CNG op olieproducten is momenteel inderdaad wat minder,
maar weet dat de ruwe olie vandaag 1/3 kost van wat die op zijn hoogtepunt in 2009 koste (aan de pomp merk je het niet dankzij de Roverheid) Dit is per liter zelfs goedkoper dan cola. en dat de $ sterk staat tov de € (zwakke € dus) dankzij de geldinjectie van de ECB.
–> als de ruwe olie duurder wordt gaat dit heel wat pijn doen aan de economie denk ik, maar swat…
wanneer in de nabije toekomst de arabieren hun doel bereikt zullen hebben (zware klap/faillissement van concurrent uit de schaliegas / teerzand olieindustrie) gaan die wel de kraan weer dicht draaien. Of er moet links of rechts maar een conflict uitbreken in eeo olieland. … De amerikanen en chinezen hebben er nog altijd héél veel nodig (ondanks hun krimpende groei (= nog altijd groei))
Als je het gigantische wereldwijde verbruik bekijkt tov de gekende voorraden, dan kan je niet anders dan besluiten dat de prijs vroeg of laat omhoog moet. er zal altijd olie zijn, de vraag is alleen aan welke prijs.
het aardgasverhaal is ook geen eeuwig durend liedje, als lijkt de nabije toekomst niet zo zwart als die van olie.
Zie reactiesgroengas daarentegen is een ander verhaal(zie groengasproductie in Nederland)
Ben enige tijd geleden met onze Golf CNG naar Venetië gereden.
Zie reactiesTot mijn grote verwondering kun je in Italië met enige regelmaat zelfs CNG , het heet daar “Methano” , langst de autobaan tanken.
Wisten jullie dat er in dat heerlijke land al 1 miljoen auto’s op aardgas rijden.
De doelstelling hier in Belgie is dus wel een beetje pover!
ik heb eind maart een tripje naar de Pyreneeën gepland. toch al een klein beetje zitten kijken voor de voorbereiding.
in Frankrijk is het pas echt pover gesteld met CNG
Zie reactiesen vind je dan nog een station in Limoges, Toulouse,… is het eigendom van een soort distributienetbeheerder dacht ik, wordt het uitgebaat op hun terrein en is het enkel open (±) tijdens de kantooruren
Frankrijk is inderdaad maar pover gesteld met aardgas. Ze zijn daar ook bezig met plannen om het uit te breiden, maar de overheid trekt er niet echt aan. Ik ben vorig jaar naar Barcelona gereden, zonder problemen, ik heb wel mijn route op voorhand een beetje bekeken waar ik best kon tanken. Dit is goed gelukt, na 2 uur stop ik toch steeds even om de benen te strekken, de meeste tankstations bevinden zich in Frankrijk enkele kilometer langs de autosnelweg, maar dit is in Belgie ook zo. Dit is nog steeds een beetje jammer, maar ik heb er geode hoop in. Ik rij met een Opel Zafira 🙂
Zie reactiesIk sluit me aan bij de vraag van Ronny: weet iemand waar je info kan vinden ivm toekomstige eng-pompen in regio boutersem-tienen-landen??
Zie reactiesYves, momenteel staat dit nog niet op de planning van DATS (helaas).
Zie reactiesVan andere spelers heb ik nog niets vernomen, feit is wel dat het aantal stations in heel België tegen 2018 rond de 200 zou worden en tegen 2020 tegen 300 CNG-tankstations moeten uitkomen. Dit zijn alvast de plannen van de regering (voor hoeveel ze waard zijn)
ik heb een tankkaart van esso , en ik heb in mijn buurt 4 km van mijn woonst een esso station waar ik cng kan tanken . nu is er een probleem de kaart van ESSO werkt NIET in dat station van ESSO . dus heb ik een mail gestuurd en zo kwam ik erachter dat dit een MAES station is en geen Esso station m.a.w. er staat totaal niks vermeld van maes en op elke betaalterminal buiten staat het teken van de esso kaart maar je kan ze niet gebruiken enkel bc werkt ermee . nu ik heb de esso kaart genomen omdat ik wel wat km doe en toch wel wat korting bijeen krijg met de esso kaart maar nu loop ik dus al de kortingen mis omdat ze niet voor dat station gebruikt kan worden . en nu ? sluikreclame , mensen misleiden , valse reclame zeg het maar …………………… .
Zie reactiesstation is esso Mechelsesteenweg 566, 2830 Willebroek