Conclusie VAB: Denk aan CNG bij de aankoop van uw nieuwe wagen !

cngWie op zoek is naar een nieuwe auto laat best ook de optie van een wagen op aardgas (CNG) de revue passeren. Volgens een onderzoek van automobilistenorganisatie VAB kan een CNG-auto financieel erg interessant zijn. Aan plug-in hybrides daarentegen hangt een hoog kostenkaartje per kilometer. Dat meldt VAB.

Als je alleen kijkt naar de energiekost, is rijden op aardgas het goedkoopst. VAB testte de energiekost van de 34 wagens die deelnemen aan de Gezinswagenverkiezing en de CNG-voertuigen kwamen als goedkoopste naar voren (met 3,6 en 4,16 euro per 100 kilometer). Dan volgen de elektrische wagens (5 à 6 euro per 100 km). De gemiddelde energiekost van diesel (7,71 euro) en benzine (8,56 euro) ligt veel hoger.

Aan een auto hangen uiteraard meer kosten vast dan alleen de energiekost. Als je ook aankoopprijs, verzekeringen, onderhoud … in rekening brengt, is iemand die gemiddeld 20.000 kilometer rijdt per jaar het best af met een benzinewagen, indien hij genoeg heeft aan een kleine auto (tot 19.500 euro, genre Volkswagen Polo of Renault Clio). Zo’n auto heeft een gemiddelde kilometerkostprijs van 0,30 euro.

0,36 euro per kilometer
Wie een grotere auto zoekt, kan best ook eens aardgas overwegen. De CNG-auto’s die VAB onderzocht (Suzuki Vitara en Skoda Octavia Combi), kosten gemiddeld 0,36 euro per kilometer. Zo’n auto kopen is duurder, maar op CNG worden geen accijnzen geheven en je moet op je auto geen verkeersbelasting en BIV (belasting op inverkeerstelling) betalen. “Daardoor blijven de auto’s op CNG ook qua kilometerkostprijs interessant”, aldus VAB.

Voor je een CNG-auto koopt, best toch even opzoeken of er wel een tankstation met CNG-pomp in de buurt is. Volgens de vereniging voor wagens op aardgas (NGVA) zijn er momenteel ongeveer 75 dergelijke stations in België, en nog eens 20 zijn gepland.

Dieselwagens niet langer financieel interessant
Voor elektrische wagens geldt ongeveer dezelfde kostenredenering als voor CNG-auto’s. De elektrische wagens komen volgens de VAB-test uit op een gemiddelde kilometerkostprijs van 0,46 euro. Daarin zijn ook de extra fiscale premies verrekend.

Duurdere benzinewagens (tot 29.000 euro) en dieselwagens hebben eenzelfde gemiddelde kilometerkostprijs van 0,44 euro. Dieselwagens zijn dus niet langer financieel interessanter als je 20.000 kilometer rijdt per jaar. Ze hebben wel nog een lager verbruik dan benzinewagens, maar ze zijn duurder bij aankoop en worden fiscaal zwaarder belast. Bovendien verkleint het prijsverschil aan de pomp.

Plug-in hybrides geen goede optie
Opvallend is dat plug-in hybrides niet goed scoren in de VAB-test. Ze hebben de hoogste gemiddelde kilometerkostprijs (0,66 euro). Ze zijn wel fiscaal interessant, maar verbruiken fors meer en zijn duurder bij aankoop omdat ze twee motoren hebben (elektromotor en batterij).

De VAB-Gezinswagenverkiezing is dit jaar aan haar dertigste editie toe. Tachtig gezinnen en 25 autojournalisten beoordelen dit weekend 34 nieuwe gezinswagens.

Bron: Vab.be

4 reacties op “Conclusie VAB: Denk aan CNG bij de aankoop van uw nieuwe wagen !

  1. Rudi zegt:

    ondertussen is het 2017 en de prijs van CNG is al gestegen naar 0,85 de wagen zelf kost gemiddeld een 2000 Euro meer en de keuze is nog zeer beperkt en wat mij het meeste stoort is dat de tankinhoud bij allemaal maar 15 kg is en de benzinetank een 50 liter ? daar het in de VW Caddy 10 liter benzine is en een 30 kg CNG ? rijden doen beiden hetzelfde , tanken duurt wel iets langeren is ook nog afhankelijk van tankstation ( compressie Dats 26 kg en Total 30kg ) aanpassingen bij samenstellen zijn niet altijd mogelijk er zijn beperkingen die de producent oplegt zoals velgen , laadgewicht , koffer en reservewiel ! goedkoop tanken kan ik het niet noemen want ook hier is het verbruik hoger dan aangegeven en tegemoetkomingen zijn er niet meer en de tankstations zijn nog beperkt na 4 jaar zal uw tank aan een uitgebreide keuring onderworpen worden , meerkost ?

    Zie reacties
  2. Bruno zegt:

    Ik heb een VW Caddy maxi CNG en moet toegeven dat die pakken beter scoort op bijna elk vlak in vergelijking met mijn vorige wagen (Opel Zafira tourer). Behalve de windstoten op de autosnelweg, die voel je al wordt het nooit echt gevaarlijk maar je moet aandachtiger zijn.
    Hij rijdt een pak zachter, je hoort de motor nauwelijks, comfort is stukken beter dan de Opel welke een sportophanging had, eco versie.
    Tanken hangt sterk af van de temperatuur, bij zeer warm weer krijg je er iets minder in maar het verbruik en het rijbereik zijn gewoon super voor zo een grote wagen. Ik haal makkelijk 700km op CNG, komt op 1€ voor 100km wat goedkoper is als diesel en ben ervan overtuigd dat het nog zuiniger kan want ik doe relatief weinig autosnelweg. Ook moet je rekening houden dat je met laag calorisch gas meer verbruikt, het is dan ook iets goedkoper.
    Er is een handige app(PitPoint) waarmee je snel een CNG station in de buurt kan vinden, er zijn er trouwens over heel Europa.
    Kortom, heb je een groot gezin en wil je een super ruime zuinige en milieuvriendelijke gezinswagen dan zit je hier goed.
    PS ik werk niet voor VW maar ben een grote fan!

    Zie reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.