Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik weet niet als jullie al eens iets verkochten via Kapaza, maar ik vind het alleszins zeer jammer dat Kapaza verdwijnt.
Ik heb vaak zeer snel kunnen verkopen via deze zoekertjessite, 2dehands liep bij mij nooit goed.

Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie een mening over het verdwijnen van deze website?

Tweedehandssite Kapaza.be trekt de stekker eruit en gaat op in concurrent 2dehands.be. Die is op zijn beurt eigendom van het Amerikaanse eBay.

------------------------------PERSBERICHT- DETIJD.BE------------------------------------------
Vanaf 13 mei kunt u niet langer terecht op zoekertjessite Kapaza.be om aftandse spulletjes te verkopen of te speuren naar waardevolle objecten. Na 14 jaar houdt de tweedehandssite het voor bekeken. 'Het was een erg moeilijke beslissing, maar na alles te hebben overwogen, blijkt sluiten de enige optie', klinkt het summier op de site. 

Wat de redenen zijn voor het einde van Kapaza, dat eigendom was van de Noorse mediagroep Schibsted Classified, is niet meteen duidelijk. Maar het einde van Kapaza is wel een gouden kans voor concurrent 2dehands.be. Die neemt binnen anderhalve week een aantal activa van Kapaza, zoals de domeinnaam en het klantenbestand, over. 

Veramerikanisering

Kapaza dankt zijn gebruikers voor het 'fantastische avontuur' en verwijst prompt iedereen door naar de rivaal. Die is al sinds 1999 actief is in ons land en naar eigen zeggen zijn klantenbestand nog maandelijks ziet groeien. 'Kapaza heeft zelf beslist om de activiteiten stop te zetten en is daarna naar ons gekomen', klinkt het bij Petra Baeck, hoofd marketing van 2dehands.be. 

60.000Dagelijks komen er 60.000 nieuwe zoekertjes online.

Met de overname kleurt de online zoekertjesmarkt in ons land nog iets meer Amerikaans. 2dehands.be is eigendom van het Amerikaanse EBAY -0,30%eBay, via het 'Classifieds'-model. In een heel aantal landen heeft eBay zulke afgeleide merken. Ook het Nederlandse marktplaats.nl valt daar bijvoorbeeld onder. 

Advertenties

'Het klassieke eBay is een transactiemodel, waarbij je een commissie betaalt aan eBay als je iets verkoopt', legt Baeck uit. 'De classifieds-merken zijn daarentegen gratis platformen, waarbij je niets moet betalen om een zoekertje te plaatsen.' Classifieds-sites zoals 2dehands.be halen hun inkomsten uit advertenties en suggesties van Google, voor als je toch niets naar je zin vindt op de site. 

De online zoekertjesmarkt is wel nog altijd bezig aan een opmars, is te horen bij 2dehands.be. Maandelijks maken 6 miljoen unieke internetbrowsers contact met de site. Dagelijks komen er 60.000 nieuwe zoekertjes online. 'Vroeger werden zoekertjes gezien als een noodzaak, nu is het hip. Mensen zien meer de waarde van spullen in.'

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI (2021-2025)
Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) (2018-2025)

Skoda Scala 1.0 TSI (2025 -     )

Skoda Kodiaq 1.5 TSI  (2025 -    )

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...