FPT Industrial heeft in Beijing zopas een nieuwe CNG-motor voorgesteld die 400 pk ontwikkelt. Dat zou voor een doorbraak van de trucks op aardgas kunnen zorgen, omdat het beperkte vermogen nu een van de belangrijkste drempels is.
FPT Industrial is de divisie binnen de Fiat-groep die verantwoordelijk is voor de industriële motoren. Ze levert onder andere de motoren van de Iveco-vrachtwagens en -bussen.
De motor die gisteren onthuld werd, is de Cursor 9 CNG. Het is een Euro6-motor van 9 liter (8,7 om exact te zijn) die 400 pk ontwikkelt aan 2.000 omw/min en een koppel genereert van 1.700 Nm aan 1.200 omw/min. Dit betekent dat de prestaties heel dicht in de buurt liggen van de dieselversie van de Cursor 9.
De zescilindermotor kan op CNG, LNG en biogas draaien, wat hem geëigend maakt voor niet alleen stads- en intercitytransport, maar ook voor zwaar vervoer en dit ook op heuvelachtige trajecten.
Zoals geweten worden aardgasmotoren naar voren geschoven als alternatieven voor de dieselmotoren omdat ze niet alleen minder CO2 uitstoten, maar ook véél minder fijnstof en geluid. Naast de prijs en het tekort aan tankstations – dat inmiddels aan het verminderen is – is de grootste rem het beperkte vermogen van de (monofuel) gasmotoren. Tot nu toe is het vermogen beperkt tot 340 pk (NB.: bij alle constructeurs), wat de inzetbaarheid van een truck op aardgas fors beperkt.
De nieuwe Cursor 9 CNG-motor produceert 400 pk, wat een heel duidelijke vooruitgang betekent. De Euro6-norm wordt gehaald zonder SCR (AdBlue) of EGR (uitlaatgas recirculatie), maar met een eenvoudige driewegskatalysator.
De Cursor 9 CNG, die de 7,8 liter Cursor 8 CNG (Foto) zal vervangen, is tevens de eerste aardgasmotor die gekoppeld kan worden aan geautomatiseerde versnellingsbak. Ook opmerkelijk is dat de geluidsproductie amper 72 dB(A) is, wat volgens FPT evenveel is als die van een stofzuiger.
Tweede semester
De motor werd in China onthuld, vermoedelijk omdat dat land zeer zwaar inzet op alternatieve brandstoffen om af te geraken van de zeer kwalijke milieureputatie. Iveco is overigens in China al jaren prominent aanwezig. In Europa zal de presentatie medio juni gebeuren.
Volgens Jean-Marie Verheyen, Operational Marketing Manager Belux van Iveco, gaat de motor in de loop van de tweede jaarhelft van 2016 in productie.
Geachte,
Als Fleet Coordinator van Suzuki Belgium (invoerder personenwagens) kan ik jullie melden dat wij sinds kort onze Vitara ook met CNG aanbieden, de installatie gebeurt in after sales door de erkende installateur AGS nv uit Olen. Het betreft 2 composiet tanks van elk 46L, in totaal dus 92L, hetzij 15kg CNG, goed voor een rijbereik van 300 à 350 km.
Zie reacties