Nieuw record nieuwe wagens met alternatieve aandrijving (CNG / elektrisch rijden)

Het aantal nieuw ingeschreven wagens met een alternatieve aandrijving haalt in de maand mei alweer een nieuw record in ons land.

De goede richting uit
Volgens de FOD Mobiliteit en Vervoer werden er in mei van dit jaar 152.389 voertuigen ingeschreven. Daarvan waren er 2.447 elektrische, hybrides en aardgaswagens. Dat is ‘slechts’ 1,6% van het totaal, en uiteraard veel te weinig. Maar we gaan wel de goeie richting uit. Vorig jaar was dat over dezelfde periode maar 1%. Tegen eind dit jaar verwacht ik zelfs dat het aandeel van de ‘groene’ wagens bijna 2% zal halen.

Aardgas is kampioen !
De meest spectaculaire stijging merken we in de verkoop van het aantal aardgaswagens en ook aan de bezoekers van deze website. In mei werden er 332 nieuwe CNG voertuigen ingeschreven. Voor heel 2016 tot nu toe reeds 1.461 CNG-wagens. Als we op basis van deze cijfers een schatting maken van de resultaten op het einde van 2016 dan vermoed ik dat we op meer dan 3.500 aardgaswagens zullen uitkomen. Dat zou een stijging zijn van maar liefst 300% ten opzichte van 2015.
De kans is groot dat de verkoop van dit type wagens trouwens nog meer zal aantrekken de komende maanden. Mijn prognose is gebaseerd op de volgende feiten…

  1. Het aantal aardgastankstations in ons land blijft exponentieel groeien. Met de regelmaat van een klok opent er ergens een nieuw station. In Vlaanderen is er nu reeds een zeer goede dekking. In Wallonië werd vorig jaar door Enora (joint venture tussen ENGIE Electrabel, G&V en Ideta) een eerste aardgastankstation geopend in Doornik. Nog voor de zomer zal het zesde CNG-station openen in het zuiden van het land. Er is in Wallonië momenteel nog een achterstand ten opzichte van Vlaanderen, DATS24 begint stilaan ook in Wallonië uit te breiden, wat er voor zal zorgen dat ook daar het aantal CNG-tankstations snel zal uitbreiden.
    Deze uitbreiding maakt dat steeds meer mensen de mogelijkheid hebben om op een respectabele afstand van hun woning aardgas te gaan tanken.
  2.  Met de brandstofprijzen die opnieuw stijgen wordt het prijsverschil aan de pomp steeds interessanter in het voordeel van CNG. Alleen al aan brandstofverbruik is een aardgaswagen 10 tot 20% goedkoper. De prijs van diesel staat momenteel terug boven de euro, CNG kost voor L-gas rond 80 cent/kg en voor H-gas rond 94 cent per kg. Het verbruik van een aardgaswagen is sowieso lager dan een vergelijkende dieselwagen, waardoor de besparing makkelijk 10-20% goedkoper zal zijn, dit zal in de nabije toekomst alleen maar groter worden.
  3. Niet alle merken hebben aardgaswagens in hun gamma, maar de komende weken en maanden mogen we twee interessante nieuwe modellen verwelkomen. In het najaar brengt Audi de A4 G-tron op aardgas op de markt. Een wagen die het naar mijn verwachting zeer goed zal doen als bedrijfswagen. En nog deze maand komt Suzuki met een CNG-versie van de Vitara op de Belgische markt. Het zal de eerste SUV zijn die op aardgas verkrijgbaar is.

Plug-in hybrides populair als bedrijfswagen
De auto’s die een traditionele verbrandingsmotor combineren met een elektromotor – de zogenaamde plug-in hybrides – doen het dan weer zeer goed in de markt van de bedrijfswagens. Ondanks de vaak duurdere aankoopprijs van zo’n plug-in hybride zie ik tegen eind dit jaar een stijging van 155 à 160% in de verkoop van deze types wagens.

Ik verwacht zelfs dat voor het eerst de kaap van de 20.000 doorbroken zal worden.
Zolang het fiscaal gunstige klimaat voor de plug-ins behouden blijft, zal de populariteit niet verminderen. Vooral luxemerken als Volvo, Lexus, Porsche, Mercedes en BMW profiteren hiervan.

100% elektrische auto’s zullen echt doorbreken
De verkoopcijfers van de zuiver elektrische wagens ogen ook zeer mooi. Volgens zowat alle kenners zullen we binnen 10 tot 20 jaar allemaal met zo’n auto rijden. Voorlopig werden er dit jaar 2064 ingeschreven. Over heel 2016 verwacht ik dat net wel of net niet de 5.000 zullen halen. Dat zou dan een stijging zijn van ongeveer 165% ten opzichte van 2015.
2016 zou wel een het kanteljaar kunnen worden voor de echte doorbraak van de elektrische auto in ons land.
Tot nu was het beperkte rijbereik de grootste hinderpaal bij de keuze voor een elektrische auto. We zien de autonomie echter zeer snel evolueren. Tijdens het voorbije autosalon presenteerde Nissan al de nieuwe Leaf met 30kWh batterij en tot 250 km rijbereik. De komende maanden lanceert BMW de aangepaste i3. Ook die zal om en bij de 250 km halen. En Volkswagen kondigde aan dat ook zij nog dit jaar een grotere batterij zullen plaatsen in de e-Golf.
We zijn er zeer gerust in dat alle anderen zullen volgen en dat die 250 à 300 km autonomie de nieuwe norm wordt.
Tegelijkertijd zien we steeds meer merken die met een elektrische wagen op de markt komen. Denk maar aan Peugeot, DS en Citroën, Opel, Hyundai, enz.

Deze blogpost werd aangeboden door Ward Bosmans, Sustainable Mobility, Engie.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.