VAB conclusie: Rijden op aardgas financieel enorm interessant !

Terug naar Berichten

Wagens op aardgas zijn financieel het interessantst dankzij de gunstige fiscale regeling

Ter gelegenheid van de VAB-Gezinswagenverkiezing op Circuit Zolder, die dit jaar al aan haar 30e editie toe is, laat mobiliteitsclub VAB maar liefst 34 nieuwe gezinswagens testen. Daarbij staan de nieuwe milieuvriendelijke energiebronnen centraal. Dit jaar nemen er, naast 7 elektrische en plug-in hybrides, 2 hybrides en 2 auto’s op CNG deel.

Energiekost per 100 kilometer

CNG is het goedkoopst in gebruik, gevolgd door elektriciteit !

VAB berekende voor alle categorieën de energiekost van de voertuigen: wat kost 100 km rijden op benzine, diesel, elektriciteit of CNG. Deze berekening gaat uit van het werkelijke gebruik en de huidige prijs van deze energiebronnen, en houdt dus geen rekening met de aankoopprijs van de auto.

De 5 goedkoopste deelnemende voertuigen qua energiekost zijn de 2 CNG-voertuigen, gevolgd door 3 zuiver elektrische auto’s:

Energiekost (€ / 100km)
1.       Suzuki Vitara (CNG) €3,6
2.       Skoda Octavia Combi (CNG) €4,16
3.       Hyundai Ioniq EV (elektrisch) €4,55
4.       Nissan Leaf 250 (elektrisch) €5,95
5.       BMW i3 (elektrisch) €6,16

De gemiddelde energiekost van diesel (€7,71) en benzine (€8,56) ligt veel hoger. Het is duidelijk dat rijden op aardgas momenteel het goedkoopst is. Elektriciteit is ook nog zeer voordelig. Dat deze twee energiebronnen goedkoop zijn in gebruik is volledig te verklaren door het feit dat er momenteel geen accijnzen geheven worden op deze energiebronnen.  Inclusief accijnzen zouden ze duurder uitkomen dan klassieke brandstoffen.

Kilometerkostprijs bij 20.000 kilometer per jaar

Wat zegt de kilometerkostprijs van de voertuigen ons?

VAB berekende ook de kilometerkostprijs[1] van alle voertuigen in de drie categorieën (Categorie 1 tot €19.000, Categorie 2 tot €29.500 en Categorie 3 Elektrisch).  Hieruit kunnen we vier belangrijke conclusies trekken:

  1. De goedkoopste wagen vind je in de kleinere categorie

De goedkoopste auto qua totale gebruikskost vind je in de categorie van compacte wagens tot €19.000, met ook kleinere benzinemotoren. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Volkswagen Polo met een 1.0 benzinemotor en de Renault Clio met een 0.9 benzinemotor met beiden een km kostprijs van €0,28 (logisch omwille van laag verbruik en goedkopere aankoopprijs).

  1. Dieselwagens winnen het niet meer qua kilometerkostprijs

Hoewel de meeste dieselwagens nog een lager verbruik hebben (bv. Seat Ateca met een gemeten verbruik van 5,8l per 100km terwijl het gemiddelde verbruik van de benzinewagens in deze categorie 6,9l is), hebben zij geen lagere km kostprijs dan de gemiddelde benzinewagen in de categorie met auto’s tot €29.500 bij 20.000km per jaar. Dit omwille van de hogere kostprijs van de dieselwagens, maar ook omdat zij fiscaal zwaarder belast worden. Bovendien komen de prijzen van benzine en diesel stilaan bij elkaar in de buurt. De regering wil tegen eind 2018 de accijns op diesel en benzine gelijktrekken. Dan valt het prijsverschil aan de pomp zo goed als weg, waardoor dieselwagens in km kostprijs nog minder interessant zullen worden.

  1. De klassieke SUV’s zijn duurder qua kilometer kostprijs

Doordat ze meer wegen en hoger zijn gebouwd, is het verbruik van SUV’s ook hoger. Daardoor hebben zij ook een hogere kilometerkostprijs. Dit is erg opvallend in de categorie van auto’s tot €29.500: de gemiddelde kilometerkostprijs is hier €0,44, terwijl die van de grotere, klassieke SUV’s beduidend hoger ligt: 11% tot 20% (bv. SsangYong Rodius €0,53 en Subaru XV €0,49). De compactere modellen (Suzuki Vitara) en de jongste generatie crossovers (die lager zijn en een betere aerodynamica hebben) zoals de Renault Scénic, de Peugeot 3008 en ook de Seat Ateca scoren op of onder het gemiddelde.

  1. CNG is ook interessant qua kilometer kostprijs, elektrische voertuigen worden door de premies een valabel alternatief

Aardgas en elektriciteit zijn ook milieuvriendelijker dan benzine en zeker dan diesel, maar de voertuigen zijn wel duurder in aanschaf. Op CNG en elektriciteit worden geen accijnzen geheven. Bovendien moeten auto’s op CNG en elektriciteit geen verkeersbelasting en BIV betalen. Hierdoor blijven de auto’s op CNG ook qua kilometerkostprijs interessant. Dankzij de extra fiscale premies bij de aankoop van elektrische auto’s, worden zij ook een valabel alternatief wat betreft de kilometerkostprijs en niet enkel qua energiekost.

Gemiddelde km kostprijs
benzinevoertuigen tot €19.500 €0,30
benzinevoertuigen tot €29.000 €0,44
dieselvoertuigen €0,44
elektrische voertuigen* €0,46
CNG voertuigen €0,36
plug-in hybrides €0,66

* premie van de Vlaamse Overheid zit hierin meegerekend, zonder deze premie zouden elektrische voertuigen niet kunnen concurreren met de benzine- of dieselvoertuigen

Plug-in hybrides daarentegen, zijn wel fiscaal interessant, maar worden door het hoge gemeten verbruik (vaak meer dan dubbel zoveel dan het normverbruik) en hun duurdere aanschafprijs omwille van de tweede motorisatie (elektromotor en batterij). Deze extra motor verhoogt ook het gewicht en jaagt het gemeten verbruik de hoogte in. Hierdoor zijn ze duur in kilometerkostprijs: €0,66 per km.

 

[1] Dat vertelt wat 1 km rijden met de betreffende wagen kost (inclusief aankoopprijs, brandstof, verzekering, taksen, onderhoud,…) op basis van 20.000 km/jaar.

Met dank aan VAB.

Terug naar Berichten

Aardgasrijder.be heeft sinds kort een online winkel. Bestel online je CNG Sticker
Sluiten