CNG H-gas of CNG L-gas?

CNG of Compressed Natural Gas is in België te verkrijgen in 2 verschillende types, H-gas en L-gas.
Onderstaande kaart geeft weer waar er in België H-gas of L-gas getankt kan worden voor je CNG-voertuig.aardgas-belgie-kaart
Bron aardgaskaart België: Fluxys

H-gas
Oost- en West-Vlaanderen, het grootste deel van Henegouwen, het Naamse, het Luikse, een groot deel van Limburg en het Groothertogdom Luxemburg worden bevoorraad met rijk gas vanuit Algerije en Noorwegen (aardgas van het type ‘H’ of rijk gas genoemd).

Of aardgas arm of rijk is, hangt af van het percentage methaan en de bijbehorende calorische waarde. ‘Rijk aardgas’ (type H) bevat 87 tot 90 % methaan, en wordt ook ‘hoogcalorisch gas’ genoemd.Rijk gas (type H) heeft een calorische bovenwaarde van ongeveer 43 MJ/ m³n, wat overeenkomt met 12 kWh/m³n. Dit hoogcalorisch aardgas is afkomstig uit de LNG-producerende landen en uit velden in onder andere de Noordzee en Rusland.

L-gas
De streek van Antwerpen en Brussel evenals een deel van Limburg en Henegouwen wordt bevoorraad met Slochteren-gas (aardgas van het ‘type L’ genoemd).

‘Arm aardgas’ (type L) bevat ongeveer 83 % methaan en wordt ook ‘laagcalorisch gas’ genoemd. Het Nederlandse aardgas is arm gas (type L) met een calorische bovenwaarde van ongeveer 35,17 MJ/m³n , wat overeenkomt met 9,8 kWh/m³n.

Groengas (Biogas L-gas in Nederland)
Groengas is de duurzame variant van aardgas en wordt gemaakt door biogas op te waarderen tot het de kwaliteit van aardgas heeft. Biogas wordt geproduceerd uit onder meer slib, afval van stortplaatsen, tuinafval, resten groente en fruit en dierlijke restproducten zoals koeienmest. Groengas is dus biogas met de eigenschappen en de kwaliteit van aardgas. Groengas wordt schoon geproduceerd en kenmerkt zich door een zeer lage CO2-uitstoot en is dus geen fossiele brandstof. In Nederland vloeit groengas gewoon samen in het aardgasnetwerk. Een deel van het aardgas is dus groengas.

In België wordt biogas momenteel gebruikt in de industrie bij onder andere boerderijen, ze gebruiken dit vaak voor de verwarming van de stallen. Dit gas is dus enkel voor eigen gebruik en het is momenteel nog niet mogelijk om dit in het aardgasnetwerk te laten vloeien.

Verschil in verbruik voor je aardgaswagen

Het tanken van H-gas of L-gas voor je CNG-wagen hangt dan ook samen met het verbruik van je wagen. In de verbruikscijfers van de constructeurs wordt er steeds melding gemaakt van het aardgasverbruik op H-gas. Rekeninghoudend met de keuze tussen L-gas of H-gas bedraagt het rijbereik ongeveer tussen 15% en 25% verschil, in het nadeel van L-gas. Het H-gas heeft meer energie, waardoor je dus minder gas nodig hebt om een bepaalde energie op te wekken.Uiteraard is het verbruik altijd afhankelijk van de rijstijl van de bestuurder, feit is wel dat je met H-gas verder kan rijden dan met L-gas.

Afhankelijk van de plaats waar je gas tankt, kan er een andere calorische waarde van toepassing zijn.

Een voorbeeld voor de maand november 2015, de calorische waardes van enkele tankstations:

DATS Geel L-gas: 10.1521 kWh/m³n (CNG)  – Prijs: 0.86 € / kg
DATS Bree H-gas: 11.3728 kWh/m³n (CNG) –  Prijs: 1.01 € / kg
DATS Halle L-gas: 10.1488 kWh/m³n (CNG)  – Prijs: 0.86 € / kg
DATS Melle H-gas: 11.4740 kWh/m³n (CNG)  –  Prijs: 1.01 € / kg

Er is in calorische waarde 12% verschil tussen L-gas en H-gas, het prijsverschil is 17%.
Nogmaals: het rijbereik op H-gas is 15-25 % verder dan L-gas.

24 reacties op “CNG H-gas of CNG L-gas?

  1. Fabrice zegt:

    Ik tank altijd H-gas, sinds kort kan je ook H+gas tanken in Hoboken. Daar rijdt ik nog een stuk verder mee.
    Jammer dat er niet overal H-gas is in België. Over 20 jaar gaat het L-gas verminderen uit Slochteren, ik vermoed zelf dat biogas in België gaat aangemoedigd worden.

    Zie reacties
  2. David zegt:

    Het is inderdaad nogmaar de vraag hoelang de Nederlanders het nog gaan volhouden om hun aardbevingengas te exporteren. de voorraad is er nog voor enkele decennia, maar de aardbevingen (en dus het protest) worden alsmaar sterker.

    Is het niet zo dat op vandaag H gas armer gemaakt wordt door stikstofinjectie om zo een deel van het L gasnet in België te bevoorraden? het gasnet (en de gebruikers) omschakelen naar een ander gastype doe je niet zomaar dacht ik…

    Zie reacties
  3. marc bossens zegt:

    Mijn auto rijdt behoorlijk op CNG aan kruissnelheid, buiten een lichte delay bij het accelereren, maar bij stationair draaien (bv. aan verkeerslichten) gaat ie na enkele minuten onrustig draaien, bokken, hikken, zelfs schudden … Op benzine is dat niet of nauwelijks het geval. Is dat onrustwekkend of gewoon een vervelende bijwerking? De ontsteking is volledig vernieuwd (kaarsen en bobijnen), zonder effect.

    Zie reacties
  4. marc bossens zegt:

    Ik heb een Ford Fiesta 1.6 benzine van 03/2014, VIN-code WF0DXXGAKDDA06415(01), die ik heel graag op CNG zou zetten. Volgens de Ford distributeur kan dat niet wegens te modern (?)
    Klopt dit?

    Zie reacties
  5. Ludo Van Rossum zegt:

    Ik rijd met een Fiat Qubo CNG. Daar ik in het Antwerpse Kempen woon maar dikwijls naar West Vlaanderen rijd, tank ik zowel L gas (Dats Malle) als H-gas (Dats W-Vlaanderen). Ik kreeg na 10000 km rijden last van veel rookuitstoot. Ging hiervoor naar de garage die contact opnam met Fiat Italië (fabriek). De informatie die ik kreeg was dat de rookontwikkeling het gevolg was van de veelvuldige omschakeling van L-gas naar H-gas en omgekeerd. Heeft nog iemand dezelfde ervaring?

    Zie reacties
  6. Ron zegt:

    Ik woon in Alkmaar, Nederland, en bezit een Audi A3 G-tron. Volgens de boekjes zou de tankinhoud zo’n 12,5 kilo CNG zijn en dat klopte ook in “den beginne”. Dat was vanaf juli 2014. Audi beloofde een verbruik van 1 op 20; iets wat je normaal met een korreltje zout neemt. Als zuinige Hollander was ik dus maar wat blij toen die belofte bij gemengd gebruik moeiteloos werd ingelost. Sterker nog: bij snelwegritjes was mijn record zelfs 1 op 23! Tot ik op een dag tot mijn grote schrik ontdekte dat er 15 kilo in mijn tank ging. In eerste instantie bij “vreemde” pompen, maar later ook bij mijn vaste pomp in Alkmaar.

    Pitpoint gemaild: “Dit kan kloppen, want we hebben net een nieuwe compressor in Alkmaar neer gezet. Deze krijgt dus gewoon meer kilo’s in uw tank. Zelf hebben we een collega met een A3 die 16 kilo in zijn tank krijgt. Niets aan de hand dus”. Okay… MAAR WAAROM KRIJG IK GEEN EXTRA KILOMETERS OP DIE EXTRA KILO’S? In plaats van 1 op 20 reed ik 1 op 16 en de eerder genoemde snelwegrit piekte op 1 op 19. De overbekende lulsmoes kreeg ik te horen: “Wellicht heeft u uw rijstijl aangepast”. Not. Ik rij ALTIJD op cruise-control en ALTIJD (sorry) 10 km/u te hard. Op enig moment legde ik me er bij neer. CNG was immers altijd nog goedkoper dan benzine.

    Tot ik dit voorjaar in Namen tankte. Er paste “maar” 12,5 kilo in mijn tank. Ik moest nog lachen: “Slechte compressor zeker”. Tot ik ontdekte dat ik liefst 1 op 22 had gereden, met volle bepakking in niet-optimale omstandigheden! Die optimale omstandigheden waren er een paar weken later wel, toen ik naar een vriendin in Frankrijk reed: 1 op 26 behaald, terwijl er in de tank “maar” 12,5 kilo ging. Ik rook onraad, gelukkig geen gas. Iets klopte er niet.

    Ik heb me in de materie verdiept en ontdekte (eindelijk) het verschil tussen L-Gas en H-Gas. H-gas is wat je nodig hebt. Maar in Nederland is alleen maar het inferieure L-Gas verkrijgbaar, dus hoe komt het dat ik vroeger – in Alkmaar – reed alsof er H-Gas in de tank ging? Ook daar heb ik een verklaring voor, al heb ik nog geen bevestiging kunnen vinden of krijgen:

    Nederland vindt zichzelf nogal belangrijk en daarom wil Nederland zichzelf opwerken als gas-rotonde van Europa. Dat wilden zij – conform wilde plannen die dateren uit 2006 – bereiken door geïmporteerd gas op te slaan in lege velden, die bij hoge vraag aangesproken zouden kunnen worden. Je raadt het al: in Alkmaar is zo’n leeg veld dat gevuld werd dankzij een joint-venture met een Russisch bedrijf. In het Alkmaarse netwerk voor Pitpoint zat dus voor een deel H-Gas. Nu de EU en de Russen geen vriendjes meer zijn, zal dat Alkmaarse veld ongetwijfeld óf leeg zijn, óf gevuld met stikstof. Eh… L-Gas.

    Jammer genoeg is de prijs niet gedaald. Ongeacht de nonsens die Pitpoint op haar website zet, scheelt het wel degelijk of je op L-, of H-Gas rijdt: De prijs is voor mijn Audi 6,63 cent per kilometer op L-Gas en 4 cent per kilometer op H-Gas. Tanken in Luxemburg? 2,5 cent per kilometer. Zal wel komen omdat zij alles importeren. En dat is duur.

    Zie reacties
  7. Joost zegt:

    Ik heb de hierboven gegeven calorische waardes gedeeld door de prijs per kg en dan blijkt dat je per Euro L-gas gemiddeld ~5.000 ‘calorieen’ meer krijgt dan per Euro H-gas. Qua geld ben je dus met L-gas goedkoper uit, ondanks dat je vaker naar de pomp moet.

    Ik rij ook een Audi-A3gtron en ik verbruik gemiddeld 4,5kg CNG per 100km

    Zie reacties
  8. Kees IJsvogel zegt:

    Nog een paar ‘opmerkelijke’ verschillen wil ik aan deze discussie toevoegen.
    Ik rijd Ford Escort 1.6, 2012, CNG. Tankinhoud opgegeven 15kg. In Nederland (Tankstation Harderwijk) tank ik momenteel voor 1,204 euro en met een gemiddelde van 1: 18,5 (vrij vaste rijstijl, 100 – 110km/u). Regelmatig rijd ik via Niedersaksen richting Hamburg en tank bij Wildeshausen-Noord (Langs Duitse A1) voor 92,9 eurocent (!). Verschil in prijs dus 27,5 eurocent, dat is bijna 23% van genoemde 1,204. Maar dan het verschil in verbruik: in Duitsland rijd ik 100 – 120 km/u en het verbruik is vaak 1: 23 tot 1: 25. Ook het verschil in ‘wat gaat in de tank na melding leeg, met rode waarschuwingslampje’ varieert van 11kg tot 16,3 kg. Onbegrijpelijk!Stem geheel met Ron in (hierboven, 31-8-2017). Mijn conclusie: er is echt regelmatig iets mis met veel Nederlands CNG en gasinstallaties. In Noord-Zweden reed ik zelfs een traject van 360km met 1: 26, nota bene met de stevige hoogteverschillen aldaar. Wie doet hier wat aan? Bij wie leg je een klacht hierover neer? Wie de schoen past…

    Zie reacties
  9. Johan Schuiling zegt:

    Ik woon in Eext, in het Noorden van Nederland. Sinds kort rij ik met een Citroën Berlingo met een dual-fuel systeem. CNG/biogas wordt bijgemengd bij de diesel. En ik moet zeggen dat we erg tevreden zijn. Binnenkort gaan we naar Denemarken en daar kan ik alleen H-CNG/Biogas tanken. Kan iemand me ook vertellen of dit problemen op kan leveren bij een Dual-fuel systeem? Of mijn roetfilter of iets anders dan ook begint te protesteren?

    Zie reacties
    • Aardgasrijder zegt:

      Beste Johan

      In Nederland tank je altijd L-gas, ofwel Slochterengas, gas van lage kwaliteit.
      Als je naar Denemarken gaat, dan ga je rijden op H-gas of zelfs H+gas. Dit gas is energierijker en hierdoor ga je meer kilometers afleggen met een volle tank.
      Rijden op H-gas is hetzelfde als rijden op L-gas, je merkt geen verschil. Voor je systeem is rijden op H gas in feite zelfs iets beter, omdat in H gas minder vocht zit dan L-gas, maar dit is te verwaarlozen.

      Mvg Jurgen
      beheerder http://www.aardgasrijder.be

      Zie reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.