Vlaanderen blijft vandaag inzake fijn stof nog een grote rode vlek, aldus Turtelboom. “De vergroening van het beleid is ingezet, maar dan moet ook de infrastructuur volgen. Een groene of zero-emissiewagen heeft geen zin als er nergens alternatieve brandstoffen getankt kunnen worden.” Turtelboom toonde zich wel tevreden dat “de sector mijn beleid versterkt”. “Zo besliste de aardgassector om ook een premie aan te bieden aan wie zich een auto op aardgas aanschaft.”
Dat de wijziging van het beleid voelbaar begint te worden, toonde Turtelboom aan de hand van bescheiden cijfers voor de eerste tien dagen van januari. “In die periode zijn 19 elektrische wagens ingeschreven, waar dat er in dezelfde periode vorig jaar nog maar eentje was. Daarnaast zijn er 6 cng-wagens ingeschreven, tegenover geen enkele in de eerste tien dagen van 2015. Akkoord, het blijven kleine getallen, maar het autosalon moet dan ook nog beginnen.”
Noot van aardgasrijder.be: het is een nobel idee om in iedere gemeente een aardgastankstation te hebben. Echter zijn de kosten om een aardgastankstation te openen momenteel zeer hoog en zijn er bijkomende eisen met betrekking tot de ligging die vaak negatief advies geven om een tankstation te mogen openen in de buurt van veel huizen. Ook zal er in realiteit niet in iedere gemeente een tankstation zijn, stedelijke gebieden hebben altijd meer dan 1 tankstation. Kijk hiervoor maar naar Brussel en Antwerpen op de aardgaskaart van België.
Het is natuurlijk zeer goed nieuws dat de minister hierop wil inzetten en aardgasrijder.be steunt dan ook ieder initiatief om rijden op aardgas in België tot een succes te brengen.
Eerder verschenen artikels:
Waarom rijden op aardgas?
Waarom heb ik gekozen om op aardgas te rijden? Voordelen en Nadelen opgesomd.