Het is eindelijk zover, de mijlpaal van 15.000 km op aardgas heb ik probleemloos bereikt. Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn Skoda Octavia G-tec. In dit bericht beschrijf ik kort mijn ervaringen van mijn trip richting het oosten van Europa, namelijk een reis doorheen Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië.
Ik heb het eerder op de blog al beschreven, maar ga het toch nog een keer herhalen. Wanneer je tracht je hele route op CNG te rijden, vereist je vakantietrip een beetje extra planwerk. Voor mij trip naar Slovenië heb ik de Europese routeplanner gebruikt van Gibgas. Via deze routeplanner kan je gemakkelijk je trip van A naar B met eventuele tussenstops plannen en zo ook zien waar er in je buurt CNG-tankstations op route liggen. Zo gezegd zo gedaan… ’s avonds om 21.00u stipt vertrekken we richting Slovenië.
Octaafje propvol met CNG, gevuld met 2 volwassenen, 2 kids op de achterbank, een volle koffer én een dakkoffer van Hapro (Carver 8.4 met 550 liter – 215 x 90 x 40 cm), kortom een goedgevulde wagen met een zeer grote windvanger op het dak, de rit kan beginnen. Eerst en vooral ben ik tevreden over de windgeluiden van het dakkoffer, enkel tussen 70-80 km/u was er licht gefluit hoorbaar, op alle andere snelheden hoorde ik geen bijkomende geluiden tov de normale rijmodus. De wagen was zwaarder geladen en met het dakkoffer merkte ik ook geen verschil in rijgedrag van de wagen. In de heenrit heb ik me keurig aan de maximale snelheid van 130 km/u gehouden (= max. aan te raden snelheid met een dakkoffer), in de terugrit werd er soms (voorzichtig) 150 km/u gereden op de Duitse autosnelwegen.
Toen ik mijn route plande, hield ik rekening met een rijbereik van 325 km per tankbeurt. Bij vooral stadsverkeer rijd ik met mijn Octavia op CNG gemiddeld 390 km ver met een volle tank, soms zijn er uitschieters tot 425 km, soms rij ik ook minder ver, alles is afhankelijk van de druk in het tankstation. Omwille van de zwaardere belading, maar vooral door het dakkoffer ging ik uit van een rijbereik van +/- 325 km per tank. Tijdens mijn 14-daagse trip kan ik na metingen zeggen dat mijn Octavia met alle extra kilo’s een gemiddeld rijbereik haalde van >350 km per tankbeurt. Ik ben hierdoor dus aangenaam verrast. Terug nu naar de ervaringen met CNG-tankstations…
Tegen middernacht stop ik voor mijn eerste tankbeurt vlak naast de autosnelweg… alles is er donker, de shop is gesloten, kortom het tankstation was gesloten ! Hoe is dit kunnen gebeuren? Fout in de routeplanner?
Neen, blijkbaar was ik vergeten aan te vinken dat de tankstations 24/24 u open moesten zijn. Tja, zo zie je maar dat we allen in België heel erg verwend zijn. Het was dus niet mogelijk om te betalen aan een betaalterminal, zoals bij ons gebruikelijk is, iets wat doorheen Oostenrijk en Duitsland praktisch onbestaande bleek te zijn.
Terug de autosnelweg op en gestopt bij het eerstevolgende tankstation met CNG, gelukkig bleken alle andere tankstations wel allemaal open, zowel op de heen- als terugweg.
Tijdens de hele trip +/- 3300 km, heb ik het grootste gedeelte op CNG kunnen rijden, we verbleven 1 week in Slovenië en 1 week in Kroatië. In Slovenië heb ik omwille van een gewijzigde dagplanning een groot stuk op benzine gereden, dit had ik ook zo voorzien, ik had immers mijn benzinebak volledig gevuld in Oostenrijk. Daar kostte benzine en diesel nagenoeg evenveel en was het goedkoper dan in België.
Waar heb ik vooral op benzine moeten rijden? Tijdens onze trip van Slovenië naar Kroatië hebben we een alternatieve route genomen (ipv via de hoofdstad Ljubljana) door de bergen (ik bedoel hiermee, we zijn off-road gegaan !!!) De Octavia deed goed zijn best, mijn vrouw vond het maar niets op onverharde smalle wegen met losliggende stenen over een bergpas…We zijn dus een avontuur rijker, dankzij onze ingebouwde GPS 🙂
Aangezien ik dus met een lege CNG-tank in Kroatië aankwam en er daar ook geen CNG-pomp in de buurt was, heb ik ook daar een stuk op benzine gereden. Verder ben ik op de terugweg bewust niet gestopt in de regio rond Aken, omdat mijn medereisgenoten allen aan het slapen waren op de terugrit. Ons jongste zoontje werd telkens wakker wanneer ik stopte om te tanken, ik heb de laatste 60 km dus teruggereden op benzine(dampen). Bij aankomst thuis had ik nog 15km rijbereik in de benzinetank 🙂
Binnenkort moet ik op klein onderhoud gaan met mijn wagen, hierover zal ik zeker een update plaatsen.
Wij zijn deze zomer naar Kroatië gereden met een Seat Leon TGI en een caravan erachter, idd in Kroatië heb je niets van Cng stations maar de rest van de weg hebben we prima op Cng (tussen de 260 en 280 km kunnen rijden met de caravan erachter) kunnen rijden en ons leonneke doet het goed, ondertussen 30000 km op de teller nu gaat hij binnen voor zijn groot onderhoud.
Zie reacties