Ierland – over het kanaal worden CNG-tankstations geopend

In het Verenigd Koninkrijk zijn er momenteel nog weinig CNG tankstations te bespeuren. In Ierland zijn grote plannen om in het land op zeer korte termijn 70 CNG-pompen te bouwen. Volgens een artikel in Ierse kranten plant GAS Networks Ireland (GNI) in het hele land een netwerk van 70 CNG-pompen. Dit plan is er op gericht om de transportsector te overtuigen om de switch te laten maken van diesel naar een minder vervuilende brandstof, namelijk CNG.

Een vrachtwagen op CNG zou volgens bronnen 15% duurder in aanschaf zijn, terwijl de brandstofkost 30% lager ligt. De transportsector is dringend op zoek naar alternatieve manieren van rijden. Elektrisch rijden is niet haalbaar wegens nog niet-berschikbaar voor vrachtwagen en de lange afstanden die dagelijks dienen afgelegd te worden, CNG is dus een logische keuze.

Aangezien elders in Europa meer en meer transporteurs kiezen voor CNG, is in Ierland de kogel door de kerk om te investeren in CNG.

GNI  manager Dan Fitzpatrick zegt meer dan 20000 vrachtwagens en 12000 bussen binnen scope zijn om over te schakelen op CNG. Er zullen hierbij 70 tankstations nodig zijn, die elke gemiddeld 1 miljoen euro kosten. Ze hopen op 10% die de overstap van diesel naar CNG zal doen.

Kaart huidige gasleidingen Ierland
Kaart huidige gasleidingen Ierland

Ieder station zou de capaciteit hebben om 70 vullingen per dag te doen. Momenteel liggen de eerste plannen klaar om Dublin te voorzien van CNG. Naast de verlaging van de emissies wegens het klimaatakkoord van EU, legt de EU ook staten op om te investeren in alternatieve energie, zoals investeren in aardgas en/of elektrische laadpunten.

“Investeren in elektrische voertuigen is interessant voor een doorsnee gebruiker, maar er ligt een grote uitdaging in de sector van commerciële transport, trucks en bussen. Elektrich rijden is daar nog niet de ideale oplossing” zegt Mr Fitzpatrick.

“Wanneer je kijkt naar zwaar vervoer (trucks / bussen) op de weg, zien we dat 3% van de voertuigen zo’n 20% energie verbruiken, momenteel is dit diesel. Deze hebben een zeer grote impact op de uitstoot en leefkwaliteit, het is dus een uitdaging hiermee iets te doen. Aardgas / CNG / Biogas kan in deze sector dus zijn steentje bijdragen.”

“De grote constructeurs produceren trucks en bussen die 22% minder CO2 uitstoren, 60% minder NOx en 90% minder fijn stof. Biogas is zelfs volledig CO2-neutraal.

“De voertuigen zijn er al, echter de infrastructuur ontbreekt op dit moment. ”

Ieder voertuige heeft een rijbereik van zo’n 600km per tankbeurt, een klassieke vrachtwagen of bus op diesel heeft een rijbereik van 1000 km. GNI berekende dat de km-prijs 30% lager ligt wanneer er gekozen wordt om te rijden op CNG. Een investering die zich dus snel kan terugverdienen en een positieve impact heeft op het milieu en de levenskwaliteit.

Een “normale dieseltruck kost ongeveer 100 000€, een CNG-truck is 15% duurder. Er werden in 2016 reeds 3 CNG-pompen geopend in Ierland, er volgen er nog 3 in het eerste kwartaal van  2017, de planning is om de uitrol van CNG snel te doen in Ierland. GNI plant een co-locatie van tankstations zoals dit in Belgïe ook gebruikelijk is. Er wordt dus gebruik gemaakt van bestaande tankstations om het aanbod van CNG daar ook te voorzien. DATS, Pitpoint, Q8, ze doen net hetzelfde in België, vaak gecombineerd met een shop of eetgelegenheid.

Er staan 14 CNG-projecten klaar in Dublin , 2 Limerick, Drogheda, Cork, Cashel, Galway, Waterford, Tipperary, Portlaoise en rond de M50.

Naast het gebruik van het bestaande aardgasnet, zal er ook een martk van biogas ontstaan, waarbij bedorven voedsel zal worden omgezet in biogas dat zal dienen om op te rijden.

Er zijn in Italië een miljoen CNG-trucks, 2500 CNG-bussen in Los Angeles en in Madrid en het Verenigd Koninkrijk in enkele steden kan je ook al CNG-bussen terugvinden.

GNI zegt wanneer 3500 van de 20 000 trucks en 12 000 bussen converteren naar CNG, er 140 000 ton CO2 minder zal worden uitgestoten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.