Volg het verbruik van deze wagen via spritmonitor.
Afgelopen week heb ik mijn Skoda Octavia Combi G-tec (CNG) opgehaald bij Garage Jaspers in Bree.
Toen ik de wagen afhaalde stonden er 8 km op de teller en merkte ik op dat de CNG-tank volledig gevuld was :-), ook zat er 1/4 in de benzinetank. Altijd leuk dat je niet dadelijk dient gaan te tanken
Ik kreeg heldere uitleg over de opties in de wagen en hoe ik de afneembare trekhaak diende te monteren.
Na de uitleg ging ik de openbare weg op, vergeleken met mijn oude VW Golf 4 SDI kwam het interieur goed overeen, alleen was het hipper en nagelnieuw. De eerste kilometers voelde een beetje onwennig, maar al snel had ik de cruise control gevonden en was ik aan het spelen met de radio.
Gemiddeld rij ik beneden 4kg / 100km sinds het begin dat ik de wagen heb. Toegegeven, ik probeer zoveel mogelijk eco te rijden en niet als een gek te vertrekken bij groen licht. Ik rijd veel op cruise control rond en de meeste wegen in het Limburgse landschap hebben een maximumsnelheid van 70 km/u en nodige snelheidsheuvels in de stad. Het normverbruik voor deze wagen staat in NL omschreven als 3.5 kg/ 100km en in België staat een gemend verbruik van 5.4 kg/ 100 km… Het is dus zeer vreemd dat ik met mijn bolide onder het Belgisch gemiddeld cijfer rondrij. Meestal wijken de geafficheerde cijfers 10-20% of meer van het reeële cijfer af en rijdt de bestuurder minder zuinig dan beschreven.
Ter info,mijn oude VW Golf 4 SDI had een verbruik volgens het boekje tussen 5.2 en 5.6 l/100 km, ikzelf reed altijd tussen deze waardes rond.
Terug naar de Octavia nu, na 200 km valt er niet heel veel speciaal te vertellen, maar ik ga het toch proberen neer te pennen.
- De wagen rijdt bijzonder stil, zeker tov mijn vorige dieselwagen.
- Ik heb al enkele keren bochten genomen met een iets hogere snelheid, om te kijken hoe de wegligging is en hierbij geen verrassingen, de wagen ligt stvig op de baan.
- Stuur ligt goed en lekker in de hand, de zetels zijn comfortabel, de audio klinkt goed, ik heb een glimlach op mijn gezicht als ik ’s ochtends ga werken 🙂
- Voldoende ruimte op de achterbank
- Kwaliteit van de carkit is goed
Ik heb wel spijt dat ik geen ACC (adaptive cruise control) heb genomen, dit zou rijden nog makkelijker maken 🙂
Binnenkort meer updates wanneer er uiteraard meer kilometers op de wagen staan, dan ga ik dit allemaal beter beschrijven.
Ik ben benieuwd naar je volgende berichten.
Zie reactiesEen wagen op aardgas lijkt me interessant door de nieuwe belastingen.
Succes met je wagen, lijkt me een goede keuze.
Zie reactiesIk heb ook 1tje besteld normaal volgende week zou ik hem hebben
Zie reactiesIk heb zelf ook een Octaaf Combi, echter wel op benzine, het zijn goede wagens. Aardgas heb ik niet bij stilgestaan vorig jaar. Ze hebben mij nooit verteld dat deze ook in aardgas verkrijgbaar was.
Zie reactiesKlopt het dat de CNG wagen wel sowieso overschakelt op benzine als je boven de 90 km/u rijdt? Of kan je ook op de snelweg nog eco rijden?
Zie reactiesBeste Marie
een wagen op CNG rijdt steeds op CNG, tenzij er geen CNG meer in de tanks zit, dan schakelt het voertuig over op benzine.
Een Bifuel voertuig is niet hetzelfde als een hybride voertuig. Het klopt dat hybridewagen vanaf 30-40km/u overschakelen op benzine ipv de interne batterij, CNG-wagens daarentegen zijn ontworpen om steeds op CNG te rijden, tenzij dus er geen voorraad gas meer in de tanks aanwezig is.
Ik hoop dat ik dit misverstand voor je uit de wereld heb kunnen helpen 🙂
Wat betreft snelwegen en verbruik… bekijk deze pagina eens: http://www.aardgasrijder.be/blog/voor-het-zelfde-geld-groene-wagens/
Mvg Jurgen
Zie reactieshallo, dit week-end onze Octavia G-Tec opgehaald….wat een wagen! ik begrijp niet waarom de wagenbouwers niet meer achter dit type brandstof staan: super, onrealistisch zuinig: rond 4kg/100 km in gemengde rijstijl!!
de wagen lijkt te zweven, zo stil! opties als ACC en lane assist zijn indrukwekkend.
de wagen is ook zeer aangenaam om mee te rijden, zeker voldoende kracht.
maar terug naar CNG: geen negatief effect op prestaties, tanken supergemakkelijk en proper (geen dieselgeur meer op de handen na het tanken) en toch zooo zuinig. je hoeft maar even naar het boordcomputer te kijken en je krijgt een glimlach op het gezicht.
de beste keuze! en dankzij DATS24 zijn er ineens al een aantal stations bijgekomen, ook op 5 km van huis, ideaal dus.
Zie reactiesWard, bedankt voor je reactie.
Zie reactiesDe Octavia G-tec is momenteel de bestvertegenwoordigde CNG-wagen op het aardgasforum.
Je mag altijd je ervaringen delen op http://www.aardgasrijder.be/forum
onlangs fiat 500 L gekocht op cng
Zie reactiesinmiddels 7000 km en super tevreden over
verbruikt iets meer dan 4 kg gas per 100 km komt neer op nog 3.80 euro per 100 km getankt bij Dats (colruyt)
met een volle gastank van 15 kg kun je toch iets meer dan 300 km
de auto heeft een nieuw ontwikkelde meter van 850 cc met turbo met 2 cilinders
heel zuinig en trekt op als een volwaardige wagen
het enige dat je moet gewoon worden is het geronk van de motor omdat het een 2 cilinder is
maar heb het me nog voor geen seconde beklaagd dat we die wagen kochten
het enige kleine nadeel is dat je op de hoogte moet zijn van tankstations als je grotere afstanden aflegt
dus vooraf beetje plannen en het lukt aardig
@ aardgasrijder,
Zie reactiesik heb sedert gisteren mijn octavia cng. Ik lees dat je ook een trekhaak hebt? Zijn er daarvoor speciale voorzieningen gebeurd? Volgens het gelijkvormigheidsattest mag ik geen aanhangwagen trekken. Mijn garagist wil de trekhaak niet origineel afleveren maar er moet een aanpassing aan gebeuren zodat ik enkel een fietsendrager kan plaatsen maar geen aanhangwagen.
Is uw trekhaak ook aangepast? Ben je er mee naar de keuring geweest ?
Beste Patrick
Ik loop momenteel tegen hetzelfde probleem aan als wat jij hier beschrijft.
Mijn octavia is van 12/2017. Ik informeerde bij de dealer zopas naar de mogelijkheid om een trekhaak te plaatsen, deze heeft zelfs geantwoord dat op mijn wagen géén trekhaak geplaatst mag worden volgens het COC.
Heb jij hier intussen meer werk van kunnen maken?
Zie reactiesAlvast bedankt!
Groet
Marc
Meer info voor de lezers in dit onderwerp:
Zie reactieshttps://www.aardgasrijder.be/forum/topic/2560-octavia-combi-geen-trekhaak-mogelijk/
Beste Patrick
Mijn wagen was standaard uitgerust met een trekhaak toen ik hem aanschafte. Momenteel kan je de trekhaak bijbestellen als optie wanneer je je wagen configureerd via Skoda.
Het is een afneembare trekhaak (kostprijs 515 € ). Je mag er fietsen mee dragen of zware ladingen mee trekken, dit staat zo op het gelijkvormigheidsattest van de wagen.
Iedere wagen dient naar de keuring te gaan in België wanneer hij is uitgerust met een trekhaak.
Ik zie dat jij de trekhaak niet hebt aangeschaft als optie, maar wil naplaatsen, ik weet echter niet als deze achteraf makkelijk kan bijgeplaatst worden met de CNG-tanks die in die zone liggen. Heb je al eens navraag gedaan bij een andere installateur?
Mvg Jurgen
Mvg Jurgen
Zie reactiesBezorg ons de catologusprijzen van de OCTAVIA G-TEC
Zie reactiesBeste Leopold
De catalogusprijzen kan je online vinden op de website van Skoda.
Berline: http://nl.skoda.be/models/octavia/octavia-gtec (hou er rekening mee dat hierbij afwerkingsniveau Ambition inbegrepen is en enkele extra opties, waaronder een ingebouwde navigatie van Europa met alle CNG-pompen)
Combi: http://nl.skoda.be/models/octavia/octavia-combi-gtec
Een lokale dealer kan je de correcte prijs berekenen inclusief alle kortingen, dit is helaas niet mogelijk in de online configurator.
Momenteel loopt er ook nog een actie om 1 jaar gratis CNG te tanken bij DATS.
https://customer.dats24.be/nl/skoda-tank-jaar-gratis
Mvg Jurgen
Zie reactiesbeheerder http://www.aardgarijder.be