CNG: Het ecologisch en ethisch verantwoorde alternatief

Momenteel zijn er drie grote autobouwers met CNG-voertuigen op de markt: de Volkswagen Group met zijn verschillende merken (VW, Audi, Skoda en Seat) naast Fiat en SsangYong. De eerste twee verkopen voertuigen die speciaal ontwikkeld werden voor het gebruik van CNG (met nadruk op de brandstoftanks die ontworpen zijn voor het gebruik van een veel ‘drogere’ brandstof dan benzine). De aanpak van SsangYong is anders: “We kiezen bij bepaalde modellen voor een CNG-uitvoering die beschikt over een kit ter waarde van 3.500 euro. Die wordt gemonteerd zodra het voertuig aankomt in de haven van Antwerpen”, aldus Thierry Hart, product manager bij SsangYong. “Dit is beschikbaar op onze nieuwe 1.5 motor die we terugvinden in de Tivoli en de Korando. Deze voertuigen zijn speciaal aangepast en onder het koetswerk voorzien van tanks met een capaciteit van 10kg of 11kg. Onze klanten die kiezen voor CNG bevinden zich vooral in Vlaanderen omwille van de betere fiscale voordelen. Ze zijn hoofdzakelijk geïnteresseerd in de erg lage gebruikskost die deze brandstof een stuk aantrekkelijker maakt dan benzine.”

Klemtoon op lichte vrachtvoertuigen bij Fiat
Bij Fiat bestaat het CNG-gamma uit vier voertuigen: “Wat betreft de particuliere wagens hebben we enkel de Panda. We zijn daarentegen sterker vertegenwoordigd op de markt van de lichte en 20 procent van de productie bestaat uit die twee voertuigen,” bevestigt Jean-Marc Ponteville, PR Manager bij D’Ieteren Auto. Bij Audi bestaat het g-tron-gamma uit de A3, A4 Avant en de A5 Sportback. Drie zeer gewilde voertuigen bij fleetmanagers. Tot slot is er nog Skoda dat de Kamiq en Scala G-Tec heeft die binnenkort vervoegd worden door de Octavia G-Tec. “Het belangrijkste voordeel van de CNG-versies is dat ze de uitstoot omlaag halen tegen een redelijke prijs. Het is echt een stap in de goede richting, waarvan de nieuwe Golf VIII binnenkort ongetwijfeld ook gebruik zal maken,” besluit Jean-Marc Ponteville.

Ook voor transport
Niet enkel lichte vracht- en particuliere voertuigen kunnen een beroep doen op CNG. Ook talloze boten, vrachtwagens, bussen en treinen rijden op aardgas, hetzij dan wel als vloeistof in de vorm van LNG, Liquid Natural Gas. Op deze manier wordt het volume 600 keer minder, wat de opslag vergemakkelijkt. Het grote voordeel hiervan is de uitstekende energetische waarde waarbij 10 tot 20 procent minder CO2 uitgestoten wordt ten opzichte van een dieselmotor. Voor de NOx partikels spreken we zelfs over een afname tot 80 procent. Vrachtwagens op LNG beschikken gemiddeld over een actieradius van zo’n 1.600 kilometer en ook het distributienetwerk is in volle uitbreiding. Momenteel zijn er in België 13 tankstations en 250 in Europa. België is daarbij ideaal gelegen met de terminal van Zeebrugge waar we de meeste LNG-tankstations voor vrachtwagens terugvinden.

Beste ecologische waarde
“Het Belgische CNG-distributienetwerk is in volle ontwikkeling,” bevestigt Didier Hendrickx, de woordvoerder van gas.be. “Momenteel benaderen we de 140 tankstations in ons land. De Covid-19-uitbraak vertraagt de werken uiteraard, al mikken we toch op 150 distributiepunten tegen het einde van het jaar.” Vroeger was het gebrek aan CNG-tankstations zeker een minpunt, maar vandaag de dag wordt de brandstof dus zeer interessant voor bedrijfsvloten. Dat is trouwens niet alles: “Bio-CNG wordt voornamelijk gemaakt op basis van agrarisch of huishoudelijk afval en de Total Group heeft nu een eerste tankstation geopend. Dit zorgt voor een C02-emissieverlaging tussen de 80 à 100 procent. Voor bedrijven wordt het dus een simpel en efficiënt middel om de klimaatdoelstellingen te behalen.”

Op punt
CNG is al een tiental jaren in Europa beschikbaar en de brandstof is vooral erg populair in Italië, Duitsland en Nederland, maar ook in Frankrijk en Zwitserland. “Het gaat om een oplossing die meteen beschikbaar is en die gebaseerd is op goed doorontwikkelde technologie. Het huidige distributienetwerk volstaat voor veel bestuurders al om over te schakelen, maar voor bedrijven zijn er ook verschillende oplossingen om zelf distributiepunten op te zetten.” Daarbovenop blijven CNG- en LNG-voertuigen ook welkom in de lage emissie zones. n vrachtvoertuigen met de Fiorino, Doblo en Ducato. Stuk voor stuk hebben ze een CNG-variant en dat is uniek in hun genre”, zegt Dominique Fontignies, woordvoerder van het merk dat al sinds 1997 een pioniersrol speelt voor deze technologie. “Naast de positieve impact op het milieu, beschikken onze voertuigen over een TCO (Total Cost of Ownership) die veel voordeliger is dan die van benzinevoertuigen. Op de professionele markt maakt dat het grote verschil.” Bij de lichte vrachtvoertuigen zien we ook Iveco dat haar Daily Natural Power in de markt zet met onderliggende techniek die erg hard trekt op die van de Fiat Ducato CNG. Verschillende steden en gemeenten gebruiken deze voertuigen, zo kan je ze tegenkomen in o.a. Genk, Doornik en Antwerpen.

Compleet gamma
De Volkswagen Group is een hoeksteen voor de ontwikkeling van CNG en stelt een heel compleet gamma voor. Dit gaat van een stadswagen naar een berline en uiteraard is er ook een lichte vracht. Na de recente reorganisaties binnen de Duitse groep, is het voortaan Seat dat de leiding neemt voor de verdere ontwikkelingen rond aardgas. Momenteel rijden bij het Spaanse merk de Ibiza en Arona TGI rond op CNG, terwijl het nog afwachten is op de nieuwe Leon en Leon Break. Bij Volkswagen zijn het de Up!, Polo, Golf, Golf Variant, Caddy en Caddy Maxi die op aardgas beschikbaar zijn. Vooral die laatste twee vormen het leeuwendeel van de verkoop. “De CNG—modellen bedragen 10 procent van de verkoop van Volkswagen Commercial Vehicles

7 redenen om voor CNG/LNG te kiezen
• Geen accijnzen aan het tankstation
• tot 33% gemiddeld goedkoper per kilometer t.o.v. diesel
• Meer dan 100 Belgische steden en gemeenten kozen al voor CNG
• Tegen 2030 wil Europa 10.000 distributiepunten voorzien
• 20% minder CO2 uitstoot en tot 100% minder uitstoot voor bio-CNG of -LNG.
• Altijd welkom in de lage emissie zone
• 40 nieuwe CNG-tankstations

 

Bron: gas.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.