Hogere taxen op diesel, steeds strengere uitstootnormen en nu de kilometerheffing voor vrachtwagens; hoe moet de transportsector hierop reageren? De meeste bedrijven zullen die stijgende kosten moeten doorrekenen aan de klant. Of zijn er toch andere opportuniteiten?
CNG: Een verborgen parel
CNG (compressed natural gas) is misschien wel dé oplossing om als transportbedrijf een concurrentieel voordeel op te bouwen. CNG of aardgas als brandstof is nochtans niet nieuw. Het bestaat al meer dan een halve eeuw en in sommige landen, vooral in Azië en Zuid-Amerika, is het zelfs de meest gebruikte brandstof voor zowel vrachtvervoer als personenwagens.
Waarom rijden er in België dan zo weinig aardgaswagens?
Het antwoord is simpel. Er waren maar een beperkt aantal tankstations waar je CNG kon tanken. En bovendien was de dieselprijs het afgelopen jaar zo historisch laag dat er nauwelijks nog een prijsvoordeel was met aardgas.
Ondertussen zijn er echter steeds meer plaatsen waar je aardgas kan tanken en is de dieselprijs weer in stijgende lijn. Dat maakt dat aardgas opnieuw een waardig alternatief is. Zeker nu de voorziene stijging van de accijnzen op diesel door de Overheid mogelijk versneld ingevoerd zal worden.
Eindelijk meer aardgastankstations
Vier jaar geleden waren er amper 10 CNG-tankstations over heel België. Vandaag is dat aantal opgelopen tot 50 en in de loop van 2018 zal je op meer dan 100 plaatsen aardgas kunnen tanken. Grote spelers als Q8, DATS24 en G&V (Esso) zetten volop in op de verdere uitbouw van tankinfrastructuur. Ook energieleverancier ENGIE Electrabel investeert in CNG en is zelfs één van de pioniers op dit vlak.
Waar de meeste stations zich momenteel in Vlaanderen bevinden, wordt er nu werk gemaakt van een inhaalbeweging in het zuiden van ons land. Het afgelopen jaar werden er bijvoorbeeld al CNG-tankstations geopend in Ollignies, Nijvel en Doornik. Een overzicht van alle Belgische aardgastankstations vind je hier.
Waarom op aardgas rijden?
Voorlopig zijn ze met niet zovelen, de bedrijven die nu al bewust voor CNG-trucks kozen. Diegenen die het wel deden weten wat de voordelen zijn.
Buiten de fiscale voordelen en de lagere prijs aan de pomp is natuurlijk het milieu-aspect enorm belangrijk. Steeds meer (potentiële) klanten stellen op dat vlak zware eisen aan hun transporteur. Vooral de grote multinationals willen dat hun producten op een zo ‘groen’ mogelijke manier tot in de supermarkt of tot bij de klant geraken. Het ‘Lean and green’ label wordt steeds belangrijker.
Het is niet verwonderlijk dat transportfirma’s die nu al met CNG-trucks rijden net bij die grote spelers contracten binnenhalen.
Afvalintercommunale ILvA uit Aalst koos bewust om de huisvuilophaling te doen met trucks op aardgas. Voor die inspanningen wonnen ze de Green Truck Award 2016
Zijn er dan geen nadelen?
Voor sommige specifieke transporten biedt rijden op aardgas niet altijd de oplossing. Zo zijn er momenteel op de Belgische markt nog geen CNG-trucks verkrijgbaar met een vermogen van meer dan 400 PK. En voor transportbedrijven waar vooral de laadcapaciteit belangrijk is, kan het extra gewicht van de aardgastanks een mogelijk obstakel zijn.
Verder echter niets dan voordelen. Er is de opmerkelijk lagere uitstoot van CO2 en van het bijzonder schadelijke stikstofoxyde. De uitstoot van fijn stof is zelfs bijna nul.
Aardgas tanken gaat even vlot als je gewoon bent met diesel, het is goedkoper en met één tankkaart kan je bij de meeste aardgastankstations terecht. Bovendien is brandstofdiefstal – iets wat wel eens gebeurt in de transportsector – uitgesloten wanneer je op aardgas rijdt.
Start de toekomst, rij op aardgas.
Het grootste voordeel ligt uiteraard op het vlak van het imago van je bedrijf. Rijden op aardgas opent ongetwijfeld deuren bij nieuwe, potentiële klanten.
Voorbeelden zijn er genoeg. In de sector van de pakjesdistributie is CNG al helemaal ingeburgerd.
Installatiebedrijven uit de bouwsector of tuinbedrijven kiezen voor hun grote en kleine bestelwagens steeds vaker voor aardgas. Zelfs de huisvuilophaling gebeurt in een aantal steden en gemeenten al met vrachtwagens op aardgas.
Wellicht kan het rijden op aardgas jouw bedrijf een concurrentieel voordeel opleveren. Wil je er meer over weten, maak dan volledig vrijblijvend een afspraak met de expert duurzame mobiliteit van Electrabel.
Dit artikel werd aangeboden door Ward Bosmans
Sustainable Mobility Engie Electrabel
Moet een CNG-Vrachtwagen geen kilometerheffing betalen?
Zie reacties