Persbericht: Auris Touring Sports Hybride (CNG)

Het kan snel gaan wanneer de beleidsmaker in België de kaart trekken van CNG en Hybride wagens.

Belgische première! Toyota Belgium lanceert een CNG-Hybrid (op CNG)

Toyota Belgium neemt opnieuw het voortouw en lanceert een Hybride wagen op CNG.

Donderdag 10 november 2015 — In de nabije toekomst zullen klanten van Toyota Belgium ook voor een Hybride wagen op CNG (Compressed Natural Gas) kunnen kiezen. Op dit moment worden er testen uitgevoerd met een Auris Touring Sports Hybrid. De eerste resultaten zijn verbluffend.

De perfecte combinatie

De Hybride CNG-wagen van Toyota combineert het beste van twee werelden. De wagen behoudt het rijplezier, de autonomie, de kwaliteit, de betrouwbaarheid en de 5 jaar garantie van een klassieke Hybride wagen van Toyota, maar de wagen stoot nog minder CO₂ en fijn stof uit. De installatiekost? Die wordt ruim gecompenseerd door de heel voordelige prijs van CNG aan de pomp! CNG is namelijk heel wat goedkoper dan diesel of benzine.

Commercialisering

U hoeft niet eens zo lang meer te wachten. De commercialisering is voorzien vóór het einde van het jaar!

Meer details volgen…
Bron Toyota.

Update 15/01/2016: Aardgasrijder.be heeft contact gehad met Toyota Belgium, de lancering was voor eind 2015 gepland, maar het is al een tijdje stil rond deze Toyota op CNG. Blijkbaar was dit persbericht van Toyota te voorbarig en niet geheel correct. Volgende reactie kregen we Toyota naar aanleiding van onze vraag:

“Het klopt dat onze fleetafdeling in onderhandeling is met gespecialiseerde firma’s.
Echter, er is nog geen enkele overeenkomst op punt wat betreft de waarborg.
Momenteel vervalt de waarborg op de motor bij het installeren van CNG of LPG.
Wat Toyota betreft, worden er geen wagens van fabriek af met CNG gebouwd.”

Jammer voor de geïnteresseerden in deze leuke wagen.

17 reacties op “Persbericht: Auris Touring Sports Hybride (CNG)

  1. Peter zegt:

    Die wagen wil ik zeker gaan testrijden.
    In de zomer was er nog geen sprake van CNG bij Toyota, toen ben ik ook eens gaan informeren.
    Enkel VAG-groep, Volvo, Mercedes en Opel hadden dit, dus ik was de showroom binnengestapt, maar dat zat volgens hun niet in de pijplijn. Ik heb toen ook de klantendienst gebeld van Toyota en zij hadden ook nog geen nieuws over CNG in België. In het buitenland (Amerika) bestaat het wel 🙂

    Zie reacties
  2. Fabrice zegt:

    Het gerucht is momenteel dat ze dit eerst willen uitrollen voor de fleetklanten?!?!?!
    Ik heb Toyota gebeld en gemaild, maar nog geen antwoord gekregen op mijn vraag wanneer hij leverbaar is.

    Zie reacties
  3. Aardgasrijder zegt:

    Dit artikel werd aangepast wegens foutieve berichtgeving van Toyota.
    Iedere lezer ging er van uit dat Toyota affabriek een wagen op CNG zou afleveren, echter gaat het over een naplaatsing, wat in feite nagenoeg bij ieder merk en model mogelijk is!

    Zie reacties
  4. Jean zegt:

    Kan er mij dan iemand vertellen waarom de prijs aan de pomp voor CNG hoger ligt dan voor diesel ? Enkel in die stations die laag-calorisch gas aanbieden ligt de prijs lager dan diesel. Maar met dat laag-calorisch gas rij je veel minder ver dan met hoog-calorisch gas en diesel. Wie is hier wie aan het bedotten ?

    Zie reacties
    • Aardgasrijder zegt:

      Hoi Jean

      De prijs van aardgas of afgeleiden van aardolie zoals bv. diesel zijn niet aan elkaar gelinkt. De prijs van aardolie is momenteel historisch laag, waardoor de prijs van diesel makkeljk 30 tot 40 cent lager is dan 1-2 jaar geleden.

      Let wel op dat je met aardgas per kg verder rijdt dan op 1 liter diesel, er zit immers meer energie in, als je kijkt naar CNG H-gas of H+gas, in het geval van L-gas ligt de prijs inderdaad een stuk lager, maar daar rij je minder ver op.

      Rijden op aardgas is momenteel nog altijd voordeliger dan rijden op diesel voor een vergelijkbaar voertuig met vergelijkbare cilinderinhoud. Het verbruik per 100 km is immers lager in geval van aardgas tov diesel.

      Zie reacties
  5. Jean zegt:

    Bij de dieselverantwoordelijken stellen ze net het omgekeerde. Waarom vergelijken jullie niet de prijs en het rendement van enerzijds hoog-calorisch gas met diesel, en de prijs en het rendement van laag-calorisch gas met diesel. Waarom een mistgordijn optrekken ? De consument zal wel zelf zijn conclusies trekken…. op voorwaarde dat de informatie juist is. Hoewel het klopt dat de prijs van aardgas niets te maken heeft met de prijs van diesel, stel ik vast dat de prijs van CNG de bewegingen van de prijs van diesel als een schaduw volgt. Stijgt of daalt de dieselprijs, stijgt de CNG-prijs in verhouding mee. Ik hou dit nu al maanden in het oog

    Zie reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.