Pieter V Geplaatst: 3 augustus 2018 Geplaatst: 3 augustus 2018 De oudste min of meer betrouwbare temperatuurmetingen zijn van de 18de eeuw. Maar voor België begint alles rond 1833. Uitspraken over de kleine ijstijd en een warmere periode in de middeleeuwen zijn in essentie gebaseerd op vb. jaarringen, ijskernen op Groenland en antartica, ... . Op basis daarvan kunnen al we al uitsluiten dat het van het begin van de jaartelling tot nu ooit warmer geweest is dan nu. De laatste ijstijd eindigde ruim 10.000 jaar geleden. En kort erna was er een periode dat het iets warmer was dan het gemiddeld klimaat van de 20ste eeuw. Maar door de huidige opwarming zitten we daar hoogstwaarschijnlijk boven. Een vorige warme periode was voor de laatste ijstijd en dat is meer dan 100.000 jaar terug. Maar hoe warm het was in de warmste periode van de tussenijstijd is niet exact te bepalen (er zit een foutenmarge op van enkele graden). De bronnen om zo iets te beweren zijn: -boorkernen van het ijs op de ijskap van Groenland en van Antartica -gegevens van de palynologie (pollen van planten) want een ander klimaat betekent andere planten -fossielen van dieren die in zee leven (afhankelijk van de temperatuur krijg je andere fossielen) -sedimenten van rivieren (de aard van de sedimenten zegt iets over het klimaat) .... 1
Dr Nick Geplaatst: 6 augustus 2018 Geplaatst: 6 augustus 2018 Op 3/08/2018 om 14:44, wimdc zei: Maak jij ook de voorspellingen voor de luchtvaart (TAFs)? ik stel ook TAF's op (METAR's trouwens ook) ik ben werkzaam momenteel op het militair vliegveld van Kleine Brogel (EBBL of in WMO-term 06479) 1 autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen