Danny Geplaatst: 10 maart 2016 Geplaatst: 10 maart 2016 Zijn er mensen op het forum die al op H-gas en L-gas gereden hebben? Ben vooral benieuwd naar het verschil in verbruik tussen de 2 soorten en of het kwaad kan als je niet altijd dezelfde gas tankt?
cngtom Geplaatst: 11 maart 2016 Geplaatst: 11 maart 2016 Beste Dit werd reeds uitgebreid besproken in het topic: CNG H of CNG L? (te vinden in "cng-tankstations belgie" en ook een beetje in: Prijs CNG aan de pomp (te vinden in " algemene vragen" ) daar zal je uitgebreid antwoord vinden op uw vraag
cngtom Geplaatst: 11 maart 2016 Geplaatst: 11 maart 2016 9 uren geleden, Danny zei: of het kwaad kan als je niet altijd dezelfde gas tankt? Helemaal niet erg om af te wisselen in de twee soorten. Uw motor heeft een sensor die de motoreigenschappen aanpast naar de calorische waarde van het gas. Ook heb je gewoonweg nooit de keuze. Een cng-station bied een van de twee soorten gas aan, welke dat is hangt grotendeels van de locatie van het station af.
Danny Geplaatst: 14 maart 2016 Auteur Geplaatst: 14 maart 2016 bedankt voor de reacties dat het al besproken was wist ik niet ben dan ook nog niet zo lang op het forum
maartenleemans Geplaatst: 19 juni 2016 Geplaatst: 19 juni 2016 Volgens mij is het allemaal met een korrel zout te nemen. Met mijn vorige auto (Fiorino) tankte ik bijna altijd L-gas, bijna altijd in de haven in Antwerpen. Bereik varieerde tussen 180 en 250 kilometer op een volle tank (na ergens getankt te hebben in een groezelig station in het noorden van Italië haalde ik eens 286 km). Met mijn nieuwe Caddy ben ik van plan om zo veel mogelijk H+-gas te tanken (als het station in Hoboken het toelaat). Nu rijd ik op L-gas en tank ik in de haven of in Schoten. Met de Caddy krijg ik een (iets) beter zicht op verbruik en de vaststellingen zijn bijzonder: Ik tankte op 13/6 in de haven 3/4 vol (niet genoeg druk), de boordcomputer berekende dat ik een bereik had van 720 km, aardgaskwaliteit 90%. Het bereik daalde echter spectaculair (na 35 km was het bereik met 100 km afgenomen). Na 307 km en met nog 100 km bereik tankte ik vandaag in Schoten 28 kg (tank vol). Ik reed naar huis, 26 km en het bereik nam toe (!) van 720 km naar 760 km - kwaliteit ook 90%. Ofwel doet die boordcomputer van mijn auto zeer vreemd of er zit echt wel serieuze rek op de calorische waarden. terzijde: ik dacht dat de VAW-auto's niet meer startten op benzine, toch kreeg ik bij verbruik gedurende de eerste 3 kilometer de melding "liter/100 km". Fiat Fiorino 'Bakske' CNG 2012-2016 Volkswagen Caddy Maxi 'Torpedo' 1.4 TGI sinds 2016
Jesse A Geplaatst: 19 juni 2016 Geplaatst: 19 juni 2016 (aangepast) 1 uur terug, maartenleemans zei: Met mijn nieuwe Caddy ben ik van plan om zo veel mogelijk H+-gas te tanken (als het station in Hoboken het toelaat). Nu rijd ik op L-gas en tank ik in de haven of in Schoten. Ik heb 20 minuten geleden kunnen tanken bij de Total in Hoboken met mijn Caddy. Het station blijkt dus opnieuw te werken. 19 juni 2016 aangepast door Jesse A
Aardgasrijder Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 8 uren geleden, maartenleemans zei: terzijde: ik dacht dat de VAW-auto's niet meer startten op benzine, toch kreeg ik bij verbruik gedurende de eerste 3 kilometer de melding "liter/100 km". @maartenleemans wanneer je hebt getankt gaat de wagen de samenstelling van het aardgas berekenen. de tijd dat je wagen nodig heeft om de ideale verbranding te bepalen is de periode dat je op benzine zal rijden. Eenmaal die samenstelling en verbranding werd bepaald zal je wagen uit de VW-groep steeds op aardgas starten tot de volgende tankbeurt wat betreft het rijbereik, ik start altijd met 360 of 370 km, uiteindelijk rij ik dan vervolgens een 40-50 km en begint het rijbereik stilaan te dalen... Soms daalt het rijbereik direct. ik denk dat alles te maken heeft met de druk in je tanks. Soms krijg ik bv 17kg in mijn 15kg-tanks soms echter gewoon de 15kg Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025) Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025) Skoda Scala 1.0 TSI (2025 - ) Skoda Kodiaq 1.5 TSI (2025 - )
Lange_666 Geplaatst: 20 juni 2016 Geplaatst: 20 juni 2016 12 uren geleden, maartenleemans zei: Ik tankte op 13/6 in de haven 3/4 vol (niet genoeg druk), de boordcomputer berekende dat ik een bereik had van 720 km, aardgaskwaliteit 90%. Het bereik daalde echter spectaculair (na 35 km was het bereik met 100 km afgenomen). Na 307 km en met nog 100 km bereik tankte ik vandaag in Schoten 28 kg (tank vol). Ik reed naar huis, 26 km en het bereik nam toe (!) van 720 km naar 760 km - kwaliteit ook 90%. Het verbruik kan inderdaad toenemen. Het wordt berekend aan de hand van uw actueel verbruik en de gereden afstand. Als dit specatulair daalt of stijgt zul je dit aan de waarde van het rijbereik zien. Er zit wel een vertraging op om het jojo effect op te vangen. Dit jojo effect heb je ook bij benzine of diesel.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen