Duitse ADAC positioneerd CNG-wagens in de TOP !

Auto’s op CNG scoren hoog tijdens ecotest van ADAC

Vroeger letten we bij de aankoop van een wagen vooral op imago, uitrusting en paardenkracht, tegenwoordig is ook milieuvriendelijkheid een belangrijk argument. Dat is meegenomen, want een ecologische auto genereert niet alleen minder schadelijke CO2-stoffen, hij rijdt ook zuiniger en dus goedkoper. Goed voor het milieu én uw portemonnee.

CNG op nummer 1
Maar hoe weet u welke wagen schoon en zuinig is? De Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC), de grootste autoclub van Europa, helpt daarbij een handje. ADAC voert elk jaar tests uit en giet de resultaten in een ranking. Die houdt rekening met de CO2-uitstoot, maar ook met alle gereguleerde verontreinigende stoffen zoals koolmonoxide, koolwaterstoffen of stikstofoxiden. Uit de ADAC-proef blijkt dat voertuigen op CNG, ofwel Compressed Natural Gas, opnieuw op het podium staan. Van de 122 geteste voertuigen konden slechts zes wagens de maximale beoordeling van vijf sterren behalen. Drie daarvan rijden op CNG. De Volkswagen Polo behaalt de gouden medaille, gevolgd door de Volkswagen Golf GTI op de tweede plaats. De Seat Arona TGI eindigt als vierde in het klassement.

Nieuw in 2020
Volgens de ADAC-test zijn gasvoertuigen dus groener dan de meeste thermische benzine- of dieselmotoren én steken ze ook elektrische en hybridewagens voorbij. Toch blijft het aanbod CNG-voertuigen beperkt. Alleen de FCA-groep met het merk Fiat en de Volkswagengroep met Seat, Volkswagen, Skoda en Audi bieden CNG-auto’s in verschillende categorieën, zoals de SUV-terreinwagen Seat Arona en de gezinswagen Volkswagen Caddy.
Positief nieuws is dat de Volkswagengroep dit jaar nog enkele van nieuwe modellen op CNG zal presenteren. Het gaat om de nieuwe Volkswagen Golf, de Seat Leon en de nieuwste stationwagen Skoda Octavia. Deze zijn niet opgenomen in de ADAC-test, maar zullen ongetwijfeld uitstekende resultaten opleveren. Tot slot dringen de FCA-groep en Volkswagengroep aan op meer gebruik van aardgas en biogas.

 

Bron Adac.de / Gas.be22

2 reacties op “Duitse ADAC positioneerd CNG-wagens in de TOP !

  1. Deffontaine zegt:

    Wat vinden jullie van de laatste reportage verschenen op de VRT (jan 2020) waarin de CNG wagen totaal wordt afgebroken omdat zogezegd deze meer CO2 zou produceren (waarbij het bouwen en de gas lekkage in rekening zouden worden gebracht) dan benzine en diesel variante. Volgens mij is dit pure onzin maar de VRT heeft wel bereikt dat hierdoor de autobelastingen voor CNG wagens vanaf 2021 weer fors naar omhoog zullen gaan. Bedankt VRT met jullie onzin.
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/24/elektrische-wagen-op-batterijen-wint-race-om-groenste-auto-cng/?ndl=true
    https://gocar.be/nl/autonieuws/nieuwe-auto-kopen/autobelastingen-in-vlaanderen-wijzigingen-vanaf-1-januari-2021?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=go_daily_nl_20201029

    Zie reacties
    • Aardgasrijder zegt:

      Helaas werden daar veel onwaarheden verteld en waren deze gebaseerd op foutief cijfermateriaal.
      Er loopt op het forum een gefundeerde discussie hierover. VRT heeft zijn berichtgeving licht aangepast, maar nooit een volledige rechtzetting gedaan van hun foutieve reportage, dit betreuren we enorm.

      Ook de gasfederatie zelf heeft meer duiding gegeven over gegevens die werden gebruikt.
      Zo wordt er gasverlies berekend op basis van installaties uit de VS, terwijl al het gas voor België via 3 grote stromen komt, namelijk Slochterengas (Nederland) via pijpleidingen, Rusland via pijpleidingen en wordt gas aangeleverd via schepen (LNG). Bij het oppompen van deze gasvoorraden zijn er beduidend minder verliezen dan de installaties uit de VS, tot wel 100 keer !
      Er werd door de VRT zelfs gewag gemaakt dat diesel schoner is tegenwoordig en dat de huidige wagens zelfs lucht zouden zuiveren… enige kanttekening hierbij, ze zijn ‘vergeten’ het regenereren van de roetfilters in rekening te brengen, een proces dat zowat iedere 500-700 km plaatsvindt bij een dieselwagen en hierdoor alle roet uit je filter blaast in minuscule deeltjes.

      CNG heeft destijds in 10/2015 een gunstregeling gekregen waarbij BIV en jaarlijkse wegenbelasting tot en met 2020 wegviel. Deze regeling was tijdelijk en is altijd zo gecommuniceerd geweest.
      De Vlaamse regering gaat nu een stapje verder en laat alle huidig ingeschreven CNG-wagens op dd 31/12/2020 die niet van eigenaar veranderen nog steeds genieten van deze gunstregeling. Een nieuw-ingeschreven of 2dehands-ingeschreven CNG-wagen vanaf 01/01/2021 zal terug jaarlijkse wegentaks betalen. Voor de huidige CNG-rijders blijft deze maatregel dus bestaan, een mooie belofte. CNG zal een kleine korting krijgen op de jaarlijkse wegentaks tov benzine en diesel als ze op een nieuwe eigenaar worden ingeschreven vanaf 01/01/2021.

      Mvg Beheerder Jurgen
      http://www.aardgasrijder.be

      Zie reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.