Europees Openbaar Vervoer kiest voor CNG / aardgas !

Bijna de helft van de nieuwe stadsbussen die in de komende jaren worden aangeschaft rijden op CNG (Compressed Natural Gas); zo blijkt uit onderzoek van de UITP; de internationale organisatie van het openbaar vervoer.

Van de 70 Europese OV-vervoerders – goed voor 70.000 bussen in circa 63 Europese steden- die deelnamen aan het onderzoek, gaf 28% aan dat ze van plan zijn om bussen op CNG aan te schaffen en nog eens 13% kiest voor Groengas, de duurzame, biologische opvolger van CNG waarmee men nagenoeg CO2-neutraal rijdt.

CNG serieus alternatief voor diesel

Met de interesse voor CNG als brandstof laat men zien dat het een serieus alternatief is voor diesel. Het is goedkoper en schoner. Minder CO2 uitstoot en de uitlaatemissies van CNG bevatten nauwelijks fijnstof en minder NOx dan de traditionele brandstoffen en dragen bij aan verbetering van de luchtkwaliteit wat zeker in de grotere steden noodzakelijk is. De toegenomen belangstelling voor CNG zie je ook terug bij de leveranciers c.q. fabrikanten van Openbaar Vervoer bussen. Zo werden er vorig jaar op Busworld Kortrijk Europe al een aantal nieuwe modellen gepresenteerd op CNG, zowel voor de stedelijke als voorstedelijke omgeving. Een aantal voorbeelden.

Scania lanceert Interlink LD

Zo lanceerde Zweedse producent Scania de ‘Interlink LD’, de eerste bus op CNG voor regionaal transport; denk aan de pendeldiensten voor luchthavens, korte intercity reizen en ook schoolbus-vervoer. “We bieden klanten de mogelijkheid om hun auto te laten staan en hiermee bewust de CO2 -uitstoot terug te dringen”, zegt Klas Dahlberg van Scania. “Scania geeft Europese steden hiermee een andere optie voor dieselbussen die steeds meer uit de binnensteden worden geweerd.”

Mercedes-Benz met Citaro NGT

Mercedes-Benz heeft haar Citaro NGT op CNG volledig afgestemd op de strenge Euro VI. Deze bus maakt zeker indruk door de stille motor en de verminderde CO2-uitstoot – beide belangrijke eigenschappen van CNG. Goed om te noemen is dat de Citaro NGT high-tech gasflessen heeft, gemaakt van composiet materiaal, waardoor het totale gewicht van de bus ook verminderd is met 200 kilo. De Citaro NGT is uitgerust met een 302 pk motor.

MAN

Ook MAN zet in op CNG. Voor vrijwel alle typen bussen uit de MAN Lion’s City-reeks – van een 12 meter lange solobus tot een 18,75 meter lange gelede bus – kan als alternatief voor de CNG-aandrijving worden gekozen. Met een totale hoogte van circa 3.300 mm zijn de MAN Lion’s City CNG-bussen de laagste aardgasbussen die op de markt verkrijgbaar zijn.

Solaris

Solaris heeft met de Solaris Urbino een CNG een model in huis wat aangeprezen wordt om de combinatie van betrouwbaarheid, functionaliteit en eco-vriendelijke bediening en bovendien voldoet aan de strengste milieunormen. De bussen kunnen zowel standaard als snel tanken; ideaal aan te passen aan de infrastructuur van de stad waar ze worden ingezet.

IVECO

Bedrijfswagenfabrikant Iveco heeft inmiddels veel ervaring met CNG voor al haar type voertuigen. Met deUrbanway heeft zij een CNG-bus beschikbaar in drie lengtematen: 10, 6, 12 en 18 meter. Motor van dienst is hier de Cursor 8 Euro 6 CNG.

Meer informatie?

Pitpoint adviseert u graag over de mogelijkheden van schone brandstoffen en aandrijvingen binnen uw busvloot.

Een reactie op “Europees Openbaar Vervoer kiest voor CNG / aardgas !

  1. Rik Pelckmans zegt:

    Een autobus op aardgas, hoe werkt die? Is het een dieselmotor, dus een zelfontbrander? Of is het een benzine (otto-)motor? indien een dieselmotor, waarom zijn er dan geen dieselauto’s die omgebouwd worden naar CNG? is het een benzinemotor, waarom spreekt men dan telkens over de voordelen van CNG i.v.m. dieselbussen?

    Zie reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.