Ga naar inhoud

okapi21

Leden
  • Aantal items

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

okapi21's prestaties

Nieuweling

Nieuweling (1/9)

  • Eerste bericht geplaatst
  • Eerste bericht geplaatst
  • 1 week lid
  • 1 maand lid
  • 1 jaar lid

Recente badges

2

Reputatie

  1. Bedankt voor de info: ik heb de break versie van de auris, en er gaat inderdaad een 60l ringtank op de plek van het reservewiel, dus de koffer blijft even groot. ombouw is gepland over 2 weken, ik laat jullie mijn ervaringen weten
  2. Ik heb beide scenario's zowel qua aanschaf als lopende kosten nog even doorgerekend en met conservatieve aannames van LPG (kostprijs 0.7 euro/L, in NL, verbruik van 7l/100km) dan kom ik er op uit dat ik pas over een jaar of 6 financieel beter uitkom met CNG. Als ik de prijs van LPG van de pomp hier in de buurt neem (0.38 euro/L), dan wordt het sowieso nooit goedkoper ... Het aantal kilometers dat ik rij zorgt ervoor dat het belastingvoordeel quasi tenietgedaan wordt. Ik denk dat ik nu ga voor de LPG installatie, en als de auto over een jaar of 6-7 aan vervanging toe is, ik dan meteen een CNG auto af-fabriek koop die hiervoor ontworpen is. In elk geval bedankt voor de informatie!
  3. Allemaal duidelijke argumenten, bedankt! Tank zal in het vak voor het reservewiel liggen, dus dat wordt max 50-60l. Hoeveel kg CNG wordt dat? Ik moet voor het werk steeds kriskras in Nederland zijn, en meestal is 1 rondje 400a500km, waarbij ik er op gok dat ik met 1 volle tank LPG weer thuis raak zodat ik de LPG steeds in Belgie tank (behalve dan in uiterste nood). Dat wil ik graag met CNG ook kunnen, zodat ik niet constant onderweg moet gaan zoeken om een tankstation te vinden. Het niet kunnen parkeren in elke parkeergarage vind ik niet zo erg. Ik wil er graag toch ook nog wat verder aan rekenen, m.n. omdat ik de investering voor een CNG installatie wel een stuk zwaarder vind dan de LPG installatie. Voor de LPG ga ik er conservatief van uit dat ik 20% meer verbruik dan nu met benzine, wat zou een goeie aanname kunnen zijn aan kg/100km voor CNG?
  4. Bedankt voor de feedback! Ik moet voor het werk vooral in centraal en zuid Nederland zijn, maar ook wel in Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Ik heb wel een CNG pomp dichtbij huis hier in Gent maar ik heb eigenlijk geen vaste routes die ik rij. LPG geeft me dan iets meer zekerheid dat ik nog kan bijtanken langs de snelweg zonder te moeten omrijden of tijd te verliezen met zoeken (is helaas wel duurder maar je kan niet alles hebben) , CNG heb ik nog nergens gezien langs een snelweg in Nederland. Komt dat er ook aan?
  5. Sinds enkele maanden ben ik trotse eigenaar van een Toyota Auris Hybride. Belangrijkste redenen voor de aankoop waren het beperkte verbruik, het veel milieuvriendelijker zijn dan mijn vorige Volkswagen sjoemelGolf en de degelijke reputatie van Toyota. Ik heb wel even een CNG wagen overwogen, maar eigenlijk snel terug afgeschreven wegens de lage beschikbaarheid van pompen op autosnelwegen of in de buurt van locaties waar ik vaak moet zijn voor het werk. Ik rij +/- 50.000km per jaar, met een mix tussen stadsverkeer en snelwegverkeer. In de stad ben ik vrij tevreden van het verbruik (+/- 3.8 l/100km), maar op de snelweg stijgt dat toch vrij snel met een anderhalve liter erbij. Ik denk er aan om een LPG installatie in te laten bouwen om zo nog wat goedkoper (en milieuvriendelijker?) te rijden. Ik ben al bij enkele installateurs geweest die hebben aangegeven dat LPG op deze motor perfect kan en ook de dealer heeft aangegeven dat de garantie niet noodzakelijk vervalt. Aan de andere kant hoor ik van verschillende andere kennissen die met autos bezig zijn dat ik compleet gestoord ben om dit nog maar te overwegen op zo'n complexe auto als een hybride... Dus enkele vragen voor jullie als ervaringsdeskundigen: - Puur op het prijsverschil in brandstof, heb ik na iets meer dan een jaar al mijn investering terug verdiend. Zijn er andere kosten waar ik rekening mee moet houden? (is er meer onderhoud? extra slijtage? is de motor kapot na 5 jaar?) - Is het ook mogelijk om CNG in te bouwen? Is dat dan nog milieuvriendelijker? - Rijdt er toevallig iemand rond hier op een omgebouwde hybride auto? Wat zijn de ervaringen? alvast bedankt voor jullie reacties!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...