Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De laatste dagen heb ik heel wat km afgelegd in bergachtig gebied, meer bepaald de pyreneeen. Ondanks mijn vrees van het relatief grote gewicht en 'beperkt' vermogen van 110pk voldoet de wagen ruimschoots aan mijn verwachtingen. 

Het bochtenwerk is fantatisch, wagen houdt heel goed de baan. Ook het motorvermogen valt zker niet tegen. Bergop 7% optrekken aan 60km/h in 5e gaat ook nog heel vlot. Ik ben met de wagen tot op 2414m hoogte geweest en geen negatieve motorprestaties te bemerken. Over die hoogtemeting van de gps. Nu meermaals gecontroleerd en op 2m na is die correct

Het remmen op de motor is wat apart. Onder de 2000tr/min gebeurt er nagenoeg niets. Pas vanaf 3000tr/min werkt de motorremming merkbaar. Alleen maakt de motor daar een geluid dat we niet gewoon zijn van horen :D. Gezien de wagen nog nieuw is ben ikzelf wel niet boven de 4000tr/min geweest en heb ik de remschijven wat opgewarmd...

Misschien toch wat kritiek. Op de snelweg heb ik grotendeels aan (ruim) 130km/h kunnen rijden. Het verschil tussen 120 en 130 lijkt mij bijna een halve kg gasverbruik te schelen. Regio limoges was er sterk heuvelachtige snelweg. Slechts 2 keer heb ik gemerkt dat op de steilste stukken de cruise control de 130 niet kon aanhouden en zakte naar 125 ofzo... gebrek aan vermogen. Maar wetende dat je in 6e slechts 2750 tr draait, had ik dit kunnen oplossen door in 5e te rijden en zo meer vermogen te ontwikkelen...

Nog een tip voor mensen die in de hoge pyreneeen willen tanken. Wip eens over de grens naar andorra. Daar hebben ze nog prijzen van 15 jaar geleden. Super95 getankt aan 0.985€ met bediening !!!!!

Hier de foto want er is niemand die mij gelooft zonder...

20160330_143455.jpg

• Vind ik leuk 2
  • 3 weken later...
Geplaatst:

Even inpikken op jouw bericht David, bedankt voor je update voor stijle bergritten met de octavia op CNG.
Zelf ben ik de heuvels ingetrokken in Duitsland en de afgelopen week met de aanhangwagen gereden... +1300 kg achter de Octavia :D

Mijn verslag hier: http://www.aardgasrijder.be/blog/10-000-km-tripje-duitsland/
Ohja... de wagen kan ook hoge snelheden aan...

Wat betreft het meerverbruik als je sneller rijdt dan 120 per uur, dit is algemeen zo bij iedere wagen.
Even een artikeltje, er bestaan er zovelen van....

https://scheikundejongens.nl/2010/12/waarom-sneller-autorijden-dom-is/

[(130 km/h) / (120 km/h)]2 = 1,174
Dat betekent dat een auto die 130 km/h rijdt, 17 % méér brandstof verbruikt dan eenzelfde auto die 120 km/h rijdt. Om dit in context te zetten: een auto kan 300 km met 130 km/h rijden, maar op dezelfde tank kan hij ruim 350 km rijden bij 120 km/h (van Groningen tot voorbij Brussel). Samengevat: om 7 % eerder op de plaats van bestemming aan te komen, verbruikt een auto 17 % meer brandstof.

Stukje eruit geknipt, ging over de snelheidsverhoging op enkele NL snelwegen.
Heeft in feite vooral te maken met de luchtweerstand/wrijving, waardoor je verbruik de hoogte in gaat.
Ik merkte dit met mijn oude diesel ook op de Franse snelwegen waar je 130 mocht rijden, het verbruik was +/- 1.1 liter diesel meerverbruik per 100 km

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...