Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo 

weet er iemand hoe het zit wanneer je een lichte vracht van Nederland importeert met een cng-installatie van een Nederlands aftermarket installatie bedrijf (prins) i.v.m. keuring voor België ?

Geplaatst:

@824  Ivm met CNG gedeelte weet ik niet.

Indien het een 2e hands auto is :

- COC (conformiteitsattest) : in Nederland is dat niet verplicht. Als het er dus bij is, heb je geluk.

Indien niet : aan te vragen via een merkdealer. Wachttijd : enkele weken als je pech jebt.

Kostprijs : tussen 50 en 200 € (eigenlijk vragen ze wat ze willen ...)

- Identificatieplaatje : ik heb de ervaring gehad met 1 keuringsstation dat dit een Belgisch plaatje moest zijn ipv een Europees.

Ik kan me voorstellen dat het op die importwagen geen Belgisch is. Misschien moet je dat dus vervangen.

Ook via een merkdealer.

- Indien nog de Nederlandse nummerplaten : je mag met die platen naar de keuring. Maar meestal willen de Nederlanders die plaat zeer snel terug. Of zelfs niet meegeven. 

Je zal de wagen dan met Z-platen (handelaarsplaten) moeten aanbieden.

Via internet zijn er aanbiedingen van +/- 50 € om zo'n plaat "te lenen".

Of anders via je garage.  Maar die sturen een / werknemer of gepensioneerde mee ?  Extra kost.

- Douane - import : het is voldoende dat je alleen met de papieren naar de douane gaat. 

Kostprijs is peanuts voor de stempels en papieren (0,30 € ?  of zijn ze al opgeslagen ?).

Maar van zodra geimporteerd (= datum van de douane), ben je verkeersbelasting verschuldigd. Niet vanaf de dag dat je (eindelijk) je nummerplaat hebt !

OK, lichte vracht = geen verkeersbelasting indien met CNG. Dacht ik ?

- Import = zorg dat je "roze" papieren (gekregen bij de douane en verder aangevuld door de keuring) afgeeft in een DIV op de dag dat er een douanier is.  Zelf heb ik op een vrijdag eens papieren afgegeven bij een DIV (met douanier aanwezig) en de nieuwe nummerplaten werden op dinsdag al geleverd.  Anders riskeer je dat ze alles opsturen naar Brussel = extra wachten.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km (verkocht in Okt 2024 na +/- 165.000 km)

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Mazda 2 Homura '24

Gemiddeld verbruik : l 4.7 à 5.0 / Euro 98 / 100 km

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...