Vele mensen krijgen het al benauwd als er over de jaarlijkse autokeuring wordt gesproken… wel probeer dan maar eens met een CNG-wagen door de keuring te geraken 🙂
Woendagochtend 02/08/2017 , 07:00u, ik bied mezelf en mijn prachtige aardgaswagen aan bij het keuringstation van As.
Ik ben snel aan de beurt, ik wordt opgewacht door 2 controleurs die kijken naar mijn reclamestickers van aardgasrijder.be…. “oh een aardgaswagen”, ik zeg “ja, dat wordt niet gemakkelijk”.
Ze starten hun computer op en ze zien op hun scherm allemaal velden die ze dienen in te vullen, er komt in tussentijd een handleiding aan te pas met een stappenplan voor de keuring, vervolgens komen er nog 4 andere collega’s kijken en zoeken naar het identificatieplaatje, de techniek van de motor,… Het is momenteel dan ook niet verwonderlijk dat het voor controleurs moeilijk is om een snelle keuring van een aardgaswagen te doen, er komt zo nu en dan eens een verdwaalde chauffeur aangereden op de keuring, ik neem hen dan ook helemaal niets kwalijk dat de keuring een 40-tal minuten duurde.
Er wordt lang gekeken en getwijfeld over welke benodigde data in het systeem dienen ingegeven te worden. Er dienen verschillende data te worden ingevoerd en zelf geraakte ik ook niet wijs uit het invulformulier.
Ok klaar, er wordt nog een snuffeltest gedaan van +/- 40 seconden, de motorkap staat al geruimte tijd open en er wordt duchtig gezocht naar eventuele lekken. Ook wordt bij de tankdop gesnuffeld, maar er is geen gas aanwezig rondom de motor of de vuldop. Er wordt gekeken naar de R110-nummer aan de bestuurderskant, alles in orde, zelfs mijn mooie CNG-sticker.
Dan wordt me gevraagd om naar voor te rijden, zodat ze met de sonde de uitlaat kunnen controleren… Ik geef aan dat dit bij een aardgaswagen niet nodig is, net zoals bij een benzinewagen. De controleur geeft aan dat dit wel nodig is. Ik zie hen zoeken, maar zien niet direct de uitlaat, waarna ik de opmerking maak dat deze halverwege de wagen onder de bestuurder zit, ik mag doorrijden 🙂 Lichten worden gecontroleerd, de ophanging/vering en mijn trekhaak wordt ook nagekeken.
Op de brug wordt de wagen langs onder geïnspecteerd en dit geeft me kans om ook eens snel een kijkje te nemen.
De tanks zitten mooi weggewerkt achter een beschermkap en opeens vraagt een controleur waar het nummerplaatje zit van de tanks, ze hebben merk en nummer nodig.
Ik geef aan dat het R110-nummer al werd gecontroleerd in de eerste stap en dit in orde was. Aangezien dit niet losgedraaid kan worden wordt mijn wagen goedgekeurd, ik hoorde dat ze het ook op een andere manier konden controleren/oplossen.
Het duurt enkele minuten vooraleer ik signaal krijg om door te rijden om af te rekenen. Tijdens het wachten wordt ik aangesproken door 2 andere autobestuurders die wachten op hun groene kaart en geef ik wat uitleg over rijden op aardgas, de kostprijs enzovoort.
Aangekomen bij de kassa dook er een probleem op. Blijkbaar worden niet alle gegevens in de computer ingegeven, maar wordt er voor de keuring op aardgas ook nog gewerkt met papieren formulieren. De dame aan de kassa (Nathalie) krijgt de moeilijke taak om mij een groene kaart te bezorgen. Helaas lukt het haar niet om voorbij enkele velden te geraken, waardoor de chef controleur er wordt bijgeroepen en er nog enkele extra regels moeten worden bijgeschreven. Helaas lukt het hierna nog altijd niet om een groene kaart te krijgen. Ik probeer ook te helpen door aan te geven welke nummer het eventueel zou kunnen zijn, maar gezien ze al meer dan een kwartier bezig is om het systeem op orde te krijgen geraakt ze toch een beetje gefrustreerd, want alweer ontbreekt er een gegeven op het document.
Uiteindelijk na iets meer dan een kwartier is het gelukt om een groen formulier af te drukken, waarna ik betaal en mijn weg naar werk verderzet…
Oei, aankomen bij mijn werk zie ik dat ik een foutief groen keuringsbewijs hebt ontvangen (zie bijlage).
Ik bel naar het keuringstation en inderdaad er werd bij het invullen een foute datum neergeschreven.
Bij de datum ‘geldigheid reservoir leiding’ werd een foutje gemaakt, 24/09/2015 – 24/09/2019
Dit diende 24/09/2019 (controle tanks) – 24/09/2023 (gasleidingen) te zijn. Een vergissing is snel gemaakt, maar het toont wel aan dat er extra opleiding nodig is voor het keuringspersoneel én dat de schermen op hun computers duidelijker moeten zijn.
Geen probleem, ik heb begrip voor de hele situatie en krijg morgen een nieuw groen attest van de keuring, zodat ik in orde ben om mijn caravan te trekken.
Beste ik heb wel interesse in een auto op cng maar heb nog een vraag daar ontrent mag je met een cng een caravan trekken ?
Zie reactiesEn mag je met een cng in ondergrondse parkings?
Heb je ook cng tankstations in de buurlanden frankrijk,nederland,duitsland enz…
Mvg sigurd
Beste Sigurd
Je mag met een CNG-wagen zeker een caravan trekken.
Zelf heb ik een Skoda Octavia en ik trek een caravan van 1500 mee achter mijn wagen. De Opel Zafira mag zelfs nog meer trekken, geen probleem.
https://www.aardgasrijder.be/forum/gallery/album/5-skoda-octavia-g-tec-aardgasrijder/
Je mag ondergronds parkeren met een CNG-wagen, dit doe ik ook al ruim 2 jaar zonder problemen 🙂
Er zijn zeker tankstations in het buitenland, Frankrijk is helaas nog niet op punt, maar in Duitsland en Nederland zijn er heel veel tankstations.
Kijk eens op de website van pitpoint: http://www.pitpoint.be/tanklocaties/ en scroll doorheen Europa, je zal zien dat er zeer veel tankstations zijn en je niet snel zonder CNG zal vallen.
Bezoek ook eens het aardgasrijder forum en kom in contact met Belgische en Nederlandse CNG-rijders. Stel je vragen en overtuig jezelf om te kiezen voor een goedkope en groene manier van rijden.
Mvg Jurgen
Zie reactiesBeheerder http://www.aardgasrijder.be
Tijdens garantie periode was er een probleem met onze CNG wagen,
Zie reactiesWij kregen de kosten van de reparatie terug, maar de herkeuring, rond de 300 euro, moesten we zelf betalen.
Zogezegd was dit niet inbegrepen in de garantie?
Iemand die hier ook ervaring mee heeft?
Vandaag ook met mijn CNG voertuig naar de keuring geweest en dat heeft ook een hele tijd in beslag genomen.
Zie reactiesWe zijn ondertussen 2019 !!!
Sorry nogmaals aan alle mensen die achter mij kwamen, kon er zelf niet aan doen.
Uiteindelijk groen formulier gekregen tot eind van de maand omdat de tank net 4 jaar oud is en extra moet gekeurd worden.
Toen ik vroeg waar dit moet gebeuren wist niemand het echt goed. Vermoedelijk bij een installateur dus bel maar naar uw garage. Dus op zoek naar een CNG installateur maar blijkbaar regio Mechelen geen te vinden.
Naar Tienen word ik doorgestuurd. Na telefoontje hoor ik dat het ongeveer halve dag in beslag neemt (moet er dus verlof voor nemen aangezien het eindje rijden is) en kostprijs minstens 100€ per tank indien alles ok. Blijkbaar zitten er 2 in en heb ik nog geluk want in het nieuwe model zitten er 3 tegenwoordig.
Deze informatie is wel heel belangrijk en toch krijgen CNG rijders die niet mee, groot mankement als je het mij vraagt.
Zulke keuringen moeten toch eveneens kunnen voorzien worden bij Autokeuring-centra in deze tijd.
Was beter eerst naar een installateur geweest voor ik naar de keuring ging, want nu moet ik weer terug en bijbetalen voor een nieuwe groene kaart die wel een jaar geldig is. Belachelijk gewoon!
Volgens ex collega’s die nu een cng wagen hebben voor het werk, moeten om de 4 jaar koppelingen en leidingen vervangen worden, dit zou tussen de 800 en 1200 euro kosten. Klopt dit ?
Mvg.
Zie reactiesLeon
Neen Leon klopt niet.
Over welk model zou dit dan gaan?
Na 4jaar is er wel een inspectie van de tanks, leidingen en koppelingen. Kostprijs rond de 200-250 €
Zie reactiesVorig jaar heb ik een eerste CNG installatie keuring moeten laten doen via mijn verdeler bij een speciaal keuringsbedrijf (kosten ruim 300 Euro!!!!!) omdat de autokeuring /DIV hier niet op is ingericht cq geen kennis van heeft – met het testresultaat terug naar het keuringsstation gegaan en goedkeuring voor 1 jaar op de CNG installatie verkregen. Met zo’n hoge kost is de winst door op CNG rijden voor enkele maanden negatief! Jammer men zou het rijden op CNG moeten stimuleren en niet ontmoedigen.
Zie reactiesHallo Jan
De kost van 300 euro kan in sommige gevallen juist zijn, maar waarom maar 1 jaar geldig? Een CNG-keuring bij een erkende installateur is altijd 4 jaar geldig en niet 1 jaar.
Zie reactiesWel is het mogelijk dat je jaarlijks naar de keuring moet, dit omwille van je trekhaak of leeftijd van de wagen.
Ik kom net terug van de keuring en heb net hetzelfde ervaren als Walda.
Zie reactiesEerst op onderhoud geweest om het voertuig voor te leiden nar de keuring waar ze mij er op attent maakte dat dit voertuig een attest hoorde te hebben van de CNG installatie ddar het dus om een voertuig van 4 jaar ging. De vraag is waar ik zulk een keuring kan laten uitvoeren want ik heb een groene kaart die nog maar enkele dagen geldig is (6 juni ‘ 20) Ik woon in de buurt van Zuid Limburg)
Peter, kijk eens op https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/resources/files/2020-04-28_cng-lijst_website_fod.pdf
Drive Systems in Halen een optie of AGS in Olen?
Of misschien een andere keurder? Best bel je hen op om te vragen wanneer je kan langskomen, met wat geluk kunnen ze je ergens tussendoor nemen. Reken op 1-2 uur werk.
Neem ook eens een kijkje op het forum voor ervaringen van andere gebruikers met de erkende keurders:
https://www.aardgasrijder.be/forum/
Mvg Jurgen
Zie reactiesVandaag voor het eerst met mijn Skoda naar de keuring geweest. Eerst langs Drive Design voor de CNG-keuring (minder dan 200EUR). Drive Design heeft ook een extra coating ‘Novatio Skincoat’ op de tanks langs de onderzijde aangebracht om ze te beschermen tegen opspattend zout en steenslag (er is blijkbaar ooit 1 tank zo kapot gegaan bij een VW-auto).
Zie reactiesEn dan langs de autokeuring in Mechelen. Alles goed, behalve… jawel… de sticker! Ik had het europese model er op gekleefd en dat werd afgekeurd (quote van de stationschef: “we moeten de regels volgen”). Gelukkig had ik het Belgische model ook bij en mocht ik van de vriendelijke stationschef die er onmiddellijk bijplakken (geen herkeuring dus). Die europese ga ik er dan maar afhalen, want 2 stickers is toch teveel van het goede.